gveiset Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Det betyr vel at tv'n ikke støtter S-VHS? Jeg har en scart plug adapter som tar i mot både s-video og video. Finnes det kabler, med s-video/video utgang? Vil jeg evt da få farge på skjermen? Lenke til kommentar
Ullsokk Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Her er det en guide, med mange spørsmål og svar! Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Du kan mest sannsynlig fikse det med å velge composite signal (selv om du sender singalet gjennom s-vhs-kabelen). Lenke til kommentar
skorob Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Jeg fikk samme problem med mitt Radeon 8500. Hvor jeg tok S-video kabel ifra skjermkortet til TV.. da ble det svart/hvit, men så tok jeg ibruk den svideo -> composite konverteren som er med, ut ifra skjermkortet, og composite kabel til TV.. da ble det farve. Lenke til kommentar
Sivert Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Det kan være at korte dit er innstilt til å sende i NTCS (Amerikanske tv signal)og ikke PAL om er det Europeiske. (NTCS signaler bilr svart/hvit på en PAL TV.) Dette kan du stille på i avansert på skjerm innstilinger. Lenke til kommentar
gveiset Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 oki.. takk! har ikke prøvd noe av forslaga enda, men det fungere på to andre tv'er som jeg har prøvd d på. En tv med scart plug og en direkte på s-vhs.. så kanskje det er tv'n likevel? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 De vanligste feilene som gir svart/hvit bilde er: - Skjermkort ikke stilt til PAL. - Bruker s-videokabel med overgang til scart på TV som ikke støtter s-video. - Bruker s-videokabel med overgang til scart og ikke stille TV til å bruke s-videosignal på scartinngangen. - Bruker s-videokabel med overgang til scart på feil scartkontakt (hvis TV har 2 eller 3 scart er det ofte bare 1 som støtter s-video). Lenke til kommentar
gveiset Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Jeg fikk samme problem med mitt Radeon 8500. Hvor jeg tok S-video kabel ifra skjermkortet til TV.. da ble det svart/hvit, men så tok jeg ibruk den svideo -> composite konverteren som er med, ut ifra skjermkortet, og composite kabel til TV.. da ble det farve. Composite konverter er det et slags adapter? Har holdt på å lete etter innstillinger på skjermkortet, men finner ikke noen meny over det. PAL-B sto riktig innstilt, så det er mest sannsynlig tv som ikkje takler det. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 ............... så det er mest sannsynlig tv som ikkje takler det. Det står i bruksanvisningen til TV hvis den støtter s-video. Der står det også hva du eventuelt må gjøre for å aktivere s-video på scarten. Eller kanskje jeg kan svare hvis du forteller hva slags TV du har. Eller så vil denne kabelen og en scartovergang ihvertfall funke (+ evnt. lydkabel). Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Jeg fikk samme problem med mitt Radeon 8500. Hvor jeg tok S-video kabel ifra skjermkortet til TV.. da ble det svart/hvit, men så tok jeg ibruk den svideo -> composite konverteren som er med, ut ifra skjermkortet, og composite kabel til TV.. da ble det farve. Composite konverter er det et slags adapter? Har holdt på å lete etter innstillinger på skjermkortet, men finner ikke noen meny over det. PAL-B sto riktig innstilt, så det er mest sannsynlig tv som ikkje takler det. Jeg tipper at PAL-B er en ren konvertering av ett NTSC signal, ikke en omgjøring, slik at det lages som PAL, men den fortsatt har NTSC Hz, som er 60, noe din TV ikke da tåler. Norsk PAL signal har 50 Hz. Mange har dette problemet med vanlig DVD spillere også. Er TVen over 5-8 år så er sjansene for at ting ikke passer sammen stor. Composite konvertern, er kun en ren overgang, den tar kun skjermen og composite signalet lederne og omgjør den til en Composite plugg. Det er ikke noe magi inni der. Hvis du bruker en Scart plugg, med S-Video kontakt på, så må TVen stilles inn på S-Video. Husk at ikke alle scart kontakter støtter alt. Min Toshiba har RGB på Scart 1, og S-video på Scart 2. Lenke til kommentar
gveiset Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 ............... så det er mest sannsynlig tv som ikkje takler det. Det står i bruksanvisningen til TV hvis den støtter s-video. Der står det også hva du eventuelt må gjøre for å aktivere s-video på scarten. Eller kanskje jeg kan svare hvis du forteller hva slags TV du har. Eller så vil denne kabelen og en scartovergang ihvertfall funke (+ evnt. lydkabel). Er en Philips.. Sitter ikkje hjemme akkurat nå, så husker ikkje modellen på den. Er ikke mer en par-tre år.. Mener det ikke er S-Video på TV'n. Takk for tipset over kabelen.Er en slik type jeg har vært på jakt etter! Har en S-Video til S-Video kabel nå, håper det funke med denne. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Er en Philips.. Sitter ikkje hjemme akkurat nå, så husker ikkje modellen på den. Er ikke mer en par-tre år.. Mener det ikke er S-Video på TV'n. Takk for tipset over kabelen.Er en slik type jeg har vært på jakt etter! Har en S-Video til S-Video kabel nå, håper det funke med denne. Rimlige TV-er fra Philips støtter ikke s-video, men de litt påkostede støtter s-video på den ene scarten hvis det stilles inn i menyen. De dyreste har i tillegg s-videokontakt (+lyd) i siden for videokamera o.l. Lenke til kommentar
gveiset Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Er kanskje litt treg i oppfattelsen her, må ha alt inn med teskje, men når TV'n ikke har S-Video, vil det da bli farge hvis jeg bruker den S-Video til RCA kabelen du linket til? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Er kanskje litt treg i oppfattelsen her, må ha alt inn med teskje, men når TV'n ikke har S-Video, vil det da bli farge hvis jeg bruker den S-Video til RCA kabelen du linket til? Ja, hvis alt ellers er OK og skjermkort/tv-ut står i PAL. Lenke til kommentar
Nazrac Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Det kan være at korte dit er innstilt til å sende i NTCS (Amerikanske tv signal)og ikke PAL om er det Europeiske. (NTCS signaler bilr svart/hvit på en PAL TV.) Dette kan du stille på i avansert på skjerm innstilinger. NTSC heter det, ikke NTCS Short for National Television System Committee. The NTSC is responsible for setting television and video standards in the United States (in Europe and the rest of the world, the dominant television standards are PAL and SECAM). The NTSC standard for television defines a composite video signal with a refresh rate of 60 half-frames (interlaced) per second. Each frame contains 525 lines and can contain 16 million different colors. The NTSC standard is incompatible with most computer video standards, which generally use RGB video signals. However, you can insert special video adapters into your computer that convert NTSC signals into computer video signals and vice versa. Les mer på http://www.ntsc-tv.com/ Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 For å gjøre en lang historie kort: Sett på en Colorfix! Har en slk selv som jeg kjøpte på ComputerCity på Alnabru. Sjekk forøvrig ut Sandberg. De har en god del kjekke saker :wink: -Nuffern Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 For å gjøre en lang historie kort: Sett på en Colorfix! Den gjør akkurat det samme (men med annen plugg) som det jeg forslo her: Eller så vil denne kabelen og en scartovergang ihvertfall funke (+ evnt. lydkabel). Lenke til kommentar
El Viking Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Mr D! Kanskje du kan svare på dette. I samme topic. Jeg får svart/hvitt på min nye (måneder gammel) Samsung TV. Billigste modell. Den har 2 scart-innganger. Får S/H på s-vhs med både mitt 9500pro og DV-kamera. Og da har jeg prøvd begge inngangene og 2 forskjellige plugger. Noen tips? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Mr D!Kanskje du kan svare på dette. I samme topic. Jeg får svart/hvitt på min nye (måneder gammel) Samsung TV. Billigste modell. Den har 2 scart-innganger. Får S/H på s-vhs med både mitt 9500pro og DV-kamera. Og da har jeg prøvd begge inngangene og 2 forskjellige plugger. Noen tips? Samsung TV-er støtter s-video bare på de dyreste modellene. Bruk composite hvis du har muligheten, eller bruk denne overgangen eller denne kabelen som gjør om fra s-video til composite. Dette skal funke hvis alt ellers er OK og skjermkort/tv-ut står i PAL. Lenke til kommentar
skorob Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Hvis det er ATI kort det er snakk om. Så følger det med en composite overgang der, bruk den og en composite kabel. da fungerer det fint. Samme problem på en ganske ny Panasonic TV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå