Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saktopp jobben, mister "rettigheter"....


AvidGamer

Anbefalte innlegg

Har en arbeidskollega som har saktopp jobben, men skal jobbe ut året, og litt ut i nyåret.

 

Det nærmer seg julebord og flere møter osv. Alle har blitt invitert, men ikke hun. Hu bryr seg lite om julebord, men møtene vil hun gjerne holde seg oppdatert.

 

Dette kan umulig være rett. Hun har jobbet tross alt i 3 år, også kutter de henne ut?

 

Fins det noe i arbeidsmiljø loven e.l. som hun kan stille med for å få ledelsen til å tillate henne å bli med?

 

Setter pris på hjelp her. Irriterer meg sykt dette.

 

Linker til Lovdata på lover hun kan beskytte seg med settes pris på sånn at vi kan skrive de ut og slenge de på bordet under møte.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor du kan finne dette skriftlig, men helt til oppsigelsestiden er gått ut stiller hun på lik linje med dere andre.

 

Aner ikke om det er noen lover som sier at man ikke har lov til å ekskludere enkeltpersoner fra sånne arrangementer, men det er uansett en dust sjef hvis det er tilfellet.

Lenke til kommentar

Tviler på at det finnes noen lovmessig rett til å delta på et julebord. Uansett må det være utrolig kleint å delta på et arrangement en ikke er ønsket, så jeg ser ikke helt problemstillingen.

 

Ser den, men samtidig har man sikkert et helt annet forhold til de man jobber med enn med sjefen som ikke inviterer henne.

Lenke til kommentar

men møtene vil hun gjerne holde seg oppdatert.

 

Jeg kjenner ikke jussen i dette, men det er ikke uvanlig at man får andre arbeidsoppgaver i oppsigelsestiden der man ikke holdes oppdatert på bedriftsintern informasjon, og ikke får tilgang til møter og enkelte dokumenter. (Noen selskaper kan tilogmed finne på å betale folk for å sitte hjemme uten å gjøre noe i oppsigelsestiden.) Dette gjøres for at a: det er ikke nødvendig å holde en som allikevel skal slutte oppdatert om ting de ikke skal jobbe videre med, og b: fordi man ikke ønsker at medarbeideren skal ha med seg hodet fullt av oppdaterte bedriftshemmeligheter til en konkurrerende arbeidsgiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å delta på bedriftsinterne møter og -opplæring faller under arbeidsgivers styringsrett - det vil si at det er arbeidsgiver som velger hvem som skal delta, begrenset av at arbeidsgiver må utøve styringsretten på en saklig måte. At personer som har kort tid igjen i bedriften ikke får delta kan jeg vanskelig se er usaklig. Slike møter og slik opplæring er gjerne fremoverrettet, og da spiller det liten rolle at hun har "vært der i 3 år" når hun bare "skal være der i 3 måneder".

 

Julebordet kan være noe annet, men iflg. førstepost er ikke dette noe hun bryr seg om, så jeg går ikke inn på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...