Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC startet uten skermkort, ikke med. Noen som har en idè?

Anbefalte innlegg

Har bygd en ny pc;

ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0,"DirectCU II", GDDR5, 2xDVI, nativ

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/

Cooler Master HAF 932 Advanced Big Tower

Vifter: 1x 230mm Front, 1x 230mm Topp, 1x 230mm Si

Corsair HX 1050W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 6x 6+2-pin

Intel® Core? i7-2600K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed

Intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm

SATA 3 Gb/s (SATA2.0), 270MB/130MB/s read/write, b

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

Kit w/2X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin

Western Digital VelociRaptor® 600GB

10000RPM, 32MB, 3,5", SATA 6GB/s (SATA 3.0)

Første gang jeg starter den og prøver å innstallere windows tar det laaaang tid på hver ting. lar den stå og innstallere mens jeg går og handler. Kommer tilbake til en sort skjerm.

Restarter og blir stående på starter windows veldig lenge og kommer til slutt inn, legger inn noen drivere og restarter som bedt om. Da blir den stående på "Starter Windows" til oppstartsverktøy kommer og sier at windows ikke kan starte. Oppstartsveileder har ingen løsning på problemet.

Reinnstallerer windows og følger med på hele installasjonen denne gangen; blue screen et sted inni installasjonen der "fullfører installasjonen". Det forklarer jo mye av hvorfor ting var rart første gang.

Etter restart etter bluescreen står den fast på "starter windows igjen". Så ble det natta og prøver igjen neste dag.

Maskinen skrur seg på men kun vifter osv, null på skjerm. Og den restarter seg selv ca. 5-10 sek etter at den har blitt skrudd på, etter restarten er den helt lik, bare at den fortsetter å gå lenge.

Sjekka HK mens jeg skrudde den på og mem led lyste rødt.

Kjøpte ny ram (Corsair vengeance 1600 mhz, 9-9-9-24) - HK slutta og lyse og jeg fikk ting på skjermen igjen og fikk reinstallert windows 7(uten bluescreen). Installerte chipset driver fra HK-cden. Men når den var nesten ferdig og ba meg om å trykke på "neste" slutta mus og tastatur å fungere. Restarta -> stuck på "starter windows" igjen.

Så da satte jeg i windows cden og boote med den. Prøvde repareringsverktøy -> fant ingen løsninger, og ingen gjenoppretningspunkter å tilbakestille til. Så da var det bare å restarte; da ble jeg stuck på bios splash screen, og kom ikke inn på bios om jeg trykka på "del" heller. Den står bare helt fast der.

Dette ble veldig langt, men tenkte at detaljer gjør det kanskje lettere å hjelpe :)

Ville satt veldig stor pris på hjelp, da jeg begynner å bli litt oppgitt over hele greia.

Har bygd 6-7 maskiner før i min tid og alle har funka perfekt på 1.-2. andre forsøk, kun kludra med småting som jumper-kabler og lignende.

Nytt problem!

Nå startet maskinen etter at jeg tok ut skjermkortet og brukte hovedkort-skjermkortet i stedet. Noen som har erfaring med hva som kan være galt?

Pcen kjører tilsynelatende som normalt, har fått lagt inn det meste av drivere og restartet pcen, og for første gang etter en restart etter windows installasjon startet den faktisk!

Ved første restart etter at det funka uten skjermkort kom pcen opp igjen, men den sto litt lenge på bios splash screen og "BOOT DEVICE LED" lyste en stund, men til slutt startet den.

Andre restart; Stuck på bios splash screen og "BOOT DEVICE LED" lyser mye lenger enn første restart. sto lenge fast på starter windows. "BOOT DEVICE LED" slutta å lyse når "starter windows" kom, men jeg kom til slutt inn på skrivebordet og maskinen virker til tross for lang oppstartstid.

Kort summert: Stuck på bios splash screen/"starter windows"-skjerm når skjermkortet er i. Fungerer når jeg starter uten skjermkort og bruker integrert skjermkort i HK, men den bruker lang tid på bios splash screen og "starter windows" med "BOOT DEVICE LED" lysende på HK en stund, men starter til slutt.

Endret av tmg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke pcen ved meg akkurat nå, men det er 2 mørkeblå, 2 grå og 4 lyseblå. Tror jeg har ssd som jeg legger os på i den mørkeblå, og de 2 10000 rpm i de grå. Muligens motsatt.

Får sjekka i morgen uansett så om den ene eller andre gir problemer vil det hjelpe meg i morgen :)

Lenke til kommentar

Men kan det medføre de problemene jeg beskriver? For jeg fikk jo installert windows og lagt inn en driver. Det er først ved første restart etter installasjon det skjærer seg -,-

Begge gangen jeg endelig har fått inn windows er det kun chipset drivere som ble installert før restart begge gangene.

Begynner nesten å mistenke den drivern også.

Lenke til kommentar

Disken var ikke koblet i marvell, men den andre. Fikk pcen opp og gå nå. Tok ut grafikkkortet og satte skjermen i HK skjerm-inngang, pcen er oppe og legger inn drivere nå.

Da til det store spørsmålet, hva er galt med grafikk-kort, og kan det være noe jeg kan fikse selv, eller må jeg evt sende det inn. :wallbash:

Noen kjent problemstilling ved GTX 580 og asus P8z68-v pro? :s

(googler det selv og, men er ganske mye forskjellig som kommer når man søker på flere komponenter, så hvis noen har hatt problemet før og har en rask løsning ville det hjulpet :p )

Endret av tmg
Lenke til kommentar

PCen starter uten skjermkort nå, men står leeeenge på bios splash screen og "starter windows", HK led lys: "DEV_BOOT_LED" lyser en stund mens den er stuck på bios splash screen, men går over etter hvert når den skifter til "starter windows".

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg endelig fikk det til å funke (bank i bordet, osv.).

Hver gang den restarta etter store oppdateringer/endringer tok det kortere og kortere tid på bios og windows starter. På enhetsbehandling var det et ! som var mangel på driver på "Enkel kommunikasjon med PCI" eller lignende, oppdaterte driver via nett.

Satt i skjermkortet og nå se det ut til at alt er bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...