paba Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Hei. Jeg har problemer med min nye skjerm, en 27" Dell U2711. Når jeg stiller skjermen på høyeste oppløsning, blir skjermbildet altfor stort, slik at jeg må flytte meg rundt på skjermen for å se alt. For å kunne se alt på skjermen, må jeg stille inn skjermen på oppløsning 1680x1050. Problemet er da at bildet på skjermen ikke lenger er så skarpt/tydelig som på min gamle. Har noen et forslag til hva jeg kan gjøre? Finnes det f.eks noe program hvor en kan skalere ned størrelsen på skjermen, men beholde beste oppløsning? Eller er det noen innstillinger på skjermen som kan hjelpe? Spesifikasjoner for skjernen er: Dell U2711 Størrelse: 27" Oppgitt responstid: 6 ms Kontrast statisk: 1000:1 Kontrast dynamisk: 80000:1 Lysstyrke: 350 cd/m2 Oppgitt synsvinkel: 178˚ horisontalt og 178˚ vertikalt Oppløsning: 2560 x 1440 Tilkoblinger: D-Sub/VGA, 2xDVI, HDMI, Displayport, komponent, kompositt Funksjoner: høyttalere, minnekortleser, USB-hub Fysiske funksjoner: tilt, rotasjon, høyde Panel: IPS Vekt: 10,5 kg Dimensjoner: 640 x 508 x 180 mm Endret 1. november 2011 av paba Lenke til kommentar
nogen Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Hva med å sitte litt lenger fra skjermen. Synd å ikke utnytte alle pixlene skjermen tilbyr. Endret 1. november 2011 av nogen Lenke til kommentar
paba Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Morsom du "nogen"... Lenke til kommentar
nogen Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Morsom du "nogen"... Mulig jeg ikke forstår problemstillingen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Kan skjermkortet ditt håndtere slik oppløsning? Det kreves bla.a. dual-link DVI. Flytter tråden til 'Skjermkort', da problemet ikke ligger i skjermen. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Skjermen skal vel egentlig justeres automatisk til å fylle bildet om du bruker DVI. Ville nok sjekket om du har dual-link DVI-kabel som Hårek nevner. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Se denne beskrivelsen av "oversized desktop", antar det er dette vi snakker om? "to pan around a desktop that is larger than the available hardware is capable of displaying" Lenke til kommentar
paba Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Det stemmer, det er slik det blir hvis jeg stiller inn skjermen på høyeste oppløsning. Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Har selv ikke det problemet på U2711, men så bruker jeg DisplayPort. Men jeg har sett en del poster rundt omkring knyttet til problemer knyttet til skjermskalering når det gjelder skjermer med 2560 x 1440 oppløsning eller mer. Som nevnt av andre krever dette enten Dual-Link DVI eller DisplayPort for å få utnyttet disse skjermene. De fleste DVI-kabler er faktisk Single-Link. Du ser det enkelt på kontakten, da Single-Link har 9 + 9 + 1(5) kontaktpunkter mens Dual-Link har 24 + 1 (5). Bilder hos Wikipedia. HDMI har også ofte problemer med så høy oppløsning. Blant annet pga lisensiering er det mange skjermkort (og bærbare) som har implementert HDMI med samme oppløsning som Single-Link DVI, dvs max 1920 x 1200. Et annet problem jeg har sett nevnt er at skjermen ikke forstår oppløsningsinformasjonen som kommer fra skjermkort. Så prøv å søk på skjermkort + U2711 eller maskin + U2711. Mulig du finner svar. Lenke til kommentar
paba Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Mulig at det er skjermkortet som ikke strekker til. Skjermkortet jeg har er: ATI Radeon HD 3400 Series. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Skulle vel holde. Radeon HD 3400 specs: Two integrated DVI display outputs Primary supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI) or 2560x1600 (dual-link DVI) Some custom resolutions require user configuration Har du sjekket at du har dual-link DVI kabel? http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Connector Får du valgt 2560 x 1440 i Windows? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 @paba: Du kan prøve å oppdatere skjermdriverene til nyeste versjon, det kan løse eventuell problemer knyttet til at skjerm og skjemkort ikke klarer å kommunisere korrekt. Og som Hårek og jeg skriver, sjekk at du har Dual-DVI kabel. Kikket selv gjennom alle kablene mine hjemme (DVI), og bare en av de var Dual-DVI. DVI-kabelen som er med U2711 er Dual-DVI. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Husker selv jeg plugget inn en U2711, satte på 2560x1600 og så alt var betydelig skurrete. Viste seg at DL-DVI var rimelig viktig Ellers er jeg enig med andre: siste drivere, og skjermskalering avskrudd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå