Malvado Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Selvsagt er den det, men jeg går heller ikke etter "god PC". En komplett PC til 4-5k vil aldri beskrives som en god PC. Nå bør du egentlig begynne å lytte litt til brukerne her på diskusjon.no med mindre du egentlig ikke er ute etter å høre meningene våres. En komplett PC til 4-5K vil knuse din pc enkelt og greit , til og med skjermkortet som du hevder er så bra er noe sabla dritt med tanke på støtte for DirectX 11 , tesselering og ikke minst eye-candy. Når det gjelder de nye komponentene dine så hadde jeg personlig valgt 2500k om du skal overklokke , 2700k har HT og dermed så blir det noe hardere å overklokke med HT på og de ekstra pengene har man glatt kunnet brukt på en bedre kjøleløsning eller større hd. Med tanke på at du har valgt et gromt skjermkort og skal overklokke så er det viktig å ha en høy kvalitets psu , velger du en som i tillegg er ekstra effektiv vil du fort kunne spare en del hundrelapper i strømforbruk i løpet av levetiden til psu'en. Personlig så bruker jeg å ta en titt på hva det mulige "MAX" strømforbruket mitt kan bli med oppgraderinger og velger en strømforsyning som har høy effektivitet på både IDLE load og MAX load i forhold til mitt forbruk. Sånn sett så har jeg gjort det enkelt og prøver å kjøpe skjermkort etc som trekker ca samme Watt som den komponenten som jeg skifter ut. Mine anbefalninger når det gjelder PSU : Corsair , modulær 800W eller større. Når det gjelder mengden minne du bør ha så synnes jeg personlig at 8Gb begynner å bli litt lite med tanke på at man fort kan gå for 16Gb med 4x 4Gb moduler , eller 12 om hovedkortet støtter tre kanals minne til en grei pris. Litt overkill ja, men definitivt greit i noen få programmer om man driver med video redigering som krever en del. Superfetch benytter seg også greit av det ekstra minnet så comboen ekstra systemminne og SSD fungerer ypperlig. Det negative med ekstra minne er at det kan bli litt vanskeligere å overklokke, men med et godt hovedkort så er problemet minimalt. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. november 2011 Forfatter Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Siden det er brukt kan du trekke fra 33% og videre 16.7% for hvert halvår. Bare på gøy, så gjorde jeg dette på alle delene. Nypris*0.66*(0.8333^6) pga. 6 halvår = 3 år. Q6600 kommer da på kr 574 (2600 som nypris) GTX 285 kommer da på 610 (nypris kr 2760) HKet kommer på kr 342 (nypris 1550) Det er snart tre år siden PCen din var en god spillePC, 15. januar er skjermkortet ditt tre år, og skjermkort pleier å byttes hvert generasjonsskifte. Forresten kommer det snart nye skjermkort med bedre ytelse og lavere strømforbruk, så jeg vil anbefale å vente noen måneder, og i det minste ikke kjøpe et kort til 4000 kr som yter ~20% bedre enn et kort til 2000 kr. Da ser jeg om de har kommet i januar, evt. hvor lenge det er til. Jeg kan f.eks. fortsette å bruke mitt 285-kort, eller kjøpe GTX 560/570 midlertidig. Er forresten generelt uenig i at skjermkort pleier å byttes ved hvert eneste generasjonsskifte. Det er kun litt større entusiaster eller gamere som gjør. Jeg har pleid å oppgradere ca. hvert annet generasjonsskifte (med unntak av denne oppgraderingen), og flertallet av de jeg kjenner gjør det samme. Edit: Men greit, skal ikke diskutere pris lengre. Jeg går selvsagt uansett for å få så mye som mulig for den, og hvis jeg ikke får solgt, selger jeg det jeg kan i deler, og har resten som backup. Har tidligere erfart at det kan være greit å ha litt reservedeler hvis noe ryker. Malvado: Har ikke veldig store planer om OC på skjermkortet ettersom jeg ikke gidder bytte ut kjøleløsningen. Skal likevel gå for en god nok PSU, mest sannsynlig den du anbefaler. Vil gjerne ha muligheten til å utvide med flere disker, og kanskje et til skjermkort til SLI. Harddisker bruker ikke veldig mye strøm, men når man gjerne kommer opp i 8-9 disker + SSD kan det vel spise noen få watt. Vil min nåværende (som er en relativt god 850 watts PSU) klare kombinasjonen av en overklokket 2500k, kanskje 2 GPUer og 10 disker? Og RAM synes jeg det er like greit å bare gå for 16 GB med en gang. Det er uansett så latterlig billig for tiden, og er mest sannsynlig den laveste utgiftsposten. Endret 1. november 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Ehem, har selv lignende oppsett og har ikke engang giddet å legge det ut til salgs, grunnet den ekstreme hastigheten på dette markedet. En Q6600 som var skikkelig heftig for 3-4 år siden er jo ingenting lenger. Det er nok ikke mye å hente der, og en fornuftig pris (uten vannkjølinga) er nok på ca 3-3,5k. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Siden det er brukt kan du trekke fra 33% og videre 16.7% for hvert halvår. Bare på gøy, så gjorde jeg dette på alle delene. Nypris*0.66*(0.8333^6) pga. 6 halvår = 3 år. Q6600 kommer da på kr 574 (2600 som nypris) GTX 285 kommer da på 610 (nypris kr 2760) HKet kommer på kr 342 (nypris 1550) Det var ment som prosentpoeng, aktså er det ikke verdt noe lenger. Det er snart tre år siden PCen din var en god spillePC, 15. januar er skjermkortet ditt tre år, og skjermkort pleier å byttes hvert generasjonsskifte. Forresten kommer det snart nye skjermkort med bedre ytelse og lavere strømforbruk, så jeg vil anbefale å vente noen måneder, og i det minste ikke kjøpe et kort til 4000 kr som yter ~20% bedre enn et kort til 2000 kr. Da ser jeg om de har kommet i januar, evt. hvor lenge det er til. Jeg kan f.eks. fortsette å bruke mitt 285-kort, eller kjøpe GTX 560/570 midlertidig. Er forresten generelt uenig i at skjermkort pleier å byttes ved hvert eneste generasjonsskifte. Det er kun litt større entusiaster eller gamere som gjør. Jeg har pleid å oppgradere ca. hvert annet generasjonsskifte (med unntak av denne oppgraderingen), og flertallet av de jeg kjenner gjør det samme. Hver generasjon betyr altså hver gang produksjonsteknikken forbedres betraktelig, altså 55nm til 40nm eller fremtidige 40nm til 28nm som kommer i løpet av et halvår. Å kjøpe et top-of-the-line kort nå når du ikke oppgraderer ofte er rent idiotisk. Sist gang vi hadde et lignende hopp i ytelse var fra HD 5870, 5870 er fortsatt mer enn nok til å tilby high-range ytelse idag til tross for at det er over to år gammelt. Edit: Men greit, skal ikke diskutere pris lengre. Jeg går selvsagt uansett for å få så mye som mulig for den, og hvis jeg ikke får solgt, selger jeg det jeg kan i deler, og har resten som backup. Har tidligere erfart at det kan være greit å ha litt reservedeler hvis noe ryker. Malvado: Har ikke veldig store planer om OC på skjermkortet ettersom jeg ikke gidder bytte ut kjøleløsningen. Skal likevel gå for en god nok PSU, mest sannsynlig den du anbefaler. Vil gjerne ha muligheten til å utvide med flere disker, og kanskje et til skjermkort til SLI. Harddisker bruker ikke veldig mye strøm, men når man gjerne kommer opp i 8-9 disker + SSD kan det vel spise noen få watt. Vil min nåværende (som er en relativt god 850 watts PSU) klare kombinasjonen av en overklokket 2500k, kanskje 2 GPUer og 10 disker? Og RAM synes jeg det er like greit å bare gå for 16 GB med en gang. Det er uansett så latterlig billig for tiden, og er mest sannsynlig den laveste utgiftsposten. Du kan fint overklokke på stock-kjøler. 9 disker vil kreve ca 90W, SSD peaker på 2-3W, det er ingenting. Jeg vet ikke hvilken thermaltake du har, men det har et bra rykte på generelt grunnlag. 850W burde holde for to skjermkort, overklokket 2500k og en del disker fint, gitt at du har nok ampere tilgjengelig på 12V. For all del, kjøp 16GB, du vinner ingenting, men du taper ingenting annet enn penger. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. november 2011 Forfatter Del Skrevet 1. november 2011 Det var ment som prosentpoeng, aktså er det ikke verdt noe lenger. Med din logikk vil et skjemkort til 11000 være verdt nøyaktig 0 kroner etter 2 år. Det er ikke logisk i mine øyne. Hver generasjon betyr altså hver gang produksjonsteknikken forbedres betraktelig, altså 55nm til 40nm eller fremtidige 40nm til 28nm som kommer i løpet av et halvår. Å kjøpe et top-of-the-line kort nå når du ikke oppgraderer ofte er rent idiotisk. Sist gang vi hadde et lignende hopp i ytelse var fra HD 5870, 5870 er fortsatt mer enn nok til å tilby high-range ytelse idag til tross for at det er over to år gammelt. Da tror jeg at jeg heller venter på 28nm, ja. Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Edit: Du skriver trenger ikke GTX 580. Vil ha god ytelse, slik at jeg kan spille nåværende og kommende spill (SC2, BF3, MW3, med flere) med god grafikk og stabil FPS med 1920x1200 oppløsning. Vil det være stor forskjell på 570 og 580? Og hva med AMD-kort? Har hatt Nvidia de siste 6-8 årene, men er åpen for forandring. Nå vet jeg ikke med mw3, men bf3 beta kjørte max på mitt skjermkort radeon 5850 (1920x1200) med ok fps så det er neppe lite forskjell på 570 og 580. Jeg liker mye bedre Radeon, pga erfaringer og muligheter. Geforce føler jeg på en eller annen måte er litt mer støyete, buggete og låst ifh muligheter og eyefinity osv. , men det er lenge siden jeg har brukt dette, så unnskyld meg om jeg tar feil. Endret 1. november 2011 av Phinex Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Malvado: Har ikke veldig store planer om OC på skjermkortet ettersom jeg ikke gidder bytte ut kjøleløsningen. Skal likevel gå for en god nok PSU, mest sannsynlig den du anbefaler. Vil gjerne ha muligheten til å utvide med flere disker, og kanskje et til skjermkort til SLI. Harddisker bruker ikke veldig mye strøm, men når man gjerne kommer opp i 8-9 disker + SSD kan det vel spise noen få watt. Vil min nåværende (som er en relativt god 850 watts PSU) klare kombinasjonen av en overklokket 2500k, kanskje 2 GPUer og 10 disker? Og RAM synes jeg det er like greit å bare gå for 16 GB med en gang. Det er uansett så latterlig billig for tiden, og er mest sannsynlig den laveste utgiftsposten. Om du går for 2 kraftige skjermkort (feks peak 250W per stykk) overklokket cpu (150W) 10HD (ca 50 idle / 150W Peak "oppstart") Hovedkort (En plass mellom 20 til 75W peak ) DVD / Blu-ray (50W maks) diverse usb og pci-e enheter (100W feks) så ender du opp på teoretisk peak på godt over 1000 Watt. Du behøver sannsynligvis ikke en kraftigere PSU enn den du har nå (så lenge 12V railen er kraftig nok som arni sier) men personlig så er jeg glad i litt ekstra for å holde støynivået nede og levetiden til Psu maksimalt. Om mulig så legger jeg meg på ca 60 til maks 80% av det min Psu kan greie å gi under maks belastning samt at jeg sørger for å kjøpe en som er som sagt effektiv også under lav belastning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå