Beyma Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Heisann! Jeg og min samboer er snart ferdig med utdannelse og ønsker snart å kjøpe en bolig. Som dere sikkert vet må man jo idag ha 10% av kjøpesummen for å få lån. Vi ønsker å kjøpe et hus i akershus området og da regner vi med å måtte betale mellom 3 og 3,5 millioner kroner. Vi sitter idag med 100.000 hver med oppsparte midler på bsu kontoene våres. Da mangler vi mellom 100.000 og 150.000 kroner for å innfri kravene på et slikt lån. Er det da mulig å låne penger for å komme inn under denne 10% grensen? Snakker ikke da om kredittlån. Finnes det noen offentlige instanser som kan hjelpe til her? Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Med mindre du kjøper en bolig som er tilrettelagt for nyetablerte, hvor du får en fordel så er det nok vanskelig å få tak i. Mange kommuner i Norge har ofte egne byggefelt/boligområder hvor det er mulig og få startkapital til bolig. Da er det ofte slik at du får kanskje 10% avslag på pris, men som må tilbakebetales når boligen selges. Hør med din kommune om de har noen foredeler! Lenke til kommentar
xitd Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Vet ikke om det er sånn i alle byer, men her jeg bor fikk jeg tips om at hvis jeg manglet deler eller hele 10 % beløpet kunne jeg få et form for lån hos kommunen elns. Husker desverre ikke hva det het Endret 2. november 2011 av xKrib Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Vet ikke om det er sånn i alle byer, men her jeg bor fikk jeg tips om at hvis jeg manglet deler eller hele 10 % beløpet kunne jeg få et form for lån hos kommunen elns. Husker desverre ikke hva det het Sikkert husbanken du tenker på. Har sendt dem en mail om dette og. Spent. Begge to vil jo være i jobb og rimelig godt betalt, men vi mangler de siste prosentene med egenkapital, og kjøpe en billigere leilighet bare for å selge den etter noen år, synes jeg virker for dumt, når det er et hus vi ønsker. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Sikkerthet fra foreldre kan få dere rundt denne grensen. Ellers har kommunen ofte en hjelpeordning for unge i etableringsfasen (førstehjemslån eller tilsvarende). Lånet fra kommunen inngår som EK. Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Har dere vært i banken? Kan være lurt å snakke med dem:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå