Gå til innhold

Oppgradering til i5 og 4890CF for BF3

Anbefalte innlegg

Hey!

Sitter nå på en Q6600 med 8GB PC6400 DDR2 RAM, et AMD 4890 og en Hiper 580W PSU. Uten muligheter for klokking med fire minnebrikker i systemet og stadig drops ned til ~20fps med alt på laveste innstillinger i BF3 så lurer jeg på en oppgradering... Maskinen brukes forøvrig også til videoredigering og fotoredigering i stort omfang, men dette fungerer egentlig greit nok allerede.

Har satt sammen en liten handleliste, men lurer på noen ting:

Går det greit å parre et XFX 4890 med f.eks. HIS 4890?

Kan min nåværende PSU ta seg av et CF-system? Den er kun er listet med "2xPCI-e, 24/20pin" kan denne deles med en PCI-e split på samme måte som man gjør med S-ATA strømgrener? Er ikke interessert i brannskader og gnistfokk.

Hvilke PCI-e x16 modus kreves for 4890 i CF? Ser at 2xPCI-e på hovedkort ikke nødvendigvis er likt. Noen er listet med x16, noen med dual 8x/8x, noen med en på 16x og en i 4x-modus.

Tror dere listen jeg har satt opp er grei, eller finnes det andre alternativer (billigere) som gir mer ytelse for pengene? Et brukt 4890 får jeg for 500kr... Ønsker i hovedsak ASUS hovedkort da jeg alltid har hatt dette og er vant med deres BIOS etc. Dessuten har de verdenst elendigste supportnettsider som jeg har satt meg inn i, ville være dumt om all den tiden jeg har brukt på å finne fram der skulle være forgjeves...

Takknemlig for hjelp! :)

EDIT: ...og om det nye prosessorer eller hk straks skal lanseres som gjør at prisene faller så setter jeg pris på informasjon om dette :D

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går det greit å parre et XFX 4890 med f.eks. HIS 4890?

Ja, så lenge de to første tallene er lik skal det gå ann å kjøre de i CFX.

Feks, du kan kjøre et 4890 og et 4850 i CFX, men da vil 4890 klokke seg ned til samme hasighet som 4850. Så det beste er om du har to like kort som nevner over.

Kan min nåværende PSU ta seg av et CF-system?

Tror faktisk den er akuratt litt for liten :/

Tror du bør ha minst 650W. Mulig noen andre har et bedre svar på dette.

Hvilke PCI-e x16 modus kreves for 4890 i CF?

Det hovedkortet som ligger i handlelisten din støtter i alle fall 2 stk 4890 hvis det var det du lurte på.

Om du har råd til det vil feks et 6950 kort (~2000,-) være bedre enn 2x4890. Da får du også støtte for DX11.

Men det er i grunn en ganske smart oppgradering mtp at AMD kommer med 7000 serien på nyåret.

Da kan du jo evt erstatte dine 4890 kort med et nytt kort i 7000 serien :)

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Ang. nye lanseringer så ryktes Sandy Bridge E 14. november.

Dog noe prisfall på eksisterende prosessorer tror jeg du skal se langt etter.

4890 trekker visstnok en god del strøm, så din nåværende strømforsyning vil etter all sannsynlighet bli litt i underkant til crossfire. Ta en titt her: http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-4890,2262-13.html . Stakkars 4890 får kjørt seg hardt i BF3 ;)

Du får en 2500k med hovedkort og 8gb ram til godt under 3000 kr. Mitt forslag er å gå for det, så bruker du 4890 en stund til. (Her kan jeg skyte inn at BF3 går helt greit på high, fullHD oppløsning med tilsvarende skjermkort og en overklokket core2duo e8400 hos meg). Å legge mer penger inn i et allerede utdatert system kan umulig føles spesielt tilfredsstillende. Jeg hadde iallfall ikke betalt 500 kr for et snart 3 år gammelt skjermkort.

Edit: gjør deg selv en tjeneste, unngå å handle hos Amentio.

Endret av Lacim
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill! Nå blir jeg litt klokere.

