Gå til innhold

Farge-problemer i Lightroom

Anbefalte innlegg

Har brukt Lightroom en stund, og nå plutselig har fargene blitt ganske rare. Jeg har to monitorer, en DELL 2209W og en samsung TV. Når jeg bruker lightroom på TV'n er fargene helt fine, men på monitoren ser det ganske dårlig ut, med en tydelig "strek" over himmelen og i vannet.

Bildet til høyre er på TV'n, og bilde til venstre er på DELL-skjermen.

post-180798-0-87818400-1320157375_thumb.png

Når jeg flytter Lighroom fra TVn til DELL'en henger fargene fra TV'n igjen en liten stund, før Lightroom "oppdaterer" seg, og fargene blir rare igjen. Og omvendt. Det er kjempefrustrerende, for det ser jo slett ikke fint ut! Noen som har lignende problem, eller skjønner hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, hadde samme problem på min samsung-skjerm.

Løsningen var rett og slett å slette skjermens fargeprofil. Husker ikke helt hvor jeg gjorde det, men problemet er altså Samsung-fargeprofilen.

edit: control panel - color management. Der har du to faner: devices og all profiles. Samsung-profilen trenger du ikke.

Jeg lasta for sikkerhets skyld også ned og innstallerte en eller anna sRGB-profil herfratror jeg det var, men tror ikke det er nødvendig.

edit: ser jeg blanda. Det var dell-skjermen din som hadde rare farger. Vel, det bør da være fargeprofilen for den. Her hvor jeg sitter nå har jeg ingen fargeprofil for skjermen (fanen devices), og det fungerer kjempefint.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...