Gå til innhold

Hva skjer viss man overbelaster PSU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig vanskelig å forutsi, og kommer selvfølgelig an på den øvrige belastningen på strømforsyningen. men bare 1 av utfallene (og antagelig det minst sannsynlige) er at det fungerer fint i all fremtid.

ting som kan skje:

får ikke bootet

ustabilitet

i verste fall at stygge spenninger tar knekken på andre ting.

strømforsyning sier poff

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar, iallefall kommer jeg til å prøve:)

Har en strømforsyning liggende, men hovudkortet jeg har er ikke oppgraderbars, så jeg kan ikke oppgradere PSU'en før jeg skaffer meg ett nytt hovudkort, og jeg har ikke penger til det atm :/

Men anyway, takk for svara:)

Lenke til kommentar

Vel, det som faktisk betyr noe er hvor mye PSUen er ratet til å levere spesfikke spenninger - ikke hvor mye total wattage den har.

For eksempel bruker nyere typer datamaskiner absolutt mest 12volt, spesiellt de spm har heftige CPUer og GPU (da disse nå hovedsakelig trekker ren 12volt).

Dermed om du er usikker på om PSUen kan klare belastningen så er det beste å bruke en passende online kalkulator for å regne dette ut - og så er på hvot mange ampere PSUen leverer på 12volt og de andre spenningene. Gamle og billige PSUer leverer ofte mye av total effekten på 5volt og andre spenninger. Nye PSUer kan derimot levere nesten alt på 12volt, hvilken er en bra ting.

Alt det sagt - om du bruker en PSU med for lav kapasitet kan følgende skje:

- Ustabilitet i maskinen i lette tilfeller (crasher da hovedsakelig når den blir stresset i spillbruk siden den da belaster PSUen maks)

- Spontane rebooter eller at maskinen ikke starter skikkelig i det hele tatt i værre tilfeller.

- I værste tilfelle kan sikringen på PSUen ryke. Gode PSUer vil ha gode sikringer mot overbelstning slik at de gjerne bare slår seg av automatisk ved overbelastning. Gamle eller skikkelige billige PSUer kan i værste tilfelle bare overbelaste seg uten noen sperrer og dermed gå "POOF" med gnister og røyk. Sistnevnte er naturligvis en mulig brannfare dersom du ikke er til stede i rommet når det skjer. når PSUer ryker katastrofalt på denne måten så kan det også i værste tilfelle gjøre skade på andre komponenter.

Kort sagt bør du ikke skimpe for mye på PSU. Neste gang du kjøper en ny så kjøp litt i overkant av det du trenger - så har du ikke bare en solid PSU, men kan sansynigvis også bruke den videre i neste maskin du bygger (dersom du bygger selv). Å bruke en PSU som er helt på kanten av hva maskinen vil kreve på maks forbruk bør bare være en nødløsning for kortsiktig bruk - og vær obs på risikoen for skade.

Det sagt - som nevnt tidligere så kan det godt være at en god 350watter kan drive et kort som har annbefalt 400watt. Slike estimat har en viss sikkerhetsmargin innegygget naturligvis - samt at om PSUen kan levere mesteparten av spenningen på 12volt så vil den ha en fordel (estimatet regner nok ikke med at dette er tilfellet) - så det beste er som sagt å regne ut spesifikt hvor mange ampere med 12volt du trenger og har tilgjengelig i PSUen. Det er det som faktisk teller. Estimatet baserer seg bare på total wattage fordi dette er "fordummet" ned slik at folk som ikke har noe peil skal ha et ca tall å forholde seg til.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer viss man bruker et skjermkort som har (recommended) psu; 400w, men kjører det med en mindre psu, feks 350w? 300w?

Viss det fungerer med det, hva er negativt med det?

Hva kan skje etc?

Jeg har god erfaring med å kjøre med for liten PSU. Det tok en stund før jeg fant ut av det. Det første symptomet er at eksterne USB-harddisker oppleves ustabile, og at maskinen av og til rebooter av seg selv, spesielt når man har mange programmer oppe samtidig. Videre vil PSU-viften gå for fullt ved høy belastning, og det medfører mer støy og kortere levetid.

Jeg foretrekker å måle selv. Jeg har anskaffet en billig strømmåler fra clas ohlson, og måler hvor mye PC'en trekker fra strømnettet. Dermed vet man nøyaktig hvor man ligger. Det er anbefalt å ligge under 25% belastning idle, og opptil 75% ved full load.

En annen måte er å gå til toms hardware og finne hvor mye utstyret ditt trekker ved idle og ved load, og på 80 plus kan du finne effektiviteten på strømforsyningen din. Dermed kan du regne ut hvor smertegrensen går med ditt utstyr.

Lenke til kommentar

Nå finnes det en del billige strømforsyninger som ikke klarer en gang oppgitt effekt.

Så er PSUen fra kina, kan det gå ille, hvis man er litt uheldig. Som regel er nok volt ustabil slik at enkelte komponenter kan ryke eller strømforsyningen.

Lenke til kommentar

PSUen kan gjerne være fra Kina, f.eks Seasonic har fabrikker i Kina. Bare den er produsert av en pålitelig produsent, så er det greit.

Men joda. Noen OEMer lager dritt, og noen kan lage gode PSUer om de vil, men har en besparingsfetisj, og mener at det er bedre å kompromittere kvaliteten fordi prisen er viktigere enn påliteligheten.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...