AnonymDiskusjon Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Hei. Jeg er ikke samme person som han andre med "snakke problemer" som også har laget en tråd her, men jeg har også et snakkeproblem. Har hatt problemet så lenge jeg kan huske. Jeg stokker veldig om på ord i setninger, klarer ikke alltid å fullføre en setning før jeg begynner på en annen og klarer ikke fortelle f.eks. en "historie/noe som har skjedd" på en måte som er enkel å forstå. Det med at jeg ikke klarer å fullføre en setning før jeg begynner på en annen kan høres slik ut: Faen, glemte mobilen i ligger vel i bilen kanskje den... Setningen blir jo helt feil, burde vært: Faen, glemte mobilen i bilen, eller noe sånn. Blander ord også veldig mye. F.eks. om jeg ser en fotballkamp og så blir det innkast og jeg sier: Corner.... nei faen eg mente kast.... Eller at det blir frispark og jeg sier: Straffe... nei helvete ka sa eg no... Både jeg og folk jeg sitter med pleier bare å le, men føler meg så jævlig dum siden det skjer så altfor ofte. Historiene blir helt elendig, mest fordi jeg blander ord og stokker ord så mye, og må rette på meg selv hele tiden. Dette ødelegger jo alt om jeg forteller noe morsomt. Blir alltid stresset av det. Noen som vet hvorfor? Er 20år. Har lurt på om det er en sykdom eller noe lignende. Jeg stammer aldri, noe jeg er veldig glad for Eksemplene er kanskje ikke de beste, men det var det eneste jeg kom opp med. Postet av anonym: b334dea202ae8810ae47296767e05c7c Postet av anonym: b334dea202ae8810ae47296767e05c7c Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Noen som vet hvorfor? Nei, men av alle de mennesker jeg kjenner eller har møtt, så har talegavene vært svært ujevnt fordelt. Noen snakker som om de alltid fremfører en tale som har vært forberedt lenge, andre leter etter ordene og får liksom aldri fullført en setning. Noen stammer, noen klarer aldri å holde fokus på hva vi snakker om og vi ender opp milevis fra der vi startet. Kort sagt - det er store forskjeller ute og går. Akkurat som når det gjelder andre ferdigheter. Men det går jo an å trene og bli bedre i det meste. Alle kan ikke komme opp på VM-nivå, men de kan i det minste få "bedre kondis". Det går til og med an å trene opp taleevnen. Mange som jobber i radio & TV har måttet trene på å snakke saktere og tydeligere, og folk som stammer kan også trene seg opp til å kontrollere stammingen. Jeg er ingen spesialist på området, men jeg mener å ha fått med meg at det er et eller annet i koblingen mellom det man tenker og det man skal si, som roter det til for mange, men det skal kunne gå an å forbedre dette gjennom trening. Jeg vet ikke hvor man kan henvende seg for å få hjelp til sånt - talepedagog? -, kanskje fastlegen kan være en innfallsport? Folk går jo til sangpedagoger og mange har personlige trenere, så hvorfor ikke få hjelp til å forbedre taleevnen? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Ring sextelefonen og chat med noen heite berter. Du vil miste de fleste hemninger rimelig fort! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå