CFM Skrevet 8. november 2011 Rapporter Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Dette var veldig spennende og gode bilder. Har familie som bor like ved "stripa" på Gardermoen og kunne jo vært gøy å prøve seg på noe slikt som dette en gang. Både dag og natt/kveld. Vil du dele hvordan du har fått til disse bildene? Og hvor det er mulig for å få til noe slikt som dette, skal jo selvfølgelig ikke blå kopiere det du har gjort. Må jo finne noe eget ved dette hvis dette er noe jeg prøver ofte. Tusen takk! Disse bildene ble tatt i tett tåke. Da sprer lyset seg overalt i vannpartiklene og banelysene og innflygningslysene lyser opp flyene på en helt spesiell måte som gjør slike bilder mulig. Jeg brukte her ISO 1600, f/2.8 og lukkertider mellom 1/50-1/80sek. (EOS 5D med 70-200 f/2.8 IS.) Brennvidden var fra 80-90mm når de kom mot og over meg, og opp til 150-200mm når de var forbi og over rullebanen. Finn et godt sted å stå. Slike bilder ble som sagt tatt rett under innflygningen, men på Gardermoen er det også mange andre steder å stå alt ettersom bilder du vil ha. Det er en kjempefint område til flyfoto. Kart over spottersteder på OSL: http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/index.htm En viktig ting å tenke på er at flyene beveger seg fort. Ca. 120-140 knop når de lander så det gjelder å følge 100% med. Særlig i tåka, da dukker de plutselig opp uten forvarsel ettersom lyden blir dempet ganske godt i tåke, samt at mange ikke skrur på landingslysene før de nærmer seg bakken helt. Det kan være lurt å laste ned appen til Flightradar24 så ser du når de kommer (dog ikke alle flyene, kun de med MODE-S transponder mener jeg. De fleste nyere og større passasjerfly har det installert, typ. B737, B757, A319, A320 osv..). Lykke til! Det er ganske moro selv om det ser ut som en sær hobby. Endret 8. november 2011 av CFM 2 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 8. november 2011 Rapporter Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Zipped Portrett av Knut Endret 9. november 2011 av KSunhill 1 Lenke til kommentar
Epp Skrevet 8. november 2011 Rapporter Del Skrevet 8. november 2011 (endret) The light may return in the darkest of days Endret 8. november 2011 av Epp 5 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Ettersom vi ikke har noen "Akambrukernes videoer"-tråd så må vel bevegelige bilder også postes i (still)bildetråden... her ett prosjekt jeg har brukt den siste uka på. http://www.youtube.com/watch?v=TsLzmdOj-lo Forklaring på filmtittel for spesielt interesserte: Sykkelen som er brukt i filmen er av det grovere slaget og har 254 millimeter, eller ti tommer, vandring i det bakre demperopphenget. Vanligvis bruker man sykler med mye mindre vandring i Vassfjellet - dette er en film om å sykle i Vassfjellet med 10 tommer å gå på 2 Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Gresstrå i november 2 Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Tok meg en tur på Kirkegården i dag Cemetary by josteinsen, on Flickr Dette er fra Preus museum Preus by josteinsen, on Flickr Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Zipped Portrett av Knut Det var et flott portrett. Og stilig at bare glidelåsen vises. Endret 9. november 2011 av Rmatt Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Zipped Portrett av Knut Det var et flott portrett. Og stilig at bare glidelåsen vises. Takker! Hadde nok av detaljer å gå på i hettegenseren, men jeg valgte å eksponere den helt mørk fordi det i mine øyne gav mere spenning til bildet. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Noen bilder med mitt nye Tamron 17-50 ! (på sony A500) Swansea Bay by Langfeldt89, on Flickr Portrait of my gf by Langfeldt89, on Flickr Between Swansea and Mumbles by Langfeldt89, on Flickr Swansea Bay by Langfeldt89, on Flickr DSC08449 by Langfeldt89, on Flickr Tres amigos by Langfeldt89, on Flickr Endret 9. november 2011 av cFc 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Dalstrøka innafor: Lenke til kommentar
odargofot Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 litt surrealisme og et av mellomste trollet Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Fikk meg 135mm 2.0 L idag. Tok meg en kjapp tur utafor med bikja, tok noen kjappe snapshots, ikke noe å skryte så veldig av akkurat, men var bare for å teste, gleder meg helt vilt til å bruke denne mer 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Gratulerer Bjørnli, blir ikke akkurat stygge bilder ut av den der:) Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Nop, selvom dette var ekstremt kjedelig motiver så får man jo en feel av hva objektivet klarer. absolutt noe jeg kommer til å bruke MYE Lenke til kommentar
Tvetefoto Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Legger ut et bilde jeg fotograferte her.. Si gjerne hva du synes :-) 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Et par bilder av månen, det første med Lumix 45-200mm og det andre med M.Zuiko 9-18mm. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 9. november 2011 Rapporter Del Skrevet 9. november 2011 Har gjort et lite arkivdykk i kveld, og har funnet fram disse fra i sommer/høst: Ida Maria by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr FBI by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr Karl I. Hagen by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr Amerikansk Fotball by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr Jens og Libe by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå