Gå til innhold

Verdi av gammel PC, samt input på nye komponenter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal selge min nåværende PC og kjøpe nye komponenter. I stedet for å kun oppgradere spesielle deler, skal jeg bytte ut alt. Dette er bl.a. fordi jeg går vekk fra vannkjøling.

 

Her er PCen jeg har nå, som jeg skal selge. Kan selges enten som pakke eller i deler. Har skrevet på priser jeg synes er rimelig:

 

 

 

post-103104-0-83190600-1320105644_thumb.png

 

 

Jeg er som sagt åpen for forandringer av prisestimatet mitt.

 

 

Her er delene jeg vurderer å kjøpe. Målet er en pakke som gir mye for pengene, som kan overklokkes en del (stabilitet er viktigere enn ytelse for meg), og det er viktig med mye harddiskplass, i en stille og relativt kjølig pakke.

 

 

CPU: Intel Core i7 2600K 3,4GHz: 2099,-

RAM: 8GB Corsair 1600MHz: 419,-

Tower: Fractal Design Define XL: 949,-

 

GPU: GeForce GTX 580 1,5GB: 3475,-

HK: Asus P8Z68-V Pro: 1190,-

SSD: Crucial M4 128GB: 1379,-

CPU Kjøling: Corsair H80: 730,-

PSU: Ikke bestemt enda.

 

Sum: 10 241 + PSU

 

 

 

Jeg er relativt sikker på at det er en grei pakke. Et spørsmål er imidlertid om hovedkortet støtter RAID over både SATA 2 og SATA 3. Det har 4 av hver port, og spørsmålet mitt er om jeg kan f.eks. sette opp et RAID6 som består av 6 harddisker, dvs. to av dem må stå på SATA2, mens resten på SATA3 eller omvendt.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke solgt et 285 for 1300 kr når man får et kraftigere 6850 til 1000 kr. 600-700 kr er mer rimelig.

 

Hovedkort og prosessor blir for dyrt. Phenom II X4 955 BE med hovedkort koster omtrent det samme nytt.

 

Vannkjølingen selger du til nypris. MCP355 brukt kan du nok få 250-300 kr for, samme med radiatoren, blokken har jeg ikke hørt om navnet på engang (ikke mye verdt), GPU-blokk er eldre modell (det finnes sikkert monteringsmateriell for nyere skjermkort, hvis ikke er blokken rimelig lite verdt).

 

Kutt det du skal selge til 3500 kr, så er du på et salgbart nivå.

Lenke til kommentar

Det er urimelig. Kan nok kutte med 2500 ned til 5000, men mindre enn det blir urealistisk.

 

Angående CPU-blokken var den den beste til LGA775 for en stund siden og er (eller var) relativt kjent. Ikke at den er dyr fordet, men er en god blokk. Radiatoren er nok verdt litt mer. Ellers er jeg enig med deg, også angående skjermkortet.

 

Spørsmålet er bare hvor lenge jeg gidder vente med å selge. Slik det ser ut nå, har jeg ca. 2 måneder på meg. Justerer i så fall ned til minimum 5000, med mål om 6000 hvis det er mulig.

 

Edit:

Revidert verdi i mine øyne:

 

SSD: 1100

GPU: 600

RAM: 100 (4 GB 1066MHz DDR2)

CPU: 400

HK: 400

PSU: 600

Kabinett: 500

DVD-ROM: 50

 

Vannkjøling

Radiator: 300

Pumpe: 300

Alle blokkene sammenlagt: 500 (100 per blokk)

Slanger+tank osv: 200

 

Sum: 5050,-

 

Synes ikke dette er urimelig, heller ikke med tanke på andres prissetting på salgssteder. Enig eller uenig?

 

Og trenger fortsatt svar på de nye komponentene.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Da ønsker jeg deg lykke til, for de delene du har øker ikke i verdi mens du sitter og venter. Du sier du må ha 5000 kroner, og at alt lavere en det blir urealistisk. Det er der du tar feil. Systemet ditt var nok et bra system for 3.5-4 år siden, men dette er nå så utdatert ettersom Intel først kom med sokkel 1156 og 1366, og deretter 1155 (som du nå ser på). Selv om pcen virker fint til ditt bruk og du har brukt en god del penger på dette, er alder/ytelse/pris i forhold til det du får nytt i dag, så utdatert, at estimatet på 3500 kroner ikke er urealistisk i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Først og fremst må jeg ikke ha 5000 kroner. Jeg kan kaste alt og kjøpe de nye delene, men vi selvsagt få så mye for dem som mulig (uten å direkte svindle noen).

 

Jeg har justert alle prisene slik arni beskriver, også de jeg er delvis uenig med han i. Som du ser er nå dyreste delen SSD-en som jeg kjøpte for et par mnd siden. Resten er også justert, bl.a. vannkjølingen som nå er 100 kroner per blokk.

 

Spesifikt hvilken pris er urimelig nå, i forhold til nypris for komponenter med tilsvarende ytelse?

Lenke til kommentar

Haha, dette synes jeg var optimistisk.

 

CPU+HK = MAX 500. (hk er utdatert og pretty average, samt cpu er ikke godt for noe særlig lengre i forhold til hva en kan få for 7-800 kroner i dag. )

DDR2 eller DDR3?

DVD rom ?

Psu = 300

 

Ikke forvent at du selger med engang heller, jeg hadde min ute i 2 uker, ingen interesse. Og det var en pc som spiller alt på fullt, 4gb ram, e8500 med joystick, skjerm, sourround anlegg, mus og tastatur til 4000 kroner.

 

Folk er rett og slett ikke intressert i gammelt og bra utstyr tror jeg.

Lenke til kommentar

Haha, dette synes jeg var optimistisk.

 

CPU+HK = MAX 500. (hk er utdatert og pretty average, samt cpu er ikke godt for noe særlig lengre i forhold til hva en kan få for 7-800 kroner i dag. )

DDR2 eller DDR3?

DVD rom ?

Psu = 300

 

Ikke forvent at du selger med engang heller, jeg hadde min ute i 2 uker, ingen interesse. Og det var en pc som spiller alt på fullt, 4gb ram, e8500 med joystick, skjerm, sourround anlegg, mus og tastatur til 4000 kroner.

 

Folk er rett og slett ikke intressert i gammelt og bra utstyr tror jeg.

Glemte DVD-ROM og 4 GB DDR2 1066MHz ram. Dette skal jeg selvsagt ta med.

 

Lykke til med å finne en 850 watts god modulær PSU til 300...

 

Edit: Finner ikke Runes of Dublon, handlelisten inneholder kun fire artikler. Fant imidlertid "Hvermansen" på anbefalinger. Totalpris på ca. 6200, og det uten SSDen eller vannkjøling og ytelse jeg vil påstå er nokså lik, i det minste i spill.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Lykke til med å finne en 850 watts god modulær PSU til 300...

 

Edit: Finner ikke Runes of Dublon, handlelisten inneholder kun fire artikler. Fant imidlertid "Hvermansen" på anbefalinger. Totalpris på ca. 6200, og det uten SSDen eller vannkjøling og ytelse jeg vil påstå er nokså lik, i det minste i spill.

Det har ingenting å si for kjøperen, fungerer PCen eller ikke er det mest relevante før du selger delevis. Jeg kjøper aldri brukte strømforsyninger, men har en NZXT HALE90 850W (som er blant det beste av det beste NÅ), jeg vil påstå at 500-600 kr for PSU i dette tilfellet er greit, men ikke forvent det store.

 

Runes of Dublon ligger på toppen av forumet her i tråden "Den perfekte PC-pakke...", jammen ikke rart det er så mange som spør om hjelp her når man ikke engang gidder å kikke over sticky-postene.

Lenke til kommentar

Runes of Dublon========== Ekstra ==========

 

Sist Oppdatert: 19. Oktober 2011

Sitat

 

Jeg har notert meg at flere ønsker et billigere alternativ til Black Refinery. Det introduserer jeg her, med et bygg til rundt 5000 kroner. Målsetningen er fortsatt å få et bygg som takler spill og tyngre oppgaver, men man har kuttet ned på støyisolasjon, overklokking og litt ytelse. Takket være et kraftig skjermkort og en rimelig SSD er du likevel garantert lynrask brukeropplevelse med Runes of Dublon!

 

Kabinett: Antec One Hundred

Prosessor: AMD Phenom II X4 955 BE share-1.png

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 6870 share-1.png

Hovedkort: Asus M4A87TD/USB3

Minne: Corsair XMS3 1333MHz 4GB share-1.png

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 500GB

SSD: Crucial m4 64GB share-1.png

Optisk drev: Samsung SH-S222AB share-1.png

Strømforsyning: OCZ ModXStream 500W

 

Klippet og limt fra sticky tråden. Som du ser, vil denne maskin sparke rumpe ganske mye bedre en det du sitter med, samt at her har du SSD + vanlig harddisk for lagring.

 

Gjentar meg selv: du burde sette prisen til 3.500 norske kroner om du i det hele tatt skal ha muligheten til å selge maskin.

Endret av traskas waits for alice
Lenke til kommentar

Sticky-postene er for noobs. ^^

 

Uansett, takk for hjelpen. Det virker som om vi er sånn ca. enige i alle komponentprisene nå, selv om det fortsatt er litt diskusjon. Det blir uansett vanskelig å selge, men jeg prøver likevel. Hvis jeg ikke får solgt, får jeg ikke solgt. Det er ikke krise, men som sagt, vil jo spare mest mulig penger. Ny PC blir det uansett.

 

 

Trenger som sagt fortsatt tips på delene til den nye PCen.

 

Men det er tre ting jeg er usikker på:

 

Skal jeg velge i5 2500k eller i7 2600k? Har planer om å bytte ut stock-kjøler og overklokke i hvertfall til 4 GHz, selv om stabilitet har høyere prioritering enn ytelse.

 

Kan jeg kjøre mer enn 4 disker i RAID på hovedkortet? Spør fordi det har 4x SATA2 og 4x SATA3, og normalt har disse forskjellige kontrollere og da kan ejg tenke meg det blir vanskelig å kjøre et stort raid over begge. Hvis ikke, så trenger jeg et billig kontrollerkort som støtter opptil 8-10 disker.

 

Skjermkort. Vil jo ha en så god som mulig spillPC for pengene. Står nå med GTX 580, men kan vurdere en modell ned, hvis det er mye å spare, og ytelsen ikke faller veldig mye, og jeg fortsatt kan enten gå for SLI/CF eller oppgradering senere. Dessuten, når kommer neste generasjon GPU-er? Skal som sagt ikke kjøpe ny pc før i januar.

Lenke til kommentar

Runes of Dublon========== Ekstra ==========

 

Sist Oppdatert: 19. Oktober 2011

Sitat

 

Jeg har notert meg at flere ønsker et billigere alternativ til Black Refinery. Det introduserer jeg her, med et bygg til rundt 5000 kroner. Målsetningen er fortsatt å få et bygg som takler spill og tyngre oppgaver, men man har kuttet ned på støyisolasjon, overklokking og litt ytelse. Takket være et kraftig skjermkort og en rimelig SSD er du likevel garantert lynrask brukeropplevelse med Runes of Dublon!

 

Kabinett: Antec One Hundred

Prosessor: AMD Phenom II X4 955 BE share-1.png

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 6870 share-1.png

Hovedkort: Asus M4A87TD/USB3

Minne: Corsair XMS3 1333MHz 4GB share-1.png

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 500GB

SSD: Crucial m4 64GB share-1.png

Optisk drev: Samsung SH-S222AB share-1.png

Strømforsyning: OCZ ModXStream 500W

 

Klippet og limt fra sticky tråden. Som du ser, vil denne maskin sparke rumpe ganske mye bedre en det du sitter med, samt at her har du SSD + vanlig harddisk for lagring.

 

Gjentar meg selv: du burde sette prisen til 3.500 norske kroner om du i det hele tatt skal ha muligheten til å selge maskin.

Takk for den. Totalsummen er på kr 5611,- med relativt lik ytelse, med unntak av vannkjølingen og mindre/dårligere SSD. Hvis jeg skulle plusset det på en ny pc hadde den endt på over 6500. Da er det ikke alt for urimelig med 5000. Du har heller ikke kommentert hvilke komponenter som nå er overpriset i min liste.

Lenke til kommentar

Mulig ordet brukt ikke synker inn hos deg, men jeg tror nok at en ny pc som er priset til ca 5500 er langt mer verdifull enn den brukte pcen du prøver å selge til 5000 som er tross alt grundig overpriset.

 

I korte trekk så :

 

*Utdatert brukt cpu og som ikke greier å gi bra nok ytelse til dagens spill.

*Utdatert brukt hovedkort uten oppgraderingsmuligheter ved kjøp av nye komponenter.

*Utdatert brukt DDR2 minne på knappe 4Gb uten oppgraderingsmuligheter ved kjøp av nye komponenter.

*Utdatert brukt skjermkort som henger etter på det meste.

*Slitt brukt PSU.

*Slitt brukt Vannkjøling.

*Slitt brukt Dvd-Rom

*Slitt brukt Kabinett.

*Relativ grei overpriset SSD.

 

Felles med alle disse delene er at både levetiden og bruksverdien har falt godt og personlig så hadde jeg ikke gitt mer en ca 3000Kr for denne pcen om jeg har måttet kjøpe den (noe jeg kan garantere jeg ikke hadde gjort) .Vannkjølingen gir faktisk ikke nødvendigvis en merverdi da brukeren som kjøper den bør ha litt erfaring med det med tanke på vedlikehold og forsvarlig drift.

 

Anbefaler at du hører litt på brukerne her og juster ned prisene litt , selvsagt det er "godt" mulig du kan få 5500kr for pcen, men da må du treffe på noen som virkelig ikke har peiling eller som ikke leser tilbudsavisene fra elkjøp / lefdal der man kan plukke opp en tilsvarende bærbar for under 5000.

Lenke til kommentar

Likevel er det ingen som klarer å si hvilke komponenter som er overpriset. Hvis jeg skulle solgt pcen i deler (som kan skje, i hvertfall noen av komponentene, så kan jeg ha resten liggende som backup), hvilke er overpriset da?

 

 

Og er det virkelig ingen her som kan noe om nye komponenter, som har en eneste formening om den nye PCen min?

Lenke til kommentar

*Utdatert brukt cpu og som ikke greier å gi bra nok ytelse til dagens spill.

*Utdatert brukt hovedkort uten oppgraderingsmuligheter ved kjøp av nye komponenter.

*Utdatert brukt DDR2 minne på knappe 4Gb uten oppgraderingsmuligheter ved kjøp av nye komponenter.

*Utdatert brukt skjermkort som henger etter på det meste.

Vil også si meg uenig her. Ja, alle komponentene er utdatert og brukt, men ytelsesmessig gjør de en god jobb. Skjermkortet henger ikke etter på det meste, og slår mye av nyere kort. Det var tross alt toppmodell, og selv om dagens topp- og entusiastmodeller slår det glatt, så er det en større gruppe kort det fortsatt yter bedre enn.

 

Ellers kjøper man ikke brukt for oppgraderingsmulighetene, men for å få en billig og komplett pakke. Nå må jeg lure til meg en kjøper som vil legge ut så mye som jeg vil ha for den. Jeg har et par måneder på meg og burde klare å overtale en eller annen. Verdien vil ikke falle nevnverdig de neste to månedene uansett. :)

Lenke til kommentar

Det er jo sagt ca 200 ganger nå at stort sett alt er overpriset..

 

Når det kommer til ny pc så kjøper du enkelt og greit oppgraderings pakke på komplett med i5 2500k, ASUS P8Z68-V Pro og 8GB ram og slenger på et GTX 580, en crucial M4 128/256GB disk, 1TB Samsung Spinpoint HD og en 650w TX V2 eller bedre PSU. Resten kan du i grunn velge å vrake.

 

Du trenger selvsagt ikke GTX 580, men du lista det tidligere så tokk utgangspunkt i at du er ute etter mest ytelse.

Lenke til kommentar

Endelig, takk for svar. :)

 

Kommer nok til å gå for mer eller mindre det du skriver, ja. 2500k, 8GB ram, 128GB M4 (flytter over lagringsdisker fra min nåværende pc), samt en Corsair H70 for enkel og velikeholdsfri vannkjøling som øker OC-muligheter.new_yes.gif

 

Edit: Du skriver trenger ikke GTX 580. Vil ha god ytelse, slik at jeg kan spille nåværende og kommende spill (SC2, BF3, MW3, med flere) med god grafikk og stabil FPS med 1920x1200 oppløsning. Vil det være stor forskjell på 570 og 580? Og hva med AMD-kort? Har hatt Nvidia de siste 6-8 årene, men er åpen for forandring.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

*Utdatert brukt cpu og som ikke greier å gi bra nok ytelse til dagens spill.

*Utdatert brukt hovedkort uten oppgraderingsmuligheter ved kjøp av nye komponenter.

*Utdatert brukt DDR2 minne på knappe 4Gb uten oppgraderingsmuligheter ved kjøp av nye komponenter.

*Utdatert brukt skjermkort som henger etter på det meste.

Vil også si meg uenig her. Ja, alle komponentene er utdatert og brukt, men ytelsesmessig gjør de en god jobb. Skjermkortet henger ikke etter på det meste, og slår mye av nyere kort. Det var tross alt toppmodell, og selv om dagens topp- og entusiastmodeller slår det glatt, så er det en større gruppe kort det fortsatt yter bedre enn.

 

Å herregud jeg tåler rett og slett ikke slike som deg. PCen er milevis unna en god PC den dag i dag.

 

Om skjermkort var toppmodel for 3 år sider er så latterlig uintressant da det har blitt til de grader overkjørt i etterkant at selv kort i 1000 kr klassen kjører i sirkel rundt det.

 

CPUen er latterlig svak i forhold til selv den billigste i3 sandy bridge du får, og vannkjølingen gir deg om noe kun færre antall kunder da hvermansen rett og slett ikke vil ha det.

Lenke til kommentar

Å herregud jeg tåler rett og slett ikke slike som deg. PCen er milevis unna en god PC den dag i dag.

Selvsagt er den det, men jeg går heller ikke etter "god PC". En komplett PC til 4-5k vil aldri beskrives som en god PC.

 

Om skjermkort var toppmodel for 3 år sider er så latterlig uintressant da det har blitt til de grader overkjørt i etterkant at selv kort i 1000 kr klassen kjører i sirkel rundt det.

Kilde? Av det jeg finner slår det TI 550 som koster over 1100, og kan i visse tilfeller nesten konkurrere med 560TI som koster ca. 2000. Jeg selger for 600. Hvorfor er det så til de grader urimelig?

 

Jeg er dog enig angående vannkjølingen, og det er derfor jeg vurderer å selge som deler. Spørsmålet er om det er verdt det for meg, eller prøve å finne en som er villig til å kjøpe den som den er.

 

Jeg vil gjerne ha eksempler på CPUer som knuser Q6600 som koster under 400 kroner.

 

Det virker som om du har totalt missforstått hva jeg sier jeg selger. Jeg selger en PC som for ca. 2 år siden ble sett på som en god spillePC. Nå er det to år senere og den kan i beste fall sees på som middelmåling ytelsesmessig. Den har SSD som er en grei oppgradering (og dyreste komponent), men resten er som en PC på budsjett. Jeg er likevel overbevist at det er vanskelig å finne en komplett ny PC til 5000 som yter bedre og har alt (utenom vannkjølingen), inkludert SSD. Men du kan gjerne prøve, så skal jeg heller gi meg å diskutere.

Lenke til kommentar

Siden det er brukt kan du trekke fra 33% og videre 16.7% for hvert halvår.

 

Q6600 er rimelig ubrukelig for spill om man ikke klokker den til ca 3.6GHz så den i det minste klarer å matche en Phenom II x4. Til annet enn kontorbruk er dette en utdatert prosessor til de grader.

 

GTX 285 blir utklasset til de grader av HD 6850, billigste HD 6850 koster 1100 kr. GTX 460 er også et minst 10% raskere kort stock. dx10, dårlig overklokking mot nyere kort og et stort strømforbruk hjelper ikke akkurat.

 

Selg vannkjølingsdelene separat, mye større sjanse for salg da.

 

De aller fleste betaler gladelig 70-80% ekstra for ny PC grunnet reklamasjonsrett og det å få nyere komponenter. Runes of Dublon er til tross for hva du mener en rimelig solid gaming-PC og vil fint kjøre BF3 på high med 60fps, kan du si det samme med dine?

 

Det er snart tre år siden PCen din var en god spillePC, 15. januar er skjermkortet ditt tre år, og skjermkort pleier å byttes hvert generasjonsskifte. Forresten kommer det snart nye skjermkort med bedre ytelse og lavere strømforbruk, så jeg vil anbefale å vente noen måneder, og i det minste ikke kjøpe et kort til 4000 kr som yter ~20% bedre enn et kort til 2000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...