Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

valg av tverrsnitt og spenningsfall

Anbefalte innlegg

Du som elektriker skal installere en kurs fram til en belastning på 2,8 kW,

spenningen er IT-nett 230V / 2 fase. Ledningen som er en PVC / cu skal legges på vegg. Cos Ø 1,0. Omgivelses temperaturen er 50 grader Celsius.

Ved siden av kabelen ligger en tidligere lagt kabel. Kursen er 35m.

a) Finn riktig kabel tverrsnitt og vern/ sikring.

b) Beregn spenningsfallet på kursen, oppgi også spenningsfallet i %.

post-224877-0-92777400-1320253014_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da en utmerket oppgave, men det er vel slik at man må starte opp med å forsøke å gjøre noe selv. Hvis man lar andre gjøre leksene, da lærer man vel ikke så mye. Forsøk å begynn å jobb med oppgaven og kom med forslag til løsninger, og spør så om hjelp.

Lenke til kommentar

Se der var du i gang ja. Du har delt med roten av 3 ved beregning av belastningsstrømmen ?

Det stemmer vel ikke helt, det gjelder vel bare for 3 fase systemer. Her er det bare 2 fase med resistiv last og da blir det vel bare I = P / U (Tror jeg.)

Størelsen på automatsiktringen følger vel av å gå opp til nærmeste dimensjon over belastningsstrømmen. Type B skulle vel normalt passe til en slik resistiv belastning.

Hva slags hjelpemidler har du til å bestemme kabeldimensjonen ? Har du for eksempel NEK 400 og / eller "Montørhåndboka". (Eller en av dem, det fins flere.)

Kabeldimensjonen følger jo mer eller mindre direkte ut i fra NEK 400 eller eventuelt andre bøker som refererer til NEK 400. Hvis man skal lage et brukbart valg av kabeldimensjon med en brukbar begrunnelse, så blir vel spørsmålet også "hva heter boka". Den helt riktige boken er nok NEK 400, men det spørs om den er tilgjengelig ?

Når det gjelder spenningsfallet, så er det enklere. For kabeldimensjoner på 4,0 mm og ned så er den resistive komponenten i kabelimpedansen en hel del større enn den induktive komponenten slik at for en tilnærmet beregning så holder det med å regne ut kabelens resistans og så spenningstapet ut i fra Ohms lov.

Det vanskeligste i denne oppgaven er nok å velge riktig kabel og å begrunne rett ut i fra NEK 400.

Fortsett å foreslå løsning, så skal jeg se om jeg får surret meg til en kommentar, eller det kan være andre som kommenterer.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...