Gå til innhold

Media slår på krigstrommene igjen. Nå er det Iran.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iran har varslet at de vil "ta kontroll" over Hormuz-stredet hvis de blir angrepet, dvs. oljetransporten fra Saudi, Irak, osv. stopper opp, hvilket vil sende oljeprisen opp i $200 fatet.

Sett i det lyset (og at angrep mot Iran har vært planlagt lenge) så fremstår Libya krigen nå som et grep man gjorde for i allefall å sikre seg leveranse fra det holdet.

Jeg skjønner at det er lett å tro at alt dreier seg om olje, men det gjør nå faktisk ikke det. Dessuten ville det ta tiår å bygge opp den samme oljeproduksjonen i Libya for å gjøre opp for Saudi Arabia.

Nei, den store majoriteten av oljen til Saudi-Arabia går andre veien (ikke til vesten, men til asia), mer spesifikt til Japan, Kina, Sør-Korea, Taiwan, Singapore, og Pakistan m.fl.

Skulle Iran f.eks minelegge stredet ville det føre til en de facto krig mot de andre gulfstatene i området, pluss alle importørene, og ville ramme Iran selv, hardest av alle, økonomisk sett.

Jeg tror personlig at om Israel går til angrep så vil mange andre land rundt Israel også involvere seg, deriblant Egypt, Tyrkia, Saudi-Arabia, Irak, Pakistan, Libya og flere.

Disse landene har mer enn nok med seg selv. At et av disse landene ville angripe Israel er faktisk utenkelig. Faktisk er det langt mer sansynelig at flere av disse ville være positive til et angrep på Iran.

Iran, Pakistan og Saudi-Arabia utkjemper proxykrig både mot hverandre, og mot vesten, i Irak og Afghanistan.

Det eneste landet per i dag som kunne tenkes å støtte Iran militært er vel Syria.

Endret av Runinho
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det er lett å tro at alt dreier seg om olje, men det gjør nå faktisk ikke det. Dessuten ville det ta tiår å bygge opp den samme oljeproduksjonen i Libya for å gjøre opp for Saudi Arabia.

Bare for å presisere, nei et angrep på Iran handler i seg selv ikke om olje, men det er jo opplagt at oljetilførsel-spørsmål i ei slik krise er noe som er med i planleggingen.

Skulle Iran f.eks minelegge stredet ville det føre til en de facto krig mot de andre gulfstatene i området, pluss alle importørene, og ville ramme Iran selv, hardest av alle, økonomisk sett.

Og en slik "bagatell" av økonomisk karakter skulle Iran plutselig bry seg om, når de i andre sammenhenger beskyldes for å være så apokalyptiske at de vil utslette både Israel og seg selv i et hellig Armageddon??

Men ja, de er nok bekymret (det hadde jeg vært også hvis jeg hadde verdens største våpenmakter etter meg), og sånn sett er hele denne propaganda-greia om selvdestruksjon nettopp bare propaganda

Lenke til kommentar

Hvordan kan egentlig Iran blokkere Hormutzstredet? De må vel da beholde muligheten til å beskyte skip nøyaktig, til tross for amerikanske fly i luften og deres bomber. Vil det være mulig i det hele tatt?

De kan selvsagt forsøke. De har tross alt mange skip. Problemet er den teknologiske overlegenheten til Israel og eventuelt USA og andre.

En blokkering ville også være en krigserklæring mot Kina, Japan, Sør-Korea, Saudi-Arabia, Qatar, Emiratene, Oman, med flere.

Det er verdt alltid å ha i bakhodet om Iran at de er sjiamuslimer, og derfor ikke spesielt populære med andre arabiske stater. Deres "sjiaallierte" er i bunn og grunn folk i Syria, Afghanistan og Irak.

Faktisk utkjemper sjia og sunni en slags islamsk krig mot hverandre i akkurat to av de overnevnte landene, i tillegg til å kjempe mot vesten når det skulle passe seg.

Lenke til kommentar

De kan selvsagt forsøke. De har tross alt mange skip. Problemet er den teknologiske overlegenheten til Israel og eventuelt USA og andre.

Det hjelper neppe, fordi få/ingen tankskip vil seile i krigs-zonen sålenge det er fare for at skipet går på miner etc. Forsikringsprisene fyker i været i samme takt som oljeprisen og mange rederier vil heller ikke utsette mannskap for risikoen.

Lenke til kommentar

Tviler på at Isreal tørr og angripe Iran, konsekvensene av et eventuelt angrep på Iran kan være en ny storkrig :p

Er vel sånn de fleste storkriger starter. Nazi-Tyskland tok over resten av Tjekkia for å ha en linje mot Russland, noe som direkte startet 2. verdenskrig, selvom det var egentlig ikke målet med å ta Tjekkia.

Storkriger er gjerne bieffekter av mindre kriger som eskalerer.

Lenke til kommentar
Seriøst, jeg griner, fordi folk faktisk vil tro på dette igjen. Flokk med sauer...

Hvis en sau er en person som passivt dilter etter og eventuelt ikke klarer å tenke selv, så vil jeg foreslå at den beskrivelsen passer best på dem som til enhver tid er imot å foreta seg noe, samt alltid er beredt til å tro det verste om "vestlige imperialister".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er så utrolig lei krig og faenskap nå!

Hvorfor skal det sitte en håndfull med ledere som absolutt skal ødelegge for så mange liv og samfunn?

Er kjempeflau over menneskeheten. De største lederene er ofte de største ungene. Makt, penger, makt, penger. Alt som står i hodet på folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Angriper Israel Iran, vil nok mest sannsynlig nabo landene angripe Israel. Og da er Isreal butf**ked

Hvem skulle hjulpet Iran, og hvorfor?

Iran er omtrent verdens eneste sjiamuslimske land. De kriger i Afghanistan og Irak, mot sunnimuslimer.

Syria er det eneste landet jeg i dag kunne tenket meg ville støttet Iran, go de har hendene fulle med å forhindre opprør blandt sine egne.

Et Israelsk/vestlig luftangrep på Iran ville faktisk kunne trigge et nytt opprør innenfra.

En bakkeinvasjon, i tillegg til å være uhyre usansynelig, ville tvunget vestlig-orientert ungdom til å krige mot oss, og det vil vi ikke.

Lenke til kommentar

Et Israelsk/vestlig luftangrep på Iran ville faktisk kunne trigge et nytt opprør innenfra.

Du pleier å være nogenlunde balansert, men her er du på ville veier.

Selv om det var tendens til interne uroligheter for et par år siden, er det likevel slik at selv oposisjonen støtter det offisielle atom-programmet. Dessuten har iranere en litt anderledes nasjonal holdning, som heller ville forent dem hvis de blir angrepet.

Lenke til kommentar

Angriper Israel Iran, vil nok mest sannsynlig nabo landene angripe Israel. Og da er Isreal butf**ked

Israel har USA som alliert, så hvis det skjer at andre land angriper Israel - kan dette bli stygt.

Det er jo liten tvil om at USA og hele den vestlige halvkule er programforpliktet til å dø for Israel.

Det er det mest tragiske oppi dette her...

Smeller det skikkelig dras vi alle inn i dette... Det er uunngåelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...