Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med virus

Anbefalte innlegg

Noen i familien min har fått virus på maskinen sin, og som mange andre er de en av de som ikke har oppdatert anti-virus program på maskinen sin. Problemet er at Anti-virus programmet er satt helt ut av spill, det er heller ikke mulig å bruke online anti-virus scanner fordi viruset blokkerer det også, og det største problemet er at det er ingen som vet hva viruset som er på maskinen deres heter (noe som gjør at jeg ikke kan laste ned en fix). Hva gjør man da? Jeg ser ikke noen annen mulighet enn å formatere disken. :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har en cd-brenner eller lignende på denne pcen, kan du jo ta backup av filer som de/du vil ta vare på, for så å formatere. Jeg vet ikke hvordan det er med at viruset "følger med" om i dokumentene/filene om du flytter dem til et annet medium (hdd/floppy/cd), men det er det sikkert noen andre her som kan svare på.

Om har merket noen spesielle symtomer på hvordan viruset oppfører seg, kan du jo sjekke ut "virus-definitions" for å se om det er noe som samsvarer. Noen virus vil også faktisk legge inn en sperre på å kjøre disse "removal-tools", selv om du kjører i sikkerhetsmodus o.l.

Om det familiemedlemmet husker omtrent når og hvordan maskinen ble infisert, f.eks via mail, kan du jo se på subject i denne mailen for så å gjøre et søk på f.eks Symatec sine hjemmesider.

Lenke til kommentar
Dersom uhellet skulle være ute og man har blitt infisert gjør ormen ingen alvorlig skade, bortsett fra å skape litt aktivitet og trafikk på systemet.

Jeg tror det er et annet virus de har på maskinen sin, men man vet jo aldri... Noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Noen i familien min har fått virus på maskinen sin, og som mange andre er de en av de som ikke har oppdatert anti-virus program på maskinen sin. Problemet er at Anti-virus programmet er satt helt ut av spill, det er heller ikke mulig å bruke online anti-virus scanner fordi viruset blokkerer det også, og det største problemet er at det er ingen som vet hva viruset som er på maskinen deres heter (noe som gjør at jeg ikke kan laste ned en fix). Hva gjør man da? Jeg ser ikke noen annen mulighet enn å formatere disken. :shrug:

Du kan jo prøve og sjekke for livra og Klez, begge to killer AVP

Lenke til kommentar

Ja, de skal ta backup av noen filer før jeg eventuellt formaterer systemet. Det kan hende at noen infiserte filer blir med, men for å sikre meg mot at systemet blir infisert igjen etter formateringen så kommer jeg til å installere og oppdatere et anti-virus program før jeg overfører backup filene til PC'n.

Etter det jeg kunne se så har ikke viruset gjort noe annet enn å sette alt som har med anti-virus å gjøre ut av spill. Det som skjer er at viruset avslutter programmer som har med anti-virus å gjøre etter noen få sekunder. Jeg tror de fikk viruset vie e-mail for noen dager siden. Viruset ble sendt videre til de som var i adresseboken, men ingen av de som mottok viruset husker hva det heter.

Edit: e-mailen som viruset kom med er muligens slettet.

Lenke til kommentar
Ja, de skal ta backup av noen filer før jeg eventuellt formaterer systemet. Det kan hende at noen infiserte filer blir med, men for å sikre meg mot at systemet blir infisert igjen etter formateringen så kommer jeg til å installere og oppdatere et anti-virus program før jeg

Er maskinen ulidelig treg?

Lenke til kommentar
Er maskinen ulidelig treg?

Den blir veldig treg i 10 sekunder eller mer etter at den har avsluttet et program som har med anti-virus å gjøre, men ellers... nei.

hvis du har baller til det kan du jo sette harddisken inn i en annen maskin og skanne og fjerne viruset fra denne andre maskinen (forutsatt at den andre maskinå har oppdatert antivirus) du risikerer selvfølgelig at du står igjen med 2 infiserte maskiner.

Vel, det har ikke vært noe problem. Men jeg vet ikke om de lar meg plukke ut harddisken, dessuten er jo spørsmålet om det kommer til å funke, har du prøvd det selv?

Lenke til kommentar
hvis du har baller til det kan du jo sette harddisken inn i en annen maskin og skanne og fjerne viruset fra denne andre maskinen (forutsatt at den andre maskinå har oppdatert antivirus) du risikerer selvfølgelig at du står igjen med 2 infiserte maskiner.

Vel, det har ikke vært noe problem. Men jeg vet ikke om de lar meg plukke ut harddisken, dessuten er jo spørsmålet om det kommer til å funke, har du prøvd det selv?

ja jeg har prøvd det selv, hadde virus på maskinen, satt hdd inn i en annen maskin (med oppdatert antivirus) og vipps der knuste den andre maskinen viruset. virket for meg, garanterer IKKE at det blir det samme hos deg, men verd et forsøk.

Lenke til kommentar

igjen så viser det at folk ikke oppdaterer eller har virusprog inne. jeg har alltid norton på min pc, har ikke hatt virus jeg på lenge. ingen som har prøvd å komme inn heller, selv om jeg ble redd i dag når laptoppen min klikka, gikk ikke an å komme inn på Virus programmet en gang, men det ordna seg.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ha prøvd å sette harddisken i denne maskinen om det hadde vært en av mine maskiner som hadde vært infisert. Men jeg tror heller at jeg formaterer disken deres siden at jeg ikke liker å rote og eksperimentere med andres maskiner :smile:

Men viruset kommer til å bli fjernet ved formatering, ikke sant? (aldri prøvd det)

Lenke til kommentar

Enig, det har jeg gjort mange ganger, og det funker flott. Ellers forstår jeg egentlig ikke hva det er å jåsse med, ta backup, og formater hele suppa, istedenfor å holde på i times/dages-vis med forsøk på å rette det. Friskt os på kjøpet også.

Lenke til kommentar
Jeg skulle ha prøvd å sette harddisken i denne maskinen om det hadde vært en av mine maskiner som hadde vært infisert. Men jeg tror heller at jeg formaterer disken deres siden at jeg ikke liker å rote og eksperimentere med andres maskiner :smile:

Men viruset kommer til å bli fjernet ved formatering, ikke sant? (aldri prøvd det)

ja ALT blir fjernet ved formatering

Lenke til kommentar

Vi fant nettopp ut hva viruset heter: W32.Bugbear.B.Dam

I virus-leksikonet til symantec står det at man bare skal oppdatere anti-virus programmet igjennom liveupdate, og scanne maskinen. Men som sagt så avslutter viruset programmer som har med anti-virus å gjøre bare etter noen sekunder noe som gjør at dette ikke er mulig. Jeg har kikket etter et en fix, men jeg finner bare fix for W32.Bugbear.B@mm

Når jeg leser om W32.Bugbear.B@mm så begynner jeg å lure på om anti-virus programmet mitt har tatt feil, at det ikke er W32.Bugbear.B.Dam, men at det faktis er W32.Bugbear.B@mm. Grunnen til at jeg lurer på det er at jeg nettopp fikk en mail fra de med emnet its easy, med ei infisert .ocs fil. Dessuten står det at dette viruset prøver å avslutte antivirus og firewall programmer, og det er akkurat det viruset gjør! Som sagt så finner jeg ikke noen fix for W32.Bugbear.B.Dam, og jeg tror heller at de er infisert av W32.Bugbear.B@mm, så jeg lurer på om jeg skal prøve fixen for det viruset?

Edit: Det var W32.Bugbear.B@mm hvis noen lurte. Maskinen deres er nå frisk som en fisk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...