Ludvig86 Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 God kveld! Det har oppstått full forvirring hos meg anngående to like "Programfiler" mapper ( Link til tråden ) Så jeg tenkte å bare re-innstallere Windows på nytt, og få en "ny start. Har hørt at det er anbefale å re-formatere maskinen minst en gang i halvåret, er dette sant? Men til selve problemet: Jeg finner hverken Windows 7 platen eller nøkkelen min. Jeg tror de ligger sammen, siden jeg ikke bruker å klistre lappen med koden på kabinettet mitt. Jeg spurte litt rundt i ett annet forum, og der fikk jeg vite at det var mulig å re-formatere uten nøkkelen, men så lenge jeg hadde en plate av samme versjon som jeg selv har. Stemmer dette? Jeg fikk også vite at det var lovlig å laste ned platen fra nett, altså kun selve platen uten noen nøkkel, som en .ISO-fil som jeg da kan brenne ut og ha liggende. Dette har jeg da gjort Det jeg lurer på nå, er om jeg faktisk kan innstallere Windows 7 igjen på maskinen uten å ha nøkkelen min tilgjengelig? Jeg satte i platen for å teste om den virket, og da kom det opp ett Windows-vindu hvor jeg kulle trykke "Innstall now!, men turte da ikke, tilfelle det gikk galt. Platen jeg lastet ned er på engelsk, selv om jeg selv har en norsk versjon. Har dette noe å si, så lenge det er av samme versjon? Takker for alle svar og all hjelp i å få bukt med dette problemet. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 At man må reinnstallere 1 gang i halvåret stemte for eldre operativsystemer som Win98. Siden Windows XP så har dette blitt bare bedre og bedre, og Windows 7 bør klare seg mange år uten reinnstallasjon hvis du ikke er fullstendig tulling av sletter Programfil mapper, innstallerer all driten du kommer over på internett etc. Du kan hente ut lisensnøkkelen din fra maskinen din hvis du har mistet den. Det finnes etter det jeg veit gratis programmer som kan hjelpe deg med å hente ut dette. Og selv om det er imot forumreglene å oppmuntre til å laste ned piratware så pleier de å se gjennom fingrene på det når det er snakk om å finne media til en lisens du faktisk har kjøpt. Ang. versjon av win 7 så tror jeg nok du må ha samme versjon som du kjøpte selv om jeg ikke er 100% sikker på dette. Ang. reinnstalleringen så husk å ta backup av filer du trenger til et eksternt media før du begynner. Siden du sliter med flere programmapper du mener ikke skal være der så anbefaler jeg at du formaterer disken før innstallasjon også. Og du må ikke starte innstallasjonen fra Windows, men starte maskinen fra cd/dvd plata og ta det derfra. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Ang å finne lisensnøkkelen kan du fint bruke SIW. Det lastes ned her: http://download.cnet.com/SIW/3000-2094_4-10326678.html Å du kan fint laste ned mediumet fra nettet. Dette sier MS ingenting på så lenge du har kjøpt lisensen. (Hvertfall det jeg fikk beskjed om fra MS da jeg ringte dem om akkurat samme sak, mistet platen) Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Takker for svar! Sveibuen: Takker for programmet, men jeg er litt i tvil over hva som er nøkkelen min. Hvilken er det av de her? Microsoft Windows NT CurrentVersion DefaultProductKey: XXXX-CXXMY-CM74G-RPHKF-XXXX ( de utvidede x'ene har jeg lagt til selv for sensur, tilfelle det var sensitivt. Windows MAK Product Key: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-CT6CD Her er det sensurert fra før, mulig det er denne? Windows PID: 5XXX1-007-1XXXX2-86045 (X=Sensur) Endret 2. november 2011 av Ludvig86 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Ehm. Var det da. Skriv ned alle, så er du sikker For er en stund siden jeg gjor dette selv Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Ehm. Var det da. Skriv ned alle, så er du sikker For er en stund siden jeg gjor dette selv Skal gjøre det, men den "Windows MAK Product key" er jo sensurert av alle X'ene, noen måte å få frem hva som skjuler seg bak de? Om det skulle vere den? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Det er Windows PID som er lisensnøkkelen din. Sjekket det på min egen PC nå Mvh Faller Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Om du har en ferdigkjøpt pc, så vil du ikke kunne bruke den nøkkelen du har på pcen i dag til å aktivere en ny installasjon av Windows 7. Ferdigkjøpte pcer kommer med OEM SLP nøkler, som kun lar seg aktivere med riktig produsent sertifikat (som blir borte når du formaterer) og SLIC 2.1 BIOS oppføring. Så for å aktivere må du bruke OEM COA nøkkelen under pcen (eller ett eller annet sted klistret på pcen). For å få aktivert denne må du 90% sikkert ringe inn til Microsoft når du prøver å aktivere. Husk å installere nøyaktig samme versjon som du har i dag (altså Home Premium etc). Språk og bit versjon har ikke noe å si. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Hei Myhken! Jeg har bygget maskinen selv Det er Windows PID som er lisensnøkkelen din. Sjekket det på min egen PC nå Mvh Faller Takk! Da skriver jeg den ned og laminerer den! Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 Bare for å spørre; Inneholder ikke nøkkelen både tall og bokstaver? Min Windows PID er kun tall. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Jo, den burde se noe slik ut (bare et eksempel fra Microsoft): FJ82H-XT6CR-J8D7P-XQJJ2-GPDD4 (ikke noe poeng å prøve å aktivere denne en gang, det er en offentlig KMS nøkkel) Lenke til kommentar
Faller Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 som jeg har forstått det er det kun OEM-lissenser som inneholder bokstaver. En full-lisens inneholder bare tall. Correct me if i'm wrong Mvh Faller Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) som jeg har forstått det er det kun OEM-lissenser som inneholder bokstaver. En full-lisens inneholder bare tall. Correct me if i'm wrong Mvh Faller Du tar feil, jeg har tilgang på både OEM og retail lisenser, og de ser helt like ut (i forhold til tall og bokstaver). PID er nok det du mener, men PID er ikke produktnøkkelen, det er bare en tallversjon av produktnøkkelen. (produkt ID) Så PID kan ikke brukes til å aktivere Windows 7. Endret 8. november 2011 av myhken Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Om du har en ferdigkjøpt pc, så vil du ikke kunne bruke den nøkkelen du har på pcen i dag til å aktivere en ny installasjon av Windows 7. Ferdigkjøpte pcer kommer med OEM SLP nøkler, som kun lar seg aktivere med riktig produsent sertifikat (som blir borte når du formaterer) og SLIC 2.1 BIOS oppføring. Så for å aktivere må du bruke OEM COA nøkkelen under pcen (eller ett eller annet sted klistret på pcen). For å få aktivert denne må du 90% sikkert ringe inn til Microsoft når du prøver å aktivere. Husk å installere nøyaktig samme versjon som du har i dag (altså Home Premium etc). Språk og bit versjon har ikke noe å si. Har reinstalert vel 10 forskjellige pc'er med dere orginale OEM nøkkel. men med Microsoft sin dvd plate, så hvilket sertifikat du sikter til, så kan ikke det ligge på hardisken. Kanskje i BIOS, men de merkene jeg har gjort dette med er Acer, Samsung, HP og Lenovo. Aldri noen problem med aktivering og fiks fritt for crap, bloatware... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Har reinstalert vel 10 forskjellige pc'er med dere orginale OEM nøkkel. men med Microsoft sin dvd plate, så hvilket sertifikat du sikter til, så kan ikke det ligge på hardisken. Kanskje i BIOS, men de merkene jeg har gjort dette med er Acer, Samsung, HP og Lenovo. Aldri noen problem med aktivering og fiks fritt for crap, bloatware... Det skal i teorien ikke gå, ikke om du bruker OEM SLP nøkkelene (som du faktisk kan finne på internett for alle produsentene). Jeg snakker da om den nøkkelen som er lik for f.eks alle Acer pcene med f.eks Home Premium. Disse nøklene trenger både sertifikat og SLIC 2.1 i BIOS. Dette kan lett testes, siden alle OEM SLP nøkler er lekket på internett, så de vil ikke virke på en vanlig Win7 plate. (ikke aktivering) Bruker du platen som følger med pcen, ligger sertifikatet på platen og du vil da få aktivert. (men du får da som oftes med alt crapware som kommer med nye pcer) De OEM nøklene som står på pcen, trenger ikke noe sertifikat. Dette er OEM COA nøkler, og er unike for hver enkel pc. Jeg vedder mye på at det er slike nøkler du har brukt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 De OEM nøklene som står på pcen, trenger ikke noe sertifikat. Dette er OEM COA nøkler, og er unike for hver enkel pc. Jeg vedder mye på at det er slike nøkler du har brukt. Det er vel slike nøkler de fleste private som kjøper pc'er får? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Både ja og nei. Når du får pcen helt ny, ferdig installert, med alt crapware etc, er det OEM SLP nøkkelen som er i bruk. Det er derfor nye pcer er aktivert når man får dem. Bruker du recovery partisjonen for å legge inn Windows 7 på nytt, brukes fortsatt OEM SLP nøkkelen sammen med sertifikatet. Men formaterer du og bruker en egen Windows plate, må du bruke den nøkkelen som står under pcen, da har du gått over til OEM COA. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Ah, greit å vite at ejge tok feil. Takk for oppklaringen på det som jeg har forstått det er det kun OEM-lissenser som inneholder bokstaver. En full-lisens inneholder bare tall. Correct me if i'm wrong Mvh Faller Du tar feil, jeg har tilgang på både OEM og retail lisenser, og de ser helt like ut (i forhold til tall og bokstaver). PID er nok det du mener, men PID er ikke produktnøkkelen, det er bare en tallversjon av produktnøkkelen. (produkt ID) Så PID kan ikke brukes til å aktivere Windows 7. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Takker for alle innleggene Men da var jeg klar...tror jeg. Noen siste tips til hva jeg burde ta backup av? Evt. andre tips? Ingen tips er dårlige! Takker så meget! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) TIPS! Hvis du har plass nok på eksternt medium kan du ta backup av hele C: med Windows 7 sin innebygde image/backup løsning. Windows 7 image/backup bruker formatet VHD (Virtual HardDisk file) For å hente tilbake "det du trenger" kan denne VHD filen mountes i diskbehandling til en stasjonsbokstav du velger slik at du kan bruke windows utforsker på denne som om det skulle være en normal harddisk partisjon. Edit: Kommer med flere screenshots Endret 25. november 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå