coyoteulf Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Verdens mest politisk korrekte land, Sverige, er gått helt av skaftet etter at en hockeyspiller kalte en annen hockeyspiller for sigøyner. Dette er visst meget rasistisk. Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan det er rasistisk å kalle noen en sigøyner? http://www.dagbladet.no/2011/11/02/sport/ishockey/frjestad/hv71/18855812/ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 "Din jævla sigøyner", som ble sagt, har ett litt annet preg over seg enn bare "sigøyner", som er relativt nøytralt. Din jævla *folkegruppe* blir gjerne sett på som rasistisk, spesiellt om det blir brukt mot belastede folkegrupper. I den situasjonen vil jeg si at det kan bli tolket rasistisk... Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 "Din jævla sigøyner", som ble sagt, har ett litt annet preg over seg enn bare "sigøyner", som er relativt nøytralt. Din jævla *folkegruppe* blir gjerne sett på som rasistisk, spesiellt om det blir brukt mot belastede folkegrupper. I den situasjonen vil jeg si at det kan bli tolket rasistisk... Jeg er norsk. Hvis jeg er i utlandet og noen kaller meg "jævla nordmann", hvordan er det rasistisk? Jeg er jo norsk. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Fordi enkelte grupper, og da særlig minoriteter, har en stor tilhørighetsfølelse til gruppen de tilhører, og alt angrep utenifra tas imot med stor vantro. Dette er ikke unikt for rasisme, men det er det vanligste. Feminister som griner med engang noen sier noe negativt om kvinner, pakistanere som griner med engang noen er uenige med de (har blitt kalt rasist når jeg hadde en saklig diskusjon med en pakistaner en gang...) og mer. Sigøynere er inget unntak (romfolket som de liker å kalle seg selv), og det er derfor sett på som støtende og rasistisk. Personlig syns jeg det hele er noe stort bullshit og det er patetisk at voksne mennesker klarer å bli så jævlig snurt over litt trashtalk og går helt batshit med engang noen er nedlatende mot deres kultur. Grunnen til at du trolig ikke ville ha blitt støtt av å bli kalt "din jævla nordmann" er pga. det ikke er noe negativt å være nordmann (dvs. det er ikke sett på som negativt fordi nordmenn selv ikke bryr seg om de blir kalt det, i motsetning til mange andre grupper/kulturer). Endret 2. november 2011 av Occi 1 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Ok, men hvis man da sier at det er rasistisk å kalle noen "jævla sigøyner", da sier man jo at det er negativt å være sigøyner. 2 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Vel, ja. Når man sier det i en nedlatende tone som det så er det ganske selvfølgelig at det er ment som noe negativt. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Jo, men det ironiske her er at det er jo dem som anklager hockeyspilleren for å være rasistisk som er de største rasistene. De sier jo indirekte at det er negativt å være sigøyner. Og ikke bare litt negativt, det er ikke måte på hvor fælt det er. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Det var en litt svak konklusjon vil jeg påstå. Selv om man skjønner at person X sier noe rasistisk til Y enten via tonefall, hva h*n sa eller lignende så betyr det ikke at man selv mener at det ligger noe sannhet i det. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Det var en litt svak konklusjon vil jeg påstå. Selv om man skjønner at person X sier noe rasistisk til Y enten via tonefall, hva h*n sa eller lignende så betyr det ikke at man selv mener at det ligger noe sannhet i det. Så hvis noen kaller meg "jævla nordmann" så kommer det an på tonefallet om det er rasistisk eller ikke Jeg forstår som sagt ikke hvordan det kan være rasistisk å kalle noen det de er. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Skjønner ikke hvordan du ikke kan forstå at når noen sier "din (jævla) X" så er det ment negativt. Det er jo rimelig obvious. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Skjønner ikke hvordan du ikke kan forstå at når noen sier "din (jævla) X" så er det ment negativt. Det er jo rimelig obvious. Ja, at det er ment negativt er nok så. Men jeg forstår enda ikke hvordan det kan være rasistisk. For eksempel, hvis jeg sier til en fra Bergen "din jævla bergenser" så mener jeg det negativt, men hvordan kan det være rasistisk? Vedkommende er jo fra Bergen. Jeg klarer ikke å forstå at det er rasistisk å peke på hvor folk kommer fra eller hvilket folkeslag de tilhører. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Kan ikke forstå noe annet enn at dette er fordi å si noe á "din (jævla) X" historisk sett har vært en negativ uttalelse og startet vel med at noen sa det til noen de mente var mindreverdige. Hvor varianter har vært at X har vært byttet ut med nedsettende ord om folk fra Afrika o.l., mens det nå er minst like vanlig å bare si stedet ("din jævla østeuropeer"). Det er dermed blitt en standard for nedverdigende hakking på andre kulturer. Så grunnen ligger vel så mye i språkbiten. Med andre ord er hva setningen står for mer relevant enn hva setningen i seg selv sier. Endret 2. november 2011 av Occi Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Grunnen til at dette ble oppfattet rasistisk er vel fordi den svensk/iranske hockeyspillerens hudfarge kanskje har likhetstrekk med hudfargen til den gjengse sigøyner. Hadde dette i steden vært en blond og blåøyd svenske ved navn "jonas andersson" så hadde ingen brydd seg. Opphavet til denne tolkningen av rasisme stammer vel fra den "hvite manns" herjinger og nedsettende syn på andre folkeslag med ulike hudfarger enn sin egen, og kampen mot diskriminering av forskjellige folkeslag. Lenke til kommentar
bas Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan det er rasistisk å kalle noen en sigøyner? Det er ikke rasistisk så lenge det ikke har "jævla", "forpulte" e.l foran seg. Selv da vil jeg kalle det å være hårsår. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Mye som blir sett på som rasistisk er gjerne resultat av folks hårsårhet pga. de føler seg utafor fra samfunnet av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Mye som blir sett på som rasistisk er gjerne resultat av folks hårsårhet pga. de føler seg utafor fra samfunnet av en eller annen grunn. Du treffer spikeren på hodet her. Hvis en person føler seg utenfor samfunnet (være seg et kontinent, land, by eller en gruppe mennesker) så blir man ekstra hårsår. Hadde en nordmann jobbet i Spania for et spansk firma og følt seg litt utenfor gruppen av kollegaer, så kunne han ha følt seg truffet om han ble kalt "jævla nordmann", på nedsettende vis (på spansk). Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Den største rasismen i skandinavia er uansett den som utføres mot hvite i form av at vi blir tvunget til å gi fra oss territorie, tvunget til å bli voldtatt, tvunget til å sakte bli degenerert til vi ikke lengere har noen identitet. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Nåja, det er å dra den litt langt. Men jeg tørr påstå at det er ofte minst like mye rasisme andre veien i mange tilfeller, sett fra nordmenns ståsted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå