Gå til innhold

Hvordan skal jeg gjøre det rett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Åpne kjeften og komme med relevante argumenter når det teller. Slik får du øvelse. Er du på et møte eller et fora hvor noe blir avgjort, snakk da, ikke etterpå om hvor dumme alle er som ikke bestemte det du mener er best.

Altså, øv deg! Dette kommer ikke av seg selv.

 

2. Gå på sak, ikke person. Alltid! Med en gang du starter med personangrep så har du tapt. F.eks hvis du klager på en karakter du har fått, da er det helt irrelevant hva andre har fått. Du skal snakke om din sak.

 

3. Vær kald og korrekt. Ikke hiss deg opp. Snakk rolig, og unngå banning. Spesielt i samtale med lærere f.eks, eller andre øvrighetspersoner.

 

4. Sett deg inn i saker før du prater. Ikke generaliser.

 

5. I en diskusjon, hør hva andre sier og ta dem på alvor. Vær taktisk! inngå kompromisser i det små, da vinner du i det store.

 

Vel, noen råd jeg følger i alle fall. Ka tykks?

 

Er det noe spes du tenker på? Noen spesielle situasjoner f.eks?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1. Åpne kjeften og komme med relevante argumenter når det teller. Slik får du øvelse. Er du på et møte eller et fora hvor noe blir avgjort, snakk da, ikke etterpå om hvor dumme alle er som ikke bestemte det du mener er best.

Altså, øv deg! Dette kommer ikke av seg selv.

 

2. Gå på sak, ikke person. Alltid! Med en gang du starter med personangrep så har du tapt. F.eks hvis du klager på en karakter du har fått, da er det helt irrelevant hva andre har fått. Du skal snakke om din sak.

 

3. Vær kald og korrekt. Ikke hiss deg opp. Snakk rolig, og unngå banning. Spesielt i samtale med lærere f.eks, eller andre øvrighetspersoner.

 

4. Sett deg inn i saker før du prater. Ikke generaliser.

 

5. I en diskusjon, hør hva andre sier og ta dem på alvor. Vær taktisk! inngå kompromisser i det små, da vinner du i det store.

 

Vel, noen råd jeg følger i alle fall. Ka tykks?

 

Er det noe spes du tenker på? Noen spesielle situasjoner f.eks?

Takker!

Mainly diskusjoner med bestevennen min, han er for flink til dette -.-' Samt lærere og mamma :tease:

Endret av sebastifuck
Lenke til kommentar

Får jeg spørre hvor gammel du er? Ikke noe negativt, bare nysgjerrig. Jeg lurer litt på i hvilke situasjoner du ønsker å bli bedre på dette?

Hehe, jeg blir 15 om en uke eller to :D

 

Med mamma gjelder det dette som alle ungdommer vil ha, større frihet.

 

Med lærere er det at de er noen sure pessimistiske maktmisbrukere som ikke har peiling på hvordan elevene skal få et godt læremiljø.

 

Og sist men ikke minst så er det bestevennen min som jeg rett og slett bare vil være i stand til å kunne forsvare meg selv mot :tease:

Litt irriterende at han har vunnet omtrent alle diskusjonene vi har hatt i løpet av 10 år xD så det... men det er bare harmløse "uviktige" diskusjoner :)

Endret av sebastifuck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, jeg blir 15 om en uke eller to :D

 

Med mamma gjelder det dette som alle ungdomme vil ha, større frihet.

 

Med lærere er det at de er noen sure pessimistiske maktmisbrukere som ikke har peiling på hvordan elevene skal få et godt læremiljø.

 

Og sist men ikke minst så er det bestevennen min som jeg rett og slett bare vil være i stand til å kunne forsvare meg selv mot :tease:

Litt irriterende at han har vunnet omtrent alle diskusjonene vi har hatt i løpet av 10 år xD så det... men det er bare harmløse "uviktige" diskusjoner :)

Det vil jeg si var en bevisst(gjort) ung mann. :thumbup:

Lenke til kommentar

2. Gå på sak, ikke person. Alltid! Med en gang du starter med personangrep så har du tapt. F.eks hvis du klager på en karakter du har fått, da er det helt irrelevant hva andre har fått. Du skal snakke om din sak.

er forsåvidt enig i "gå på sak ikke person" men eksempelet henger ikke på greip, da det egnetlig ikke passer inn.

la oss først konstantere noen ting:

karakterer er sterkt påvirket av lærerens egen opplevelse(spesielt i fag som norsk etc)

lærerens egne opplevelse kan igjen bli påvirket av <<sammenligning>>

altså om ALLE i klassen til ola gjorde en fantastisk topp-grade jobb, og oda gjorde en middelsmåli jobb, er det ikke usannsynlig at denne middelsmåli'e jobben vil minke i sammenligning.

siden det går en vei, må vi og regne med det går andre veien, det er asolutt relevant i denne situasjonen altså.

Lenke til kommentar

Med lærere er det at de er noen sure pessimistiske maktmisbrukere som ikke har peiling på hvordan elevene skal få et godt læremiljø.

Et slående argument? Du påstår altså at alle lærere er uduglige og ikke hva et godt læremiljø er? Og at du vet så mye bedre enn lærere med lang spesialutdanning og erfaring?

 

Et godt startsted er å vite hva du ønsker å si (og ha belegg for å kunne si det). Unngå useriøse udokumentert påstander.

Lenke til kommentar

Får jeg spørre hvor gammel du er? Ikke noe negativt, bare nysgjerrig. Jeg lurer litt på i hvilke situasjoner du ønsker å bli bedre på dette?

 

Med lærere er det at de er noen sure pessimistiske maktmisbrukere som ikke har peiling på hvordan elevene skal få et godt læremiljø.

 

 

Dette er et kjempeeksempel på det som du gjør feil. Hvis jeg skal gjette altså. Med denne innstillingen har du tapt før du har startet.

 

La meg tillate meg å sitere meg selv.

 

"2. Gå på sak, ikke person. Alltid! Med en gang du starter med personangrep så har du tapt."

 

Og

 

"3. Vær kald og korrekt. Ikke hiss deg opp. Snakk rolig, og unngå banning. Spesielt i samtale med lærere f.eks, eller andre øvrighetspersoner."

 

Hvis du virkelig ønsker å bli bedre bør du slutte med slike generaliserende og litt ureflekterte utsagn. Hvis ikke du er den ultimate skoleeksperten og sitter med alle svar.

 

Du bør i det aller minste komme med relevante løsningsforslag til hvordan ting kan bli bedre. DA blir du hørt. Sabler du ned alt med den holdningen jeg gjetter at du har, da blir du avfeid. Tro meg.

 

Men igjen, vurder selv.

 

Og en ting til. Hvis du har tapt en diskusjon med en person enten det er lærere eller andre. Gå inn i situasjonen i etterkant og tenk etter. Er det noe jeg kunne gjort annerledes her? Da vil du stå sterkere neste gang du kommer i clinch med vedkommende.

Lenke til kommentar

Altså, jeg er ikke så dum at jeg går ut med slike utsagn til lærerene, da vet jeg at jeg har tapt. Det jeg kom til dere for, var at jeg kanskje kunne få noen tips til hvordan jeg skal gå fram og ordlegge meg :) Grunnene til å starte diskusjon og løsningene på problemene, må jeg selvsagt finne selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...