Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Blir elektro jævligere i andre semester?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går VG1 elektro nå og det går veldig bra. Har bare fått 5 og 6 så langt. Det jeg lurer på er hvor jævlig det blir etter jul? Flere av vennene mine som går Vg2 nå, sier at det andre halvåret var drit vanskelig og at de angrer som faen og ditten og datten. Han ene sier at før jul fikk han bare seksere og etter jul bare toere. Skjønner ikke helt, blir det virkelig drithardt eller er det skremselspropaganda? Kan legge til at flere i klassen min har tenkt til å bytte linje nå fordi de klager over at det er lite praksis og sånt. De har tydeligvis ikke skjønt at man må kunne ohm's lov hvis man skal bli elektriker. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette varierer nok ganske mye fra skole til skole hvordan man legger det opp.

Hvis an ser i læreplanen så ser man at det egentlig ikke er så mange "teorimål" og at de fleste læreplanmålene faktisk er "praksismål". ("skal kunne feilsøke", "skal kunne installere", "skal kunne gjennomføre sluttkontroll" osv.)

Hvis man leser læreplanen for faget automatiserte systemer, hvor mange teorimål finner man ? (Klikk på linken)

For å kunne for eksempel "kunne feilsøke" eller "utføre sluttkontroll", så må man jo på den annen side forstå en del teori. Hvis man ikke kan den grunnleggende teorien så kan det vel bli så som så både med feilsøkingen og sluttkontrollen. Man er jo også avhengig av å forstå teorien bak det man gjør. Sånn sett har "praksis" innenfor elektrofaget en del "innebygget teori" som man må forstå.

Dette varierer vel som sagt fra skole til skole, men det kan jo tenkes at det finnes litt mere praksis og praktisk bruk av teorien i vårsemestret. Man kan jo spørre, de som styrer med det, på den aktuelle skole.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er mye som spiller inn, men jeg syns ikke det ble noe vanskeligere. Ting som spiller inn er selvfølgelig:

- lærere

- hvor mye dere har fått gått igjennom første året (om dere mangler noe blir det å ta igjen, det er ikke morro)

- og medelever som lyver :)

Jeg fikk 5-6 gjennom både første og andre året (elenergi), gjorde ikke spesielt mye selvstudie eller noe, bare fulgte med å timen, så om du bare klarer å våkne opp om morran og følge med så blir det nok ingen store overraskelser. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...