NilsJohan Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Familien hjemme skal kjøpe en NAS til å ha i huset. Bruksområdene blir backup, streaming av video/musikk og skriverserver. Har lest en del, men føler fortsatt at jeg ikke helt har oversikten. Planen er å skaffe et enkelt 1-disk setup (helst 2 TB, da det vil være 4-5 brukere) som kan håndtere de ovennevnte oppgavene. Vil også gjerne ha Android/iPhone apps (for eksempel streame musikk fra NAS'en til telefon). Siden jeg ikke er hjemme så bør den helst være enkel å sette opp slik at de kan klare det selv/lett forklares over telefon eller Skype. Jeg regner med at etter at den er startet kan den settes den opp over nett? Altså at jeg kan logge meg på og endre instillinger? Jeg studerer i California og skal ikke hjem før til sommeren, og de vil gjerne ha denne på plass før da. Broren min klarer å putte inn harddisk etc. Jeg har sett på en del alternativer, QNAP TS-112 Turbo NAS Ser ut som denne har god maskinvare, i tillegg kan man endre harddisk selv. Men har ikke funnet noe informasjon om softwaren og om den er enkel å bruke. Virker som det er god støtte programvare-messig. Synology ds110j Har lest at denne er brukervennlig, og har god software. Men det virker som den er noe utdatert maskinvare. Ellers er det Buffalo Linkstations, men med disse kan man ikke endre harddisk selv og virker som et 'lukket' system. Er også litt blandet drops med anmeldelser av dem. Virker som netgear kun har relativt dyre løsninger - ville forsøke å holde dette under 2000,-. Jeg lener litt mot QNAP'en av de to ovenfor, da den har nyere/bedre hardware enn Synology. Virker også som programvaren er like bra på begge to. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Av de to du nevner virker Qnap som et bedre alternativ. Om du har litt tid på å bestemme deg kan du kanskje lese litt mer på Small Net Builder, det virker som det er de som er autoritetene på tester for NAS. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Takk for svar - sjekket litt på hva vi ville ha på den siden. Så litt på sammenligningsverktøyet deres, virket som QNAP'en eller Buffalo er det beste alternativet. Familien snakket om at de ville backe opp på nettet, og QNAP'en har native støtte for Amazon S3. Synes QNAP virker som et mer pålitelig firma innen NAS også, men det er et generelt inntrykk - til gjengjeld er QNAP dyrere enn Buffalo, men virker som det er verdt det med mindre noen har andre meninger? Lurer litt på QNAP TS-119 også - den har kraftigere prossessor enn TS-112, men koster ca 300 mer. Er usikker på om man trenger kraftigere prossessor til ovennevnte bruk.. Har ikke noen erfaring med dette og klarte ikke å finne noen gode tester på hvor mye kraft man bør regne med å bruke på f.eks. streaming av film over nettverket. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Fant også Synology DS-111 som er en 1-bay med kraftigere prossessor. Virker som Synology har bedre software enn QNAP etter en nærmere titt, så jeg heller mot denne nå. Har foreslått Buffalo Live Pro 2 TB eller DS-111 for familien, så får jeg se om de er villige til å betale litt ekstra for bedre software+litt fler features på DS-111. Begge bør være i stand til å utføre oppgavene de skal gjøre om jeg ikke er helt på jordet. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg ville kanskje valgt en 2bay siden prisforskjellen er liten, man får feks synology ds211j til 1395 hos mpx (1275 demobrukt). Du kan prøve UI-et til synology her. Merk også at 2012modellene til synology er på vei, så jeg mistenker at 2011modellene blir å finne på salg innen kort tid. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Jeg ville kanskje valgt en 2bay siden prisforskjellen er liten, man får feks synology ds211j til 1395 hos mpx (1275 demobrukt). Du kan prøve UI-et til synology her. Merk også at 2012modellene til synology er på vei, så jeg mistenker at 2011modellene blir å finne på salg innen kort tid. Takk for tipset - ds211j er faktisk billigere enn DS111. Den har 1.2 GHz og 128 MB RAM mot DS111s 1.6 GHz og 256 MB RAM. Men det er kanskje verdt å ofre litt CPU og RAM for å ha en ekstra utvidelsesmulighet.. Valgets kvaler. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 De har sammenligninger av de forskjellige modellene på hjemmesiden. Jeg ville gått for 211j da det ikke ser ut til å være så stor forskjell. Skal brukerne koble seg på via gigabit ethernet eller trådløst? Hvis siste så vil routeren være flaskehalsen og ikke ram og cpu. Eneste som er kjipt er at harddiskene har blitt litt dyre pga flommen i thailand, så det kan være lurt å vente med innkjøp av disker. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Ja, det ser ut som 211j er det bedre valget her - siden da har man utvidelsesmuligheter om man skulle begynne å bruke den mye. Blir nok for det meste gigabit internet (TVene i huset har kablet nettverkstilgang). I tillegg kan det være flere brukere samtidig. Men forskjellen er som du sier ikke enorm. Vet de nok må vente med harddisker - prisene er jo helt ville. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Ja, det ser ut som 211j er det bedre valget her - siden da har man utvidelsesmuligheter om man skulle begynne å bruke den mye. Blir nok for det meste gigabit internet (TVene i huset har kablet nettverkstilgang). I tillegg kan det være flere brukere samtidig. Men forskjellen er som du sier ikke enorm. Vet de nok må vente med harddisker - prisene er jo helt ville. Et annet poeng med 2 eller flere disker er jo at du kan benytte deg av paritet/speiling så øker du sikkerheten mot totalhavari/datatap. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Ja, det ser ut som 211j er det bedre valget her - siden da har man utvidelsesmuligheter om man skulle begynne å bruke den mye. Blir nok for det meste gigabit internet (TVene i huset har kablet nettverkstilgang). I tillegg kan det være flere brukere samtidig. Men forskjellen er som du sier ikke enorm. Vet de nok må vente med harddisker - prisene er jo helt ville. Et annet poeng med 2 eller flere disker er jo at du kan benytte deg av paritet/speiling så øker du sikkerheten mot totalhavari/datatap. RAID != Backup, så hvis du skal ha en NAS for å backup, så må du uansett ta backup av NASen regelmessig. I alle fall hvis du vil at datene skal være ganske sikre. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Ja, det ser ut som 211j er det bedre valget her - siden da har man utvidelsesmuligheter om man skulle begynne å bruke den mye. Blir nok for det meste gigabit internet (TVene i huset har kablet nettverkstilgang). I tillegg kan det være flere brukere samtidig. Men forskjellen er som du sier ikke enorm. Vet de nok må vente med harddisker - prisene er jo helt ville. Et annet poeng med 2 eller flere disker er jo at du kan benytte deg av paritet/speiling så øker du sikkerheten mot totalhavari/datatap. RAID != Backup, så hvis du skal ha en NAS for å backup, så må du uansett ta backup av NASen regelmessig. I alle fall hvis du vil at datene skal være ganske sikre. Jeg har ikke påstått at Raid er backup. Forøvrig har du helt rett. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 De var ikke så ivrige på speiling hjemme - de ville helst bare backe opp på en disk også ha en backup til som ikke er i huset (i tilfelle brann eller noe sånt) på en online backup-tjeneste. Så håper på å sette opp noe på Amazon S3 eller noe slikt. Så det å skaffe en 2-bay server blir nok mest for å ha en bay til å utvide til når/om vi bruker over 2 TB. Lenke til kommentar
Acer_8935 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Jeg har bare et litt spm. Hvis man har en mail adresse hos Hotmail kan en nas utvide lagringsplassen på inboxen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå