Sk!ppy Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg er en 16 år gammel gutt som går elektro. Jeg har data og elektronikk som valgfag, og tror jeg trives med det (Starter med det imorgen). Videre av utdannelse ser jeg for meg to valg. 1: Elenergi -> Lære -> Påbygg -> Ingeniør, og jobbe som elektrikker mens jeg tar ingeniørutdannelse (evt jobbe som elektrikker til jeg orker å ta ingeniørutdannelse). 2: Data og elektronikk -> Romteknologi -> Ingeniør Jeg er ekstremt usikker, og har litt pros og cons, Elenergi: + Får være russ med vennene mine, på buss (Bussjef) + Sikret jobb, og lærlingplass + Lønn med en gang + Sosialt liv med folk jeg liker veldig godt - To & 1/2 år mer enn romteknologi (2.5 lære + 1 år påbygg) Romteknologi: + Tror det er noe som passer meg, småelektronikk + Flytte for meg selv - Flytte langt vekk. Andøy. - Andøy er kaldt og mørkt og depressivt. + Kan gå rett på ingeniørutdannelse Evt noen mulighet for meg å gå romteknologi, og så fagbrev som elektrikker? Et av kravene for å komme inn på romteknologi er at jeg har gått data og eletronikk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Spørsmålet er egentlig ikke om du vil ha studiekompetanse eller fagbrev, men om du vil ta påbygg eller romteknologi. Jeg svarer i denne tråden fordi jeg er en av få som faktisk kan gi deg et utfyllende svar på hva du får av romteknologi-linjen. Om du velger fagbrev som elektriker så blir du en elektriker og går ut i lære, om du har lyst til å videreutdanne deg så kan du enten gå vanlig påbyggning til studiekompetanse, eller så kan du gå romteknologi (Da må du selvsagt velge Data og Elektronikk VG2 til neste år). Det er ingenting som hindrer deg i å gå romteknologi, for å så bli lærer eller sykepleier. Har du generell studiekompetanse, så kan du studere nesten hva du vil (unntaket er dem som krever spesiell studiekompetanse, noe du også kan ta på påbygg eller romteknologi). Du kan gå romteknologi, og så ta et fagbrev. Men det blir sløsing av et år, og du vil slite et år oppe på Andenes uten å få noe utbytte. Går du romteknologi, så forventes det at du tar videreutdanning. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Videre utdanning kommer til å skje uansett. Planen var dataingeniør eller sivilingeniør. Kommer mest ann på hvor krevende det er, og hvor skolelysten jeg er. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Videre utdanning kommer til å skje uansett. Planen var dataingeniør eller sivilingeniør. Kommer mest ann på hvor krevende det er, og hvor skolelysten jeg er. Om du uansett sikter mot videre utdanning, så er fagbrev utelukket. Da kan du velge mellom å gå på vanlig, kjedelig påbygg, eller romteknologi. Romteknologi er påbygg + en haug av andre fag. Man må også bruke eget initiativ for å kunne få R1, R2 og FY2. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 As in ta det som privatist? Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 As in ta det som privatist? For eksempel... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 As in ta det som privatist? R1, R2 og FY2 må tas som privatist. FY1, norsk og historie får du tilbud om. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Jeg tok fagbrev (GK Elektro - VK1 IKT-driftsfag - 2 år lærling) og så gikk jeg påbygging med R1 etterpå. Resten (R2+FY2) bør være overkommelig å tas opp som privatist. Med fagbrev så får du arbeidserfaring som er gull verdt. Uansett hvilken vei du velger så kan du gå på et ingeniørstudie etterpå - det er mange veier til Roma. Jeg hadde over 1 års pause etter jeg tok påbygging før jeg begynte med R2 slik at jeg kunne studere der jeg er nå (signatur). Endret 2. november 2011 av ahpadt Lenke til kommentar
Archon89 Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg vil anbefale å sjekke opp hvilke muligheter du evt har med å gå Y-veien. Et utvalg høgskoler tilbyr personer som har tatt fagbrev å gå direkte inn på bachelor\master grad studier innen det samme fagområdet. Og hvis du ikke har tenkt å studere med en gang, så kan også 23\5 regelen være av interesse. (23\5: en person over som fyller 23 år i søkeåret (eller allerede har fylt) og har fagbrev samt 5 års yrkeserfaring (yrkesfaglig vgs, læretid, fast arbeid, militære) får med dette generell studiekompetanse lik den du får etter vg3 allmenn). Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Hvor god tid vil du ta deg? Påbygg er den mest effektive veien, på romteknologi vil du enten slite ræva av deg, eller så må du ta noe som privatist, og om du vil gå Y-veien så blir du litt eldre når du begynner på høyskole/universitet. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Er snakk om fagbrv som elektrikker, og dataingeniørutdannelse, så Y-veien går neppe. Tenkte å vente til jeg ble 20 med ingeniør, ikke 25 - så passer dessverre ikke helt den heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå