Gå til innhold

Hvilken makro til Nikon D5100? Akvariefotografering....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisen var jo absolutt ikke avskrekkende på Nikon Nikkor AF-S DX 40/2,8 G Micro, men er det bra nok til akvariefotografering?

Spørsmålet er vel om det egner seg til den type fotografering. Hvor store ting skal du ta bilde av og hvor nærme kommer du? En litt lengere brennvidde vil gjøre det enklere å ta bilder av små ting et stykke inne i akvariet.

Lenke til kommentar

Kanskje Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 for Nikon/Fujifilm kan være noe da?

Den ligger på 3k mens Nikon sin 105mm er jo over dobbelt så dyr..

Er jo en fordel om den klarer å fange opp små detaljer inni karet, er jo sjelden fisk/reker står helt i ro tett inntil frontglasset.

Endret av jamlar
Lenke til kommentar

Husk at autofokusen antagelig vil slite med å finne riktig plass å fokusere. Derfor er det vanlig å bruke manuell fokus ved makrofotografering. Vær på utkikk etter eldre makroobjektiver uten autofokus. De kan være vel så bra, til en brøkdel av prisen. Husk også at dybdeskarphet er en mangelvare i makroverden så sats på svært godt med lys slik at du kan bruke f/11-16 uten at lukkertiden blir for lang eller ISO må tynes alt for mye opp. Med mindre rekene ofte kommer veldig nære glasset ville jeg satset på ganske lange brennvidder, i området 100-200mm.

Kort og greit: Mye lys og makro med manuellfokus = mye for pengene.

Lenke til kommentar

Sigmaen er god.

Bare ett tips: Akvariefotografering er vanskelig, og hvis du skal ta bilder av så små ting som reker krever det stor dybeskarphet og masse lys. Det er ikke anbefalt med masse lys i rommet da det gir gjenskinn i glasset.

Har ikke prøvd så veldig mye selv, men under en 'shoot' jeg tok for en kompis fant jeg ut at de beste bildene mine ikke var med makroen, men med en 50mm ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...