spnh Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Hei. Nettop startet opp en ungdomsbedrift, sammen med skolen. (VGs) Vi er i en sitasjon der en eldre mann skal fortelle om sin "geniale" ide hvis han får 10% av inntekten vi tjener på ideen hans. Kan noen komme med innspill hvordan vi lager en god kontrakt? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Hva er en "eldre mann"? Pensjonist? Så sant dere stoler fullt og helt på personen så høres det uansett horribelt ut å gi ham "10% av inntekten". Hva hvis dere går i tap? Skal dere fortsatt gi ham 10% av inntekten - uavhengig av resultat? Selger dere for kr 100.000 men taper 50.000 er det jo merkelig at denne "eldre mannen" skal få kr 10.000! Jeg ville ihvertfall ikke ha gått inn på en slik ordning, men skal dere likevel gjøre det ville jeg ha tatt det opp med skolen. Det finnes sikkert mange ferdigkontrakter som kan benyttes. Pass på at det blir ryddig slik at det ikke blir svart arbeid. Lenke til kommentar
spnh Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Eldre mann er bestefaren din en kompis fra skolen. I kontrakten har vi skrevet 10% av vinnsten så vi ikke risikerer å gå i tap og alikevel måtte betale han. Noe mer som bør tilføyes? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Bestefaren min er død men regner med det var en skriveleif Det kan ihvertfall være greit å ta med en varighet på kontrakten. Blir dere det nye Google/Facebook så er det sikkert surt å dele ut noen milliarder hvert år til en enkelt person i evig tid (og til etterkommere). Ellers er jeg vel egentlig motstander til slike typer kontrakter som ikke stiller spesifikke krav til mottaker. Skal han komme med et par ideer og så "håve inn" 10% av "vinnsten"? Håper forøvrig at dere har definert hva "vinnsten" er noe tydeligere. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Trodde ikke ungdomsbedrifter hadde lov til å tjene penger? Og at de måtte avvikles etter skoleåret? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Da jeg hadde elevbedrift (ikke i fjor for å si det sånn...) så fikk vi lov å tjene penger, men vi KUNNE gi pengene til et veldedig formål. Hehe. Uansett, ja, vi måtte avvikle etter skoleåret, men det er jo fortsatt mulig å fortsette som enkeltmannsforetak etter denne perioden hvis ønskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå