Gå til innhold

Problemer med oppløsning/skalering for 27" Dell U2711

paba

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har problemer med min nye skjerm, en 27" Dell U2711. Når jeg stiller skjermen på høyeste oppløsning, blir skjermbildet altfor stort, slik at jeg må flytte meg rundt på skjermen for å se alt. For å kunne se alt på skjermen, må jeg stille inn skjermen på oppløsning 1680x1050. Problemet er da at bildet på skjermen ikke lenger er så skarpt/tydelig som på min gamle.

Har noen et forslag til hva jeg kan gjøre? Finnes det f.eks noe program hvor en kan skalere ned størrelsen på skjermen, men beholde beste oppløsning? Eller er det noen innstillinger på skjermen som kan hjelpe?

Spesifikasjoner for skjernen er:

Dell U2711

Størrelse: 27"

Oppgitt responstid: 6 ms

Kontrast statisk: 1000:1

Kontrast dynamisk: 80000:1

Lysstyrke: 350 cd/m2

Oppgitt synsvinkel: 178˚ horisontalt og 178˚ vertikalt

Oppløsning: 2560 x 1440

Tilkoblinger: D-Sub/VGA, 2xDVI, HDMI, Displayport, komponent, kompositt

Funksjoner: høyttalere, minnekortleser, USB-hub

Fysiske funksjoner: tilt, rotasjon, høyde

Panel: IPS

Vekt: 10,5 kg

Dimensjoner: 640 x 508 x 180 mm

Endret av paba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv ikke det problemet på U2711, men så bruker jeg DisplayPort.

Men jeg har sett en del poster rundt omkring knyttet til problemer knyttet til skjermskalering når det gjelder skjermer med 2560 x 1440 oppløsning eller mer. Som nevnt av andre krever dette enten Dual-Link DVI eller DisplayPort for å få utnyttet disse skjermene. De fleste DVI-kabler er faktisk Single-Link. Du ser det enkelt på kontakten, da Single-Link har 9 + 9 + 1(5) kontaktpunkter mens Dual-Link har 24 + 1 (5). Bilder hos Wikipedia.

HDMI har også ofte problemer med så høy oppløsning. Blant annet pga lisensiering er det mange skjermkort (og bærbare) som har implementert HDMI med samme oppløsning som Single-Link DVI, dvs max 1920 x 1200.

Et annet problem jeg har sett nevnt er at skjermen ikke forstår oppløsningsinformasjonen som kommer fra skjermkort.

Så prøv å søk på skjermkort + U2711 eller maskin + U2711. Mulig du finner svar.

Lenke til kommentar

Skulle vel holde. Radeon HD 3400 specs:

Two integrated DVI display outputs

Primary supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI) or 2560x1600 (dual-link DVI)

Some custom resolutions require user configuration

Har du sjekket at du har dual-link DVI kabel? http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Connector

Får du valgt 2560 x 1440 i Windows?

Lenke til kommentar

@paba:

Du kan prøve å oppdatere skjermdriverene til nyeste versjon, det kan løse eventuell problemer knyttet til at skjerm og skjemkort ikke klarer å kommunisere korrekt. Og som Hårek og jeg skriver, sjekk at du har Dual-DVI kabel. Kikket selv gjennom alle kablene mine hjemme (DVI), og bare en av de var Dual-DVI. DVI-kabelen som er med U2711 er Dual-DVI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...