Chib Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Hei! Jeg tenker på å bli klokkedesigner, men vet lite om hva slags utdanning og erfaring dette krever. Jeg vet heller ikke hvordan jobbmarkedet er, hvor man kan jobbe o.l. Jeg synes bare det virker som et flott og morsomt yrke, og prøver å finne litt mer ut om det. Noen som kan hjelpe meg her? Mvh, Conway Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 På NTNU er det to linjer som går i retning av design generelt; først og fremst industriell design og til en viss grad Produktutvikling og produksjon. Det finnes sikkert også andre alternativer i andre deler av landet (vet at det er en designlinje ved universitetet i oslo) som har lik utdannelse, men det er linjene ved NTNU jeg kjenner til. Ved de nevnte linjene får man en mastergrad, noe som er en femårig utdannelse, og derifra kan man søke jobb hos bedriftene som driver med design av klokker. Jeg aner ikke hvem som driver med designet av klokker, men jeg tør påstå at det er et svært lite arbeidsmarked, iallfall her til lands! Vent litt, er det selve designet du er interessert i eller det urverket som har vekket din interesse for dette temaet? Lenke til kommentar
Chib Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Takk for godt og utfyllende svar. Det svarte egentlig på det jeg trengte. Det er kun designet jeg er interessert i, ikke urverket. Så da må dette bli retningen jeg i så fall må gå. Vet også at det er en industridesign-linje ved AHO, for alle andre lesere som måtte lure på noe av det samme. Du vet forresten ikke tilfeldigvis litt om akkurat industridesign-utdannelsen ved NTNU også? Er egentlig litt redd for alle "kreative linjer", fordi jeg frykter en litt "trendy" tilnærming til fagene. At man f. eks må gå inn i "tenketanken" og "være leken" for å la "kreativiteten få lov til å blomstre fritt". Høres litt dømmende ut, men det appellerer bare ikke til meg. Fått bekreftet at det er et sånt miljø på visse linjer jeg har vurdert tidligere, som gjelder grafisk design. Det blir sikkert gode fagfolk av det til slutt, men jeg må gjøre ting annerledes, det vet jeg. Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 De første tre årene er stort sett like for alle siv-ing-linjene ved NTNU, bare noen få fag som skiller dem. De første to årene er det vel bare ett fag av fire (per semester) som er forbeholdt de forskjellige linjene. Dermed er det veldig lett å bytte linje senere dersom du finner ut at det ikke passer deg. Selv har jeg kun hatt ett fag ifra design-linja (selv går jeg siste å av produktutvikling og produksjon), og jeg synes det var interessant. Det eneste jeg ikke likte var å lage collage, som jeg personlig ikke ser nytten av. En venn av meg har derimot tatt så mange design-fag han kunn i løpet av studietiden, og jeg må innrømme at mye av det så veldig morro ut! Det eneste jeg kan si deg som er helt sikkert er at du kommer til å tegne veldig mye, alt ifra brødristere og kaffetraktere til biler fly. Det er vel en del gruk av pohotoshop også har jeg skjønt. Litt usikker på hva du mener med en trendy tilnærming, men jeg vil tro fagene stort sett er greie. Men som sagt, liker du det ikke er det bare å bytte linje! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå