Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro teknikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

noen som vet hvordan man kan regne ut spenningnen i en krets som har potmeter og 4 motstander? Er det en egen formel for dette. Har fått oppgitt spennings tilførselen til kretsen og motstands størrelsen...

Bare sånn før vi går videre med dette. Er du klar over hvor mange kombinasjoner av koblinger som er mulig med det du nå har oppgitt?

Og for å svare på spørsmålet - ja det burde være forholdsvis enkelt.

Lenke til kommentar

Nei, det er neppe noen generell formel for dette, men det bør være mulig å bruke reglene for seriekopling og parallellkopling.

Se om du klarer å tegne koblingsskjemaet på nytt, slik at det som finnes av serie og parallelkopinger kommer fram litt tydeligere.

Det var kun et hint ..

Lenke til kommentar

klar over att det kan vere mange koblinger for dette, tenkte kanskje det var en generell formel.

her ser du en kjapp skisse, spørsmålet er mellom hvilken grenser kan vi regulere spenningen Uab??

post-179327-0-50049600-1320255634_thumb.png

Det er bare å beregne to ganger, en gang for hver av den variable motstandens yttergrenser.

Å regne dette ut er ikke verre enn å gruppere seriekoblede motstandere og beregne parrallellkoblinga én gang.

Deretter beregner du spenningsfall og til slutt spenningsdeling innbyrdes over motstanderne i seriekoblinga.

Et tips til deg er navngi motstanderne (R1, R2, etc.) slik at det er mulig å forklare mer konkret.

Lenke til kommentar

Du er absolutt på rett spor.

Beregnet motstand og strøm i kretsen ser ut til å være rett.

Nå kan du regne ut den største verdien av Uab.

Den blir Rab x I = 120 x 1,25 ..

Neste steg er å koble inn en motstand på 20 Ohm, hvilket tilsvarer at den variable motstanden er på maks, og spenningen Uab på min.

Du får forsøke å tenke ut en løsning ..

Lenke til kommentar

Det står på tegningen din. Når resistansen mellom A og B er 120 Ohm så blir spenningen U lik strømmen ganger resistansen.

Jeg har foresten blingset med hensyn til strømmen. Det er jo strømmen i de to strømgreinene til sammen som blir 1,25 A. Strømmen i den høyre greina blir jo mindre enn det. Den må bli mindre enn halvparten av 1,25 pga at resistansen i høyre grein er større enn i den venstre.

Finner du ut av det ?

Lenke til kommentar

no ble eg lost....

altså vis man regner ut Rtot uten pot så får man 80ohm.. og en strøm på 1,25A.

da har man kun 2 seriekoblede motstandere igjen som er en på 80ohm og en på 0-20ohm... tenkte eg då kunne regne ut spenningen over potmetere ved 20ohm og trekke det fra 100V som er skildespenning.. men det går da ikke??? eg roter sikkert med oppsette av motstandene....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...