Hanne-s Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Da trenger jeg igjen hjelp med den siste innleveringen min i Mikroøkonomi. Og siden jeg fik så god respons sist gang tenkte jeg å prøve igjen her på forumet. Her er oppgaven (ganske lang I know), trenger hjelp til å komme i gang, er rimelig forvirret akkurat nå. På forhånd takk for all hjelp / alle råd! Hanne Oppgaven: Anta at en produsent bruker to produksjonsfaktorer for å produsere et ferdig produkt. Det ferdige produktet måles i y enheter og produksjonsfaktor nr. 1 måles i x enheter og produksjonsfaktor nr. 2 måles i x2 enheter. Produktfunksjonen F(x1, x2) er gitt ved (1): (1) y = F(x1, x2) = x1¼ · x2¼ Anta at produsenten står overfor faste priser på faktormarkedene og ønsker å maksimere profitten. a) Forklar teoretisk hvordan man ut i fra disse forutsetningene går fram for å utlede produsentens kostnadsfunksjon. b) Anta at prisen på produksjonsfaktor nr. 1 er lik 1 (w1 = 1) og prisen på produksjonsfaktor nr. 2 er lik 16 (w2 = 16). Finn produsentens kostnadsfunksjon. c) Redegjør for produsentens tilpasning hvis produsenten står overfor en fast pris på det ferdige produkt. d) Hvor mange enheter vil produsenten produsere hvis produktprisen er 64 og hva blir da profitten? e) Det viser seg nå at produsenten hadde «glemt» noen faste kostnader på 150. Hva skjer med produsentens tilpasning og profitt hvis disse kostnadene trekkes inn i bildet? Lenke til kommentar
Hanne-s Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Ingen som kan hjelpe? :/ Jeg ber ingen om å gjøre det for meg altså, jeg trenger bare hjelp til å komme i gang... Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Bruk lagrange og finn FOB. Dette er en helt normal cobb douglas funksjon! Lenke til kommentar
Hanne-s Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Okei. Tusen takk for svar! Kan du forklare det litt nærmere? Heter det det samme på engelsk? (Læreboken min er på engelsk) Lenke til kommentar
Hanne-s Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Okei jeg fant det nå... Ser ganske komplisert ut :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå