DanteUseless Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Spør han om hva en CPU eller harddisk er.. *sette ting på spissen * btw. gir meg nå =) -Dante Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Spør han om hva en CPU eller harddisk er.. *sette ting på spissen * btw. gir meg nå =) -Dante Bra, du skjønte egentlig hva jeg mente men ville lage diskusjon Lukter sånn på mils avstand. Jeg skjønner selvfølgelig også hva du mener. Men står fortsatt for det jeg skrev. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Velleh, de fleste script må på en eller annen måte bli maskinkode, og da rusler kompilatorer inni bildet. ... :o Mulig jeg misforstår deg, men bash inneholder allerede kompilerte funksjoner/kall etc som hver for seg gjør forskjellige ting. Bash-skripting er bare å sette sammen en eller annen sekvens av slike kall. Noe lignende gjelder for makroer Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Spør han om hva en CPU eller harddisk er.. *sette ting på spissen * btw. gir meg nå =) -Dante Bra, du skjønte egentlig hva jeg mente men ville lage diskusjon Lukter sånn på mils avstand. Jeg skjønner selvfølgelig også hva du mener. Men står fortsatt for det jeg skrev. Greeeeeeeeeeeeeeit.. "Once More, They Pull me Back in". Står får det jeg også skreiv. Man skal jo være helt enig at det er enklere å stå for "Fleste windows folka har aldri brukt en kompilator selv", enn å diskutere mot en gjeng som faktisk ikke vil se andre sider av saken 4-Dante wrote: Velleh, de fleste script må på en eller annen måte bli maskinkode, og da rusler kompilatorer inni bildet. ... Mulig jeg misforstår deg, men bash inneholder allerede kompilerte funksjoner/kall etc som hver for seg gjør forskjellige ting. Bash-skripting er bare å sette sammen en eller annen sekvens av slike kall. Noe lignende gjelder for makroer Verden er større enn bash og makroer. Men som jeg selv skrev var jeg ute på tynn is. Mulig enkelte scriptspråk faktisk ikke kompilerer sjiten sin, men baserer seg på ferdigkompilerte funksjoner/kall osv. =) My bad. Legger dermed ingen sjel i å finne ut hvordan FLERE typer script funker bare for å motbevise noen her. *lat* Men side dere trakk meg inn igjen, skal vi gå ontopic igjen, eller skal vi fortsette? =) Jeg skal gi dere noe å skyte ned: Jeg skulle egentlig bare peke på hvordan folk "smyger" inn windowshets på området hvor det ikke er nødvendig. Hva med å starte egen sticky tråd hvor all windowshets kan få utløp, og så kan vi faktisk diskutere rundt dette fantastiske OS'et vi liker? (Og alle andre os som vi måtte like, ikke dem vi IKKE liker). Såpass mye hår må vi ha klart å grodd at vi kan holde oss over denne barnslige "jeg liker ikke (sett inn noe)*-hetsinga? Jeg VET dette ikke er tråden å ta dette opp i, men vi spora ganske tidlig av her bare fordi noen lurte på synsinger. -Dante Edit: useless quote Lenke til kommentar
Myrsnipe Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hva kom f0rst, h0na eller egget? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Jeg skal gi dere noe å skyte ned: Jeg skulle egentlig bare peke på hvordan folk "smyger" inn windowshets på området hvor det ikke er nødvendig. Hva med å starte egen sticky tråd hvor all windowshets kan få utløp, og så kan vi faktisk diskutere rundt dette fantastiske OS'et vi liker? (Og alle andre os som vi måtte like, ikke dem vi IKKE liker). Såpass mye hår må vi ha klart å grodd at vi kan holde oss over denne barnslige "jeg liker ikke (sett inn noe)*-hetsinga? Jeg VET dette ikke er tråden å ta dette opp i, men vi spora ganske tidlig av her bare fordi noen lurte på synsinger. Hmm. Jeg brukte Windows 2000 til desktop intill nylig. Fordi det ér et bra OperativSystem, det var godt nok for meg. Men, så ville jeg ha litt mer da Windows hets.. Vel, var kanskje ikke nødvendig det jeg skrev, men det var heller ikke unødvendig! Jeg forklarte hvorfor jeg spurte dette spørsmålet her. Som egentlig er litt urelevant til Linux, fordi det gjelder egentlig hele pcen, windows blir også kompilert... Selv er jeg mot den ubegrunnede windows hetsen, ja - faktisk hetsen i det hele tatt. Saklige argumenter må en tåle (selv om de fleste er veeeeeeeldig lei av det inkl. meg). Jeg sier ganske enkelt at Windows er et bra OS for veldig mange folk. Men jeg har valgt å bruke Linux fordi JEG mener det er bedre / kjekkere for MEG, ikke for DEG, men for MEG Hååper jeg har klart å få vekk mitt "windows-hetser"-stempel, for det er noe jeg absolutt ikke vil ha på meg! EDIT: alle vet at høna kom først, så ble egget utviklet som en forsvarsmekanisme.. 8) Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hva kom først, høna eller egget? Helt korrekt. Det er spørsmålet. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Og slik vi del bli. Finnes mange slike spørsmål Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Hvorfor kalles det booting når man starter opp ei datamaskin? Hvor kommer bootstrapping-uttrykket fra? Emm... jeg støvler maskinen min? :-? Lenke til kommentar
runeb Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Velleh, de fleste script må på en eller annen måte bli maskinkode, og da rusler kompilatorer inni bildet. Nei, de fleste skript blir tolket, og ikke kompilert. Det er riktig at de må bli til maskinkode, men kompilering er ikke eneste måten å gjøre det på. Java blir både kompilert (men ikke til maskinkode) og tolket... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Qbasic?? Interpretet?? (vet det er litt windows, men...) forsøkte en gang å lage et (enkelt) scriptspråk, men så kom noen og fortalte meg at flash allerede fantes. Det bestod av en database med felt som delte inn inputen (keep it simple...) (kildekoden var en access databse ), og en interpreter som leste inn record for record, og tegnet på sjermen. noen som vet hvordan man laget den første assembler? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 i maskinkode kanskje ? :o Lenke til kommentar
iDude Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 noen som vet hvordan man laget den første assembler? Med pur reinspikka maskinkode... Så fant en luring ut at det var lettere å huske ting som "PUT" i stedet for instruksjoner a la 00100110. Med maskinkode lagde man så et program som tolket mnemonics (put, get, jump etc..) om til tilsvarende instruksjoner, den første assembleren var et faktum. Så lagde man andre assemblere, og kompilatorer (Fortran/C) med "den første assembleren". Og så lagde man flere programmeringsspråk med "det første programmeringsspråket" (eller senere assemblere). Steg for steg blir softwaren mer kompleks. I i 2003 blir en sentral computer klar over sin egen eksistens, begynner å lære med eksponentiell rate, og Schwarzenegger blir guvernør i California. Sann mine ord. Alt på grunn av en !"¤#"!" dust som ikke skjønte 00101001 Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Alt på grunn av en !"¤#"!" dust som ikke skjønte 00101001 Du mener vel 00101010? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Hvorfor kalles det booting når man starter opp ei datamaskin? Hvor kommer bootstrapping-uttrykket fra? En «boot strap» er altså et slags håndtak bakpå en støvel som du kan ta tak i og dra for å få støvelen skikkelig på. Nesten riktig... Bootstrap betyr støvel-lisse! Her er fasiten: http://www.freebsd.no/doc/en_US.ISO8859-1/...troduction.html "Bootstrap" er altså en litterær referanse. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Men... hva betyr 16, 32, og 64 bit maskinvare?? betyr det at en 32-bits prosessor kan mota mye lengere instruksjoner, => flere forskjellige? eller har det bare noe å si for hvor store tall den kan regne med? (sizeof(int)?) men en 32-bits maskin kan jo regne med 64-bits tall (long int/long double... Flyttall er morsomme - hørt noe om at celeron ikke har fpu => emulerer flyttallsprossesering)?? Hvordan regner egentlig pc'n med flyttall?? hørt noe om eksponenter og mantissa(?!???), og at de fleste maskiner regner flyttall i 2-tallssystemet, men noen gjør det ikke, og at tallene er ujevnt fordelt(det eneste jeg egentlig sjønner), men skjønner egentlig ikke så mye... :oops: har en 32-bits prosessor 32 pinner under (pluss strøm, da?), 64 =>64 pinner,16=>16, og 8=> 8?? var 80806 8-bit? var det derfor de var avlange med pinner ut på begge sider, omtrent som chipene på rambrikkene(så de slik ut?) sse2, 3Dnow og andre instruksjonssett, tar de opp noen verdier av mine 32 bit? (prøv cat /proc/cpuinfo for å se hva din(e) cpuer støtter Ser at jeg har stilt maaaaange spørsmål her, håper på svar så jeg kansje skjønner litt bedre hva som foregår "under panserert" på pc'n. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå