Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppforing av gulv på betong

Anbefalte innlegg

I det ene hjørnet av huset har jeg et betongdekke på ca 7m2 (2.2x3.2m) som må fores opp på et eller annet hvis. På de to sidene som ikke er mot yttervegg er/blir det spongulv oppå trebjelker med parkett på toppen.

Det er 6cm +/- 1cm fra topp av betongen til topp av tilstøtende spongulv.

Hva blir beste måte å få delene opp på samme nivå? Ser for meg at det blir dyrt og tungvingt å bare fylle på med avrettingsmasse. Kan man eventuellt skru fast noen XPS-plater på noen cm tykkelse og så avrettingsmasse på toppen og plast under parketten i det aktuelle området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vel gjort slik :

Rettet av betong hvis det trengs.

Lagt ned lekter 36x48mm med grunnmurspapp under mot betong. i 60cm avstand

Borret og skrudd disse til betong hver 60 cm .

Så kan du legge gulvspon oppå.

Du bør være nøye med avretting slik at de 2 gulvene blir helt like.

Kan hende det er lettere å ha vanlig betong (jordtørr) under og nivelere lektene før betongen herder.

Gulvspon er normalt 22mm tykk så disse to tilsammen blir 58 mm høye.

Husk å prime underlaget før du støper noe som helst.

Vanskelig å bygge opp først for så å avrette deler av gulvet. Da må du avrette hele rommet, da vil nok også avrettingen sprekke. Da kan du bruke avretting med fiber, men den er ikke selvavrettende, så da får du et ujevnt gulv.

Lenke til kommentar

hehe. bruker dere ikke fantasien? hørt om å klyve den ned? og så bruker man øks og hugger av der det er høyere på gulvet. koster deg mye mindre enn å skal ha selvavrettende masse på gulvet ;)

Hadde nok tatt noen timer lengre for å få det bra, og jeg kunne kjøpt nok avrettingsmasse hvis jeg kunne jobbet og fakturert i min "vanlige" jobb de timene. Men så kunne jeg jo sikkert betalt noen andre for å gjøre all jobben...

Lenke til kommentar

Jeg ville vel gjort slik :

Rettet av betong hvis det trengs.

Lagt ned lekter 36x48mm med grunnmurspapp under mot betong. i 60cm avstand

Borret og skrudd disse til betong hver 60 cm .

Så kan du legge gulvspon oppå.

Du bør være nøye med avretting slik at de 2 gulvene blir helt like.

Kan hende det er lettere å ha vanlig betong (jordtørr) under og nivelere lektene før betongen herder.

Gulvspon er normalt 22mm tykk så disse to tilsammen blir 58 mm høye.

Husk å prime underlaget før du støper noe som helst.

Vanskelig å bygge opp først for så å avrette deler av gulvet. Da må du avrette hele rommet, da vil nok også avrettingen sprekke. Da kan du bruke avretting med fiber, men den er ikke selvavrettende, så da får du et ujevnt gulv.

Ser for meg at arbeidet med oppmålig blir mye mer krevende hvis man skal avrette først og så lekte opp enn å "fylle opp" først og avrette øverst hvor man da har de to eksisterende gulvflatene å måle mot.

Hvis jeg da lekter opp først, bør jeg ha mer fuktsikring mellom betong og spon enn det som er mellom lekt og betong?

Betongdekket er mellom 1. og 2. etasje, men er en del av balkongkonstruksjonen så den vil nok trekke til seg noe fuktighet fra utsiden selv etter at utsiden er tettet på alle mulige måter.

Lenke til kommentar

Ser for meg at arbeidet med oppmålig blir mye mer krevende hvis man skal avrette først og så lekte opp enn å "fylle opp" først og avrette øverst hvor man da har de to eksisterende gulvflatene å måle mot.

Hvis jeg da lekter opp først, bør jeg ha mer fuktsikring mellom betong og spon enn det som er mellom lekt og betong?

Betongdekket er mellom 1. og 2. etasje, men er en del av balkongkonstruksjonen så den vil nok trekke til seg noe fuktighet fra utsiden selv etter at utsiden er tettet på alle mulige måter.

Problemet med då avrette etterpå oppå spongulvet vil være at avrettingen blir så tynn at den vil sprekke.

Jeg ville anbefalt følgende fremgangsmåte :

Merk av på veggen der overkant lekt skal være for å flukte med gammelt. Lag en strek på veggen hele veien som er i vater. Skru fast en lekt på veggen under streken. Da har du riktig høyde på de langs veggen og de trenger du ikke å skru i gulvet.

Når du da skal legge ned de andre lektene bruker du en rettholdt/lekt som er lang nok til å ligge over rommet. Denne bruker du som høydemåler for nivilering av de andre lektene.

Enkleste er å bruke jordtørr betong og presse lektene ned i riktig høyde. Stift grunnmurspapp fast under lektene først. post-217476-0-44099100-1320314153_thumb.jpg

Endret av Glavalavala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med då avrette etterpå oppå spongulvet vil være at avrettingen blir så tynn at den vil sprekke.

Jeg ville anbefalt følgende fremgangsmåte :

Merk av på veggen der overkant lekt skal være for å flukte med gammelt. Lag en strek på veggen hele veien som er i vater. Skru fast en lekt på veggen under streken. Da har du riktig høyde på de langs veggen og de trenger du ikke å skru i gulvet.

Når du da skal legge ned de andre lektene bruker du en rettholdt/lekt som er lang nok til å ligge over rommet. Denne bruker du som høydemåler for nivilering av de andre lektene.

Enkleste er å bruke jordtørr betong og presse lektene ned i riktig høyde. Stift grunnmurspapp fast under lektene først. post-217476-0-44099100-1320314153_thumb.jpg

Nå tenkte jeg i utgangspunktet å droppe spon på det området, men metoden skissert over virker ikke så dum og krever ikke mer betong enn det man lett kan få til selv.

Og med de langs veggen festet i veggen (vil nok støtte opp noe under disse også) så blir det bare tre lekter som må justeres på betongen.

Men lurer fortsatt på om det trengs noe mer fuktsikring mellom betong og spon

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på å tette med plast e.l. fordi det kommer fukt fra betongsålen som også fortsetter ut , så er det et lite dillemma.

Du bør tenke slik : Aldri spærr fukt inne , men tilfør lufting slik at fukt ikke samler seg opp.

Hvis du har en betongkonstruksjon som går ut anbefales det å tette riktig og beskytte den med membran og vannbrett slik at den ikke trekker vann.

Men skjønner problemet og at det kansje ikke er så lett, men kommer det synlig fukt nå så må du gjøre noe ute.

Legger du plast under sponen eller på betongen vil fukten bare transporteres vider. Blir damp og kommer frem uansett.

Problemt du har vil nok være kuldebroen betongen er og at den kansje skaper dugg inne p.g.a. kulden.

Jeg ville da lagt iospor/polisyren (suger ikke vann) mot yttervegg på betong.

Dårlig teknisk løsning hvis betongen er gjennomgående ut i fri luft.

Rart hvis den ikke er delt i skille.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på å tette med plast e.l. fordi det kommer fukt fra betongsålen som også fortsetter ut , så er det et lite dillemma.

Du bør tenke slik : Aldri spærr fukt inne , men tilfør lufting slik at fukt ikke samler seg opp.

Hvis du har en betongkonstruksjon som går ut anbefales det å tette riktig og beskytte den med membran og vannbrett slik at den ikke trekker vann.

Men skjønner problemet og at det kansje ikke er så lett, men kommer det synlig fukt nå så må du gjøre noe ute.

Legger du plast under sponen eller på betongen vil fukten bare transporteres vider. Blir damp og kommer frem uansett.

Problemt du har vil nok være kuldebroen betongen er og at den kansje skaper dugg inne p.g.a. kulden.

Jeg ville da lagt iospor/polisyren (suger ikke vann) mot yttervegg på betong.

Dårlig teknisk løsning hvis betongen er gjennomgående ut i fri luft.

Rart hvis den ikke er delt i skille.

Rart kan beskrive mye med huset, også dette. Han som i fikk huset bygget på starten av 50-tallet var veldig fast på at han ville ha en balkong uten støtter ytterst. Det har da blitt støpt et dekke som strekker seg litt mer innover enn utover (2.1m/1.5m) og ytterveggen (en slags murvegg) som krysser denne er bare plassert rett oppå). Da det gamle gulvet ble fjernet oppdaget vi store vanndammer inne på betongen når det regnet og samtidig blåste inn mot husveggen. Siden da har betongen på utvendig side blitt impregnert, det har kommet en påstøp oppå inn mot husveggen for å tette alle åpninger og det har kommet membran oppå der igjen. Videre skal det komme et tredekke på toppen så snø ikke skal bli liggende rett på betongen. Det er ikke noen form for tak over. Etter de utvendige tettingene har det ikke kommet noe synlig fukt/vann på innsiden og innsiden har fått tørke godt.

Lenke til kommentar

Da ville jeg ikke tettet noe, men lagt ned isolasjon langs ytterveggen for å unngå kondens. Hvis du legger plast eller tetter på noen måte så vil bare evnt. fuktighet samle seg opp.

Vil du sikre deg bedre kan du lage luftspalter/åpning mot vegg og bruke lister med luftespalte mot gulv.

I Kjellere er slik vanlig å bruke for å få luftet betonggulv, da med knotteplast (Icopal Universal) på betong og gulv oppå det.

Men jeg vil tippe at dette ikke spiller så stor rolle på den gulvflekken hvis du skulle få inn vann.

Pass på at du har forsikring som dekker vann, sopp og råte .

Lenke til kommentar

Da ville jeg ikke tettet noe, men lagt ned isolasjon langs ytterveggen for å unngå kondens. Hvis du legger plast eller tetter på noen måte så vil bare evnt. fuktighet samle seg opp.

Vil du sikre deg bedre kan du lage luftspalter/åpning mot vegg og bruke lister med luftespalte mot gulv.

I Kjellere er slik vanlig å bruke for å få luftet betonggulv, da med knotteplast (Icopal Universal) på betong og gulv oppå det.

Men jeg vil tippe at dette ikke spiller så stor rolle på den gulvflekken hvis du skulle få inn vann.

Pass på at du har forsikring som dekker vann, sopp og råte .

Tenkte jeg skulle legge plast over hele i en periode nå for å se om det kom kondens på innsiden, eller om dekket har tørket nok opp og ikke trekker inn fuktighet fra utsiden.

Lenke til kommentar

Kan jo vær lurt sånn for sjelefreden, men ikke uvanlig med litt fukt og det tåles jo noe.

Vil tro at det du har gjort ute stopper så mye vann hvis ikke alt at det er minimalt som skulle komme igjennom.

Husk at fuktighet kan gå igjennom betong underifra også, da kan du uansett få litt dugg under plasten.

Fukten er værst hvis treværket ligger i direkte kontakt med betongen for da suges den opp i treværket.

Så lenge du ikke har tydelige fuktflekker i betongen så kan du sove trygt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg ville anbefale deg å bygge opp det nye gulvet tilsvarende det gamle, tilstøtende gulvet, slik at du får spon mot spon. Det er alltid lurt å legge papp mellom trevirke og betong, da betong vil hele tiden gi fra seg fukt. Er det slik at du ikke kan gjøre dette pga fukt kommer inn fra yttervegg, har du et større problem som må utredes for seg selv.

Mh

Remi Lurud

wwww.gustaveiendom.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...