Gå til innhold

Hva koster det å få bredbånd tilknyttet til huset?

Anbefalte innlegg

Hei. Leier i et helt nytt hus uten bredbåndstilknytning. Jeg har per i dag trådløst nett fra naboen (eier av leilighet). Men dette viser seg etterhvert at det ikke holder mål. Slik at eget internett er nok det jeg trenger. Men hva koster det å få telenor eller andre til å legge opp ny linje til huset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser av noen andre tråder du har at du bor helt nord og øst i landet.

Dersom du bor i området til varanger kraft kan du kontakte dem for å legge inn fiber.

Enebolig

Etablering av fiber 4800

Abonnement pr. mnd 100

Prisen inkl. innføring av luftstrekk gjennom vegg og tilkobling av inntakspunkt og hussentral.

Legg merke til månedspris i linjeleie. Da linjen er noe som ligger fast i huset, og noe som din husvert vil dra nytte av senere er det jo mulig å spørre om et spleiselag om den biten. spesielt viktig bør det være på grunn av månedsabonnementet for linjen, ellers må den kobles ut når du flytter.

Selve nettabonnementet kan du få fra flere, og oversikten finner du her. Mulig det er en egen oppkoblingsavgift, men det får du sikkert avklart via en telefon eller to.

I tillegg har du selvsagt mulighet til å få internett via tv-kabel eller telefonkabel. Prisen på å legge opp linje aner jeg ikke. Ta en telefon til telenor og canal digital for tilbud.

Edit:

Min far sier at det muligens er Nornettsom drifter kabel-tv kabelen i ditt område. De kan sikkert svare på noe, men jeg ser av nettsidene at canal digital er en av innholdsleverandørene på deres linjer.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Bor ikke lengere i Øst-Finnmark, men har flyttet til utenfor mellom Lillehamer og Sjusjøen.

Jeg trenger egentlig ikke den hastigheten fiber gir. Greide meg godt med 3Gb-linje sist. Dessuten blir det fort mye dyrere enn vanlig linje uten telefon til 350-400kr/mnd.

Det er ikke og har ikke vært tilknyttet verken telefon eller internett tidligere på adr. så jeg vil ikke finne noe godt svar på telepriser.no. Jeg tenkte å ta en prat med huseier, men skulle gjerne hatt et ca. beløp jeg kunne presenter han for. Tror i utgangspunktet ikke han er veldig lysten på å betale for tilknyttning når han allerede tilbyr trådløst nett.

Lenke til kommentar

Hvis du mener 3g (Mobilt bredbånd) er det nok også fult mulig, spessielt om du er ute å reiser, kan nok lønne seg å f.eks bruke mobilen til slik, hvis du surfer mye på internet eller laster ned lite.

Men husk på at man ikke får som regel høye hastigheter, og kan være utsatt for dårlig dekning i enkelte steder.

Lenke til kommentar

De fleste hus har 2-4 kabeler inn til huset. De står registert som "ny linje" i kaapaks på nye hus, hvor kablene ikke har vært tatt i bruk. Da kommer det vanligvis en innstallasjonspris på rundt 500kr. NOEN velger å gi deg det gratis montering dersom du tar kontakt pr. email og ønsker dette.

Du kan ogsa kjekke kapaks selv. Der får du se om det erl ledige linjer som er tilknyttet ditt hus. Dersom du mangler "boksen"/støpselet som skal stå i veggen trenger du en elektisker på besøk. Dette koster fort en tusenlapp. Dersom kapaks viser at kabelavstanden er flere tusen meter / over 4km så er ADSL helt ubrukelig (mener jeg da), eller om kapaks ikke viser noen ledige linjer er det lite å gjøre med den saken. Da kan alternativet være 3G-nett, evt. WiFi/WiMAX.

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

De fleste hus har 2-4 kabeler inn til huset. De står registert som "ny linje" i kaapaks på nye hus, hvor kablene ikke har vært tatt i bruk. Da kommer det vanligvis en innstallasjonspris på rundt 500kr. NOEN velger å gi deg det gratis montering dersom du tar kontakt pr. email og ønsker dette.

Du kan ogsa kjekke kapaks selv. Der får du se om det erl ledige linjer som er tilknyttet ditt hus. Dersom du mangler "boksen"/støpselet som skal stå i veggen trenger du en elektisker på besøk. Dette koster fort en tusenlapp. Dersom kapaks viser at kabelavstanden er flere tusen meter / over 4km så er ADSL helt ubrukelig (mener jeg da), eller om kapaks ikke viser noen ledige linjer er det lite å gjøre med den saken. Da kan alternativet være 3G-nett, evt. WiFi/WiMAX.

Dette Skjønner jeg ikke noe av. Hvem kan jeg høre med ang. dette? Telenor? Koster det noe å få dem til å sjekke?

Lenke til kommentar

Dette Skjønner jeg ikke noe av. Hvem kan jeg høre med ang. dette? Telenor? Koster det noe å få dem til å sjekke?

Du kan gå inn på Kapaks Info Web.

Der finner du en link til en innloggingsside - login/passord står oppgitt.

Klikk på linken, logg deg inn, og skriv inn telefonnummeret til huseieren, og velg en av ADSL-tjenestene i menyen til venstre. Velg eventuelt en av linjene som kommer opp i vinduet til høyre, og sjekk informasjonen der.

Vanligvis vil en telefonkabel inneholde flere ledere/linjer enn det en enkelt husstand trenger, så det er store sjanser for at det er en ledig linje der som da vil kunne brukes i din leilighet. (En telemontør må da legge opp en forlengingskabel til en ny kontakt i din leilighet fra punktet der telefonkabelen kommer inn i huset.)

Lenke til kommentar

og skriv inn telefonnummeret til huseieren, og velg en av ADSL-tjenestene i menyen til venstre.

Huseier bor flere km unna. Dette er en tomannsbolig som leies ut.

fikk denne:

"Statuskode: 423 SØKET MÅTTE AVBRYTES. Årsak: Nødvendig henvisning til kobberfordeler mangler for kundeadressen. Forholdet må undersøkes av Telenor kundeleveranse."

Endret av thmro
Lenke til kommentar

Da tar du kontakt. Altså bur du langt utenfor sentrum (altså på landet) så sier det seg selv at xDSL er ubrukelig. Og da blir alternativt trådløs infrastruktur (WiFi/WiMAX, 3G).

Håper du skrev adressen DIN da.

"Forholdet må undersøkes av Telenor kundeleveranse."

Ta kontakt. Ikke annet å gjøre.

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...