Hva blir konsekvensene om strømforsyningen er for liten? Jeg er veldig interessert i å prøve, om det ikke er stor fare for å skade de andre komponentene i maskinen.

Oppsettet vil bli 2X4890, hver med TDP på 190W, samlet 380W.

i5 2500K CPU med TDP på 95W.

4xDDR3-chips.

Seks S-ATA Harddisker, hvorav en SSD.

Kun en USB-utgang i bruk, denne går til en hub med egen strømforsyning.

En 120mm vifte og to 80mm-ere.

Ser at dette fort vil legge seg nærmere 580W, tenkte jeg skulle måle strømtrekket i veggen for å se hva det blir om jeg skal prøve.

Evt hvilken strømforsyning ville dere anbefalt om det skulle gå til helvete?

Autoinstillingene for maskinen min i BF3 var alt på high, men online i 64-player kaos faller den fort mot 20-tallet. I campaign går det greit. Er avhengig av ~50fps+ for å få god spillbarhet. Å legge 500kr i et 4890 for å få få nesten like godt ytelse som 6950 til 2000kr gir meg mest ytelse for pengene, men om PSU-en ryker så spørs det. Pleier å legge lite penger i PC fordi det aldri er noen god investering. Maskinen jeg har nå gav jeg 1500kr for brukt, + 2500kr for skjermkortet for to og et halv år siden. (Hadde opprinnelig 4870, men etter en produksjonsfeil så fikk jeg et 4890 i retur fra komplett). Har heller ingen planer om å handle på Amentio!

Lenke til kommentar

Er strømforsyningen for svak, vil maskinen i første omgang bli ustabil under last. Når enheten må jobbe for fullt for å holde med i svingene, vil dette også korte ned på levetiden, høyere temperaturer og følgelig mer støy fra viften(e) som må kjøre på høyere hastighet.

Skrev inn oppsettet ditt i http://extreme.outervision.com/PSUEngine for å få en liten oversikt, og du ligger akkurat på smertegrensen for hva strømforsyningen din tåler. Du kan jo alltids prøve og feile. Eventuelt kan du bruke en annen strømforsyning til å mate f.eks et av skjermkortene og harddiskene. Det er ikke noe problem så lenge du fysisk har plass til 2 strømforsyninger i selve kabinettet.

Merk at om du har planer om å overklokke prosessoren (noe du absolutt bør vurdere med 2500k) vil dette øke effektforbruket ytterligere.

Lenke til kommentar

Problemet med Hiper 580W, er at den bare har 360W tilgjenglig på 12V railen. Det er denne railen som blir mest belastet i systemet, f.eks CPU og GPU drar kun strøm fra 12V. En moderne 580W bør ha minst 90% av kapasiteten på denne railen, men Hiperen har jo langt fra det. Den ekstra kapasiteten på 5V og 3.3V er av liten relevanse, da moderne systemer drar lite fra disse railene. I moderne sammenheng har Hiperen ikke mer nyttig kapasitet enn en 400-450W PSU eller deromkring.

Lenke til kommentar

Da er det vel ikke så mye å lure på. Jeg er glad i å klokke, men gjør det som regel ikke før jeg har behov for det. Med ulåst multipler bør det være grei skuring, selv med fire rambrikker. Har alltid vært av oppfatning om at PSU med høy watt er overhypet, men det er kanskje fornuftig allikevel når jeg ser at samlet TDP på 12V blir 475W + disker og vifter, og jeg har kun 360W tilgjengelig fra PSU-en. Hvis det hadde vært i grenseland så hadde jeg iallfall gitt den et forsøk, men dette ser svært dystert ut.

Hvilken PSU anbefaler dere? Er ikke interessert i noen overkill, og vil ha best mulig pris/ytelse. Maskinen står på omtrent åtte timer i døgnet. Er alltid interessert i bruktkjøp, så om produktet har gått ut av produksjon, men er tilgjengelig på bruktmarkedet så gjør ikke det noe.

Lenke til kommentar

Har vurdert litt fram og tilbake. Jeg tror ikke jeg vil bli fornøyd med nytt i5 system uten oppgradering av skjermkort, da BF3 visstnok ikke er så CPU-intensivt. Da blir det samtidig litt for kostbart når jeg også må ha ny PSU, et system med 4890CF kommer på 4700kr. Med gammel PSU og nytt skjermkort (6950, flasher til 6970) kommer det på 5300kr.

Lurer derfor på å bare kjøpe nytt skjermkort til min nåværende rigg, da et 6950 som jeg flasher til 6970. Dette kommer på 2000kr, da jeg antar at 2GB-varianten er det jeg bør gå for. Da lurer jeg brått på om CPU-en kan bli flaskehals, men dette vet jeg lite om. Finner ingen tester hvor Q6600 eller lignende CPU-er er med.

Disse grafene er hentet fra en runde BF3 hvor jeg satt med rundt 20-60fps. Merker at spillbarheten er elendig under 40 fps. CPU-bruken er relativt lav (44%), men det later GPU bruken å være også (63%), unntatt i en kort periode. Burde ikke iallfall én av komponentene makset ut hele tiden for å gi meg mine sårt trengte FPS, eller er det begrenset av skjermkortminnet eller hastigheten på systemminnet (PC6400)?

Hvis systemminnet hangler er det jo ikke noe vits i å bytte bare skjermkort heller...

CPU-bruk:

post-50769-0-55090000-1320449461_thumb.png

GPU-bruk:

post-50769-0-40540000-1320449476_thumb.png

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Et eller annet henger ikke helt på geip om verken CPU eller GPU jobber på 100%. Nekter å tro det er hastigheten på systemminnet som begrenser deg så mye.

Edit:

Til sammenlikning kjører min E8400 (4GHz) og 4890 på 90-100% kontinuerlig

Endret av Lacim
Lenke til kommentar

Takk for informasjon om flashing, men nå blir det full pakke med i5 og CF4890 allikevel. PSU-en min tok kvelden for en times tid siden. Sikkert den som har gjort at GPU-en ikke har jobbet 100%. Har hatt noen krasj i det siste med full reboot som jeg bare trodde var BF3 bugs, men det har nok vært en sviktende PSU. Når bare står den og hveser og nekter å boote.

Har endret litt mening om disse PSU-ene også. Siden PSU-en er den maskinvaredelen som holder seg best i pris og over tid, så lurer jeg på å gå for en Corsair AX850 så har jeg noe som holder i all overskuelig framtid for min del, med klokk og det som verre er. Prisen var ikke så langt unna 750'n uansett, og det er surt å kjøpe en som evt er i grenseland som skjermkortene skulle bli enda mer effekthungrige etterhvert.

Lenke til kommentar

Etter en lang helg med mye frem og tilbake, bestilte jeg også et liknende system. 2500k og z68. En kompis oppgraderte nylig PC, så jeg fikk kjøpe hans gamle 4870 for 200 kr. Jeg har i og for seg store forhåpninger og forventninger for dette oppsettet. Håper inderlig det holder mål.

Det blir 2 PSUer her i huset. En til hovedkort + et skjermkort, den andre til skjermkort nummer to samt harddisker. Gleder meg faktisk til å se hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar

Gratulerer Lacim :) Lurte på å bruke to PSU-er selv, men uten mulighet for montering måtte den ene stått løs utenfor, og det er svært upraktisk for min del.

Har lagt inn annonser etter 4890 både på finn og bruktmarkedet på hardware, og har fått én e-post, men han har ikke svart på tilbudet mitt. Har nå begynt å se etter 4870-er, men disse er visst også vanskelig å oppdrive. Ser at mange 4870X2'er ligger ute, men disse til priser fra 1000-1500kr, som blir tåpelig ettersom jeg da like greit kan kjøpe et 6950 og klokke det.

Om det går an å kjøre 4870X2 og 4890 i CF (de er jo begge 48xx) lurer jeg på å kjøpe et 4870X2 hvis jeg får tak i et for maks 7-800kr. Vet at 4890'n vil klokkes ned, men antar at det fremdeles blir en grei ytelsesøkning opp mot 6950, som uansett koster dobbelt så mye. Hmmm... Kunne bare noen selge meg et 4890!

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...