Gå til innhold

Overklokka 2500k, men trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Overklokka min Intel i5-2500k til 4,2GHz på en Corsair A70. Volt ligger på rundt 1.29 og idletemp er på 30-35grader, men under full load er tempen på maks 60 grader.

 

Problemet mitt er at frekvensen konstant ligger på 4200mhz, selv når jeg ikke gjør noe. slik mener jeg å huske at det ikke var før. (overklokka den 2 ganger, første gangen så fikk jeg bare 4200mhz når jeg trengte så mye, var vel på 1000mhz elns når jeg ikke gjorde noe spesielt på pcen)

 

Vet noen hva problemet kan være, regner med det er noe i BIOSen, men finner det ikke.

 

 

 

 

en ting til:

Har et amd radeon HD5870 som har helt syke temperaturer. veit at nvidia er mye bedre på temps enn amd, men er det normalt å ha 40 i idle og 80 under spilling med amd kort? Har ikke overklokka det, og vifta er stilt på automatisk hastighet.

 

 

 

screenshot her

Endret av baguett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

80grader er slettes ikke unormal temp under load.

 

Sikker på det? har ikke hørt om andre som har så høye temps (bortsett fra de som ikke tåler lyd fra pcen og har vifta på 20%)

 

Skjermkortdriveren slutter også å virke i ny og ne mens jeg gamer, regner med det er fordi tempen blir for høy.

Lenke til kommentar

Til meg var det at strømplanen stod på Høy, kan enten tweake no på selve planen eller bare switche til balansert.

 

Er noen settings i BIOS også, men de husker jeg ikke i farta :/

 

Har også strømplan på høy, men det har jeg alltid hatt, så det kan ikke være problemet (med mindre du snakker om gpu?)

Lenke til kommentar

Jeg har strømstyring på Høy Ytelse, men Speedstep aktivert i BIOS og hos meg varierer hastigheten mellom ca. 1,6ghz og 4,3ghz. Så hos meg fungerer dette. Men tror det kan ha vært annerledes i en tidligere BIOS. Mener å huske at Speedstep ble disablet så fort man satt "OC-profile" til "manual" eller noe slikt. Det ble det ikke med siste BIOS i alle fall. Sitter ikke på den PC'en nå, men kan ta ut et bilde derfra hvis det er interessant.

 

Mange sverger vel til å klokke SB ved å ikke rør non-turbo MP, men kun sette høye turbo-MP på alle kjerner slik at man får all kremen når det trengs, men at man fortsatt har lave temperaturer osv. i idle eller lav bruk?

Lenke til kommentar

Jeg har strømstyring på Høy Ytelse, men Speedstep aktivert i BIOS og hos meg varierer hastigheten mellom ca. 1,6ghz og 4,3ghz. Så hos meg fungerer dette. Men tror det kan ha vært annerledes i en tidligere BIOS. Mener å huske at Speedstep ble disablet så fort man satt "OC-profile" til "manual" eller noe slikt. Det ble det ikke med siste BIOS i alle fall. Sitter ikke på den PC'en nå, men kan ta ut et bilde derfra hvis det er interessant.

 

Mange sverger vel til å klokke SB ved å ikke rør non-turbo MP, men kun sette høye turbo-MP på alle kjerner slik at man får all kremen når det trengs, men at man fortsatt har lave temperaturer osv. i idle eller lav bruk?

 

Jeg har satt at den skal være på 4,3 ved turbo, altså alle kjernene er ikke 4,3. bare 1. resten er 4,2 - 4,1 - 4,0 (tror jeg)

 

Hvis du har lyst å hive inn bilde så hadde det vært høvelig, men du trenger ikke hvis du ikke vil ;)

Lenke til kommentar

Ikke noe stress, jeg skal ta det senere idag:) Men har som sagt ikke gjort noe annet enn å aktivere speedstep i BIOS og satt strømstyring til Høy Ytelse.

 

Siden du har en K-CPU har du muligheten til å sette at maks turbo skal gjelde alle kjerner.

Hvis du fyrer opp 4 tråder i Prime95 for eksempel, og følger med i CPU-Z så ser du hva som gjelder.

Lenke til kommentar

Ikke noe stress, jeg skal ta det senere idag:) Men har som sagt ikke gjort noe annet enn å aktivere speedstep i BIOS og satt strømstyring til Høy Ytelse.

 

Siden du har en K-CPU har du muligheten til å sette at maks turbo skal gjelde alle kjerner.

Hvis du fyrer opp 4 tråder i Prime95 for eksempel, og følger med i CPU-Z så ser du hva som gjelder.

 

viste ikke det, takk skal prøves :)

Lenke til kommentar

Nvidia-kort er varmere enn AMD-kort, temperaturmessig er de like, men det er forskjell på varme og temperatur.

 

Med strømstyring på high nedklokkes ikke CPU.

 

Hvordan er et kort varmere, men likt temperaturmessig? :nei:

Varme og temperatur er ikke det samme.

Varme måles i energi over tid altså J/s eller W.

Temperatur er et annet mål der man bruker Kelvin, Celsius eller Fahrenheit for å måle verdiene.

 

GTX 580 avgir 250W varme under full last vanligvis, temperaturene man måler er avhengig av kjøleløsningen, men kan være alt fra -200­­°C til 95°C uten problemer.

HD 6950 avgir ca 175W varme under full last vanligvis, temperaturene kan her også være alt fra -200°C til 95°C uten problemer, alt kommer an på kjøleløsningen.

 

Å omtale varme som det samme som temperatur blir feil, og er en typisk feil å gjøre i daglig språk, men det endrer fortsatt ikke at det er riv, ruskende galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som blir feil er vel heller hvordan du ordlegger deg i innlegget jeg siterte.

 

"Nvidia kort er varmere enn AMD-kort"

 

Her sier du faktiskt at temperaturen er høyere. I den setningen er varme og temperatur det samme. Hadde du sagt at Nvidia kort pruserer eller avgir mer varme enn AMD-kort hadde saken vært en annen.

 

Det blir som å si at "det er varmere hjemme hos meg enn hos deg". Hva snakker jeg om da? Jeg snakker da om temperaturen i celsius og ikke hvor mange watt jeg bruker for å holde denne temperaturen.

Endret av magb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...