halvorlu Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Hei, Har en Carina E 97-mod. For én uke siden oppsto for første gang noe som oppfattes som "lugging" og risting i rattet når jeg bremser. Det virker som om bremsene tar ulikt forskjellige steder på skiven/trommelen. Var på EU-kontroll hos NAF i dag, som kun bemerket rustne bremserør bak, men at klosser/skiver var ok. Spørsmålet blir da: Hva kommer dette av, og hvordan kan det fikses? For å oppsummere symptomer: - Lugging og risting i ratt ved bremsing - Bremsevarslingslyset (rødt (!)-symbol) lyser ved hard bremsing - Klosser/skiver ikke utslitt ifølge NAF - (Må bytte rustne bremserør bak for EU-godkjenning) Takk for alle tips! Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Bremsevarslingslyset - regner med du har sjekket nivået? Ved lavt nivå vil det kunne lyse. Eventuelt kan det være en "bremsesensor" med dårlig kontakt eller som begynner å bli gåen. Det kan være flere slike sensorer, blant annet i sammenheng med bremseklossene, bremsevæskenivået og ikke minst bryteren som viser at håndbrekket er på (har skiftet et par av dem, er spesielt viktig at det er i orden på bilder der både bremsefeil og håndbrekk varsles i samme varsellys). Lugging/risting - selv om NAF ikke sier skivene er utslitt kan det allikevel ha kommet kast i dem. Det skal ikke mer til enn en voldsom hard nedbremsing eller langvarig "filing" på bremsene ned en lang bakke for at enkelte skiver kan få kast i seg. Skjer ikke hver dag, men det hender. Gjelder både gamle og slitte skiver og helt nye skiver. Litt kast i skivene gjør ikke så mye (går lett gjennom en EU-kontroll), men snakker vi mye risting/lugging er det ikke bra. Eventuelt kan det være foringer og oppheng som er slitt (som de ikke har lagt merke til på EU-kontrollen). Det lureste er egentlig å kontakte noen mekkekyndige eller et verksted for en liten prøvetur og diagnose hvis du ikke har peiling selv. 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg tror det skyldes kast i skivene foran. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Kan være luft i bremseveska. Skift bremseveske og få luftet bremsene. Lenke til kommentar
halvorlu Skrevet 1. november 2011 Forfatter Del Skrevet 1. november 2011 Takk for alle svar. Skal be verkstedet ta en titt når de skifter bremserør; satser på at det ikke blir fryktelig dyrt... Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Kjører litt videre på denne jeg da jeg har samme problemet på en 98 passat. Kjøpte nye skiver ifjor men etter ca 4mnd. merket jeg at det lugget når jeg bremset. Etter mye om og men med leverandøren fikk jeg igjen pengene og kjøpte nye skiver av et annet merke. Akkurat som sist var de helt fine i starten men nå etter ca 4 mnd igjen så har de begynt å lugge når jeg bremser ned. Jeg kjører spesielt forsiktig og har så og si aldrig harde oppbremsinger. Så jeg lurer på hva dette kommer av! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Byttet du skivene selv? Trakk du til boltene med korrekt moment? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 (endret) Hvilken skive leverandør er det snakk om? Dårlige skiver eller glidehylser som sitter dønn fast. Endret 14. september 2013 av Mekker`n Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Byttet selv men har ikke dratt til med moment. (skivene sitter løse! blir festet med hjulboltene) Gjorde ordentelig rent på baksiden før jeg monterte skivene. Helt sikker på det ikke var noenting på anleggsflatene. Glideboltene ble tatt ut rengjort og smurt på nytt. De gikk helt fint før også da. Kjøpte først skiver hos torshov og andre runden ble kjøpt hos Romnes. Har ikke notert hvilket fabrikat skivene var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå