Gå til innhold

Hovedkort med støtte for ram på 2200mhz?

Archon89

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kikket litt på å kjøpe meg noen nye minnebrikker, og har vurdert disse: http://www.multicom.no/8-GB-DDR3-2200MHz-(PC3-17600)-9-11-9-28-2N-GSKILL/cat-p/c101300/p10610055.

Har lett litt rundt, men har ikke funnet noen HK som oppgir at de støtter 2200mhz minne enda (Bruker AMD og ikke intel). Er det noen som vet om noen HK som faktisk støtter slike brikker enda?

Har lest litt om klokking av hovedkort også, men må ærlig innrømme at dette er noe jeg ikke har peil på i det hele tatt, så om dette kan være en løsning, kan vise meg i retning av noe lesestoff angående dette? Eller vil dere anbefale og evt ikke gjøre dette?

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastighetsforskjell på minne er marginale fra 1333 til 2200mhz og overhodet ikke verdt pengene.

Typisk så er forskjellen i fps i spill mellom 1333mhz og 1600mhz minne nesten 1 hel frame pr sekund mens prisforskjellen er stor.

Takker for rådet, men er ute etter å kjøpe nye ram brikker uansett, av flere grunner. Det jeg er mest interesert i, er om det finnes HK som støtter 2200mhz, eller om det finnes muligheter for å gjøre et HK kompatibelt for det, og om dette evt er verdt bryet? :)

Lenke til kommentar

Ingen hovedkort som støtter dette direkte nei... Men det er ikke hovedkortet sin feil, du må skylde på AMD.

Årsaken er at minnekontrolleren som er koblet til RAMen sitter i CPUen, hovedkortet har ikke så mye si lengere.

Takker for svaret :) Ser at Intels nyere CPU'er har litt bedre støtte for høyere hastigheter, vet du om det ville det la seg gjøre å kjøre 2200mhz på noen av dagens intel CPU'er?

Lenke til kommentar

Overklokkere har klart det på begge plattformene.

Dessverre hvor langt du kan tyne strikken varierer, selv om du kjøper 100 CPUer av samme modell så vil de IKKE være like eller klare det samme.

Men kan jeg få spørre hva du skal med såpass raskt minne? Om du ikke driver med benchmarking eller har veldig god Ramdisk programvare, så er det bortkastede penger.

I spill utgjør forskjellen fra tegeste til raskeste 1 FPS...

Lenke til kommentar

Det blir nærmest idioti å kjøpe de brikke du linker til.

Du får ikke bedre ytelse av å kjøpe RAM med høy hastighet. De dagene er over. Fra 1600Mhz til 2200Mhz er det ingenting å hente.

En annen ting er at selv om brikkene kjører høyere hastighet, er latency mye høyere, og det går ut over ytelsen.

Det hjelper ikke at brikkene er raskere, når prosessor må vente lenger mellom hver kommando.

Om du absolutt skal style PCn din med RAM-brikker, så kjøper du disse brikkene som har en kombinasjon av hastighet og lav forsinkelse.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618006

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...