Gå til innhold

Diskusjon angående avhengighet , raiding og Wow

Anbefalte innlegg

Det trenger ikke å være så ille, vet du hva du gjør og er obs på faresignaler kan det gå helt fint.

Er du ikke obs er det som å leke med fyrstikker og tennvæske uten å vite at det kan ta fyr, og gjerne la småbarn rundt leke med det også. Det kan gå bra men det er uansett dumt hvis man ikke bruker med vett og omhu.

Det finnes fjellvettregler, båtvettregler, turvettregler og lignende, kanskje raidvett-regler hadde vært greit å ha på plass også? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PSV, Jeg har aldri giddet å bli kjent med noen over nettet, men det kan være jeg hadde sett annerledes på det hvis jeg bodde på landsbygden eller var ensom.

Der sier du jo det ganske klart. Selvfølgelig er det ingen som bryr seg om deg når du slutter/logger av når du ikke gidder å bli kjent med dem. Dette sier seg vel nesten selv. :)

Lenke til kommentar
PSV, Jeg har aldri giddet å bli kjent med noen over nettet, men det kan være jeg hadde sett annerledes på det hvis jeg bodde på landsbygden eller var ensom.

Der sier du jo det ganske klart. Selvfølgelig er det ingen som bryr seg om deg når du slutter/logger av når du ikke gidder å bli kjent med dem. Dette sier seg vel nesten selv. :)

Det er det som er så rart, jeg hadde trodd det var en selvfølge også men når jeg åpner opp kontoene mine etter en pause blir jeg kontaktet av folk jeg ikke husker. Innimellom blir jeg kontaktet av rett og slett fans (skal ikke snakke om fan-guilden, hehe) som forteller meg om første gang de møtte meg på lvl 10 osv.

Guild move

Hay i know already that you had planned to go alliance and i was very well versed about [sensurert] seeking to poach you by members of the guild, long before you went. However i don't care you are a person that does what ever seems most fun. And i'm fairly positive that with me not being around the guild is dead.

I have asked members to try and socialize more with people that just raiding but they dont understand why socializing in a guild is more important that raiding so i am sorry if it got boring for you as one of the main reasons i believe you came here was because i asked you over.

The guild doesnt see you as a traitor nor do i, like i said i knew long ago if things didnt change you and others would leave. I just want you to know that when i get back i will be harassing day after day until you come back to join us. Not because i want your multiboxers or your big buffs but because and however gay this sounds, i want your friendship.

Unlike the other guild members to me the most important thing isnt our appearence or our raids, its the people we meet and how well we connect. Tbh i dislike that you left but i understand the reason why and dont blame you. I am greedy after all xD

[...]

So please understand im not going to let you go without a fight and also that you and your presence to the guild members does matter, regardless of how little your willing to communicate or how unwilling you are willin to raid, just being apart of our guild is being apart of the family and once you dont leave us on bad terms i will always welcome back a brother.

[sensurert] yes i am, dont tell anyone i said this or i will never live it down, remember i have to act like a prick, i got a persona to protect and feed xD Anyway have fun on the alliance and kill some gankers and what not and i'll collect you back in my pokedex when i get back.

Har redigert ut det som ble personlig..

Samme fyren skrev en novelle om helten min også, en TLDR jeg ikke har lest.

Jeg klør meg fremdeles i hodet, jeg skulle ønske jeg brydde meg om alle disse folkene jeg aldri kommer til å møte men jeg har ikke hjerte til å be dem roe seg eller si jeg ikke bryr meg om dem. Kanskje har jeg et ønske om at de ikke skal bry seg om meg heller?

Skurupu, Hva begrunner du det med?

Det er enkelt og greit feil, nedenfor i linken er det tonnevis av kilder som omhandler spill som avhengighet. Egentlig så tror jeg du er godt klar over dette og at du lyver med vilje, noe som setter ditt syn på saken i et veldig dårlig lys. Det blir som om jeg skulle sagt at det var WoW og kun WoW som fikk ABB til å klikke - med et så galt utsagn ville folk gjort lurt i å ta alt jeg sa med noen klyper salt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_addiction#Possible_disorder

nagina, Jeg er ikke ute etter å overbevise noen om noe, jeg er fornøyd med at utenforstående (for eksempel journalister) ser at ikke alle som spiller WoW tenker helt likt om alt. Hadde dette vært vanilla-wow hadde jeg kommentert på ranking-systemet i PvP som jeg mener er det dummeste Blizzard har gjort noensinne. Nei, jeg mener at raiding er valgfritt og ikke noe man behøver å gjøre hvis man ikke har lyst. Samme hvor mye man måtte hate raids så er det faktisk bare en liten del av spillet. Tenk over hvor mange megabytes raid-instancene i Cataclysm er på, jeg tipper det ikke er en gigabyte engang. Hvor mange % av spillet er raidene på? En ganske liten del..

Her er forresten en liten skrytevideo! Lvl 85 mage prøver å ganke mine lvl 80 toons.

Egentlig tror jeg hovedgrunnen til at jeg ikke gjør raids er at jeg virkelig ikke trenger gearet, hadde det droppet bra PvP loot der tror jeg at jeg hadde tatt meg tid til det.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

dwezirads, Kall det en avtale men det er å binde tiden sin til et dataspill og så nedprioritere alt annet for denne tiden. Ringer sjefen? Synd, du er opptatt.. Ringer venner? Synd, du er opptatt.. Kone, unger? Synd, du er opptatt..

Det er ikke noe galt i ha planer men når planene er et dataspill så er det en god tid for å tenke seg grundig om.

Det er ikke din jobb å velge verdigrunnlag for andre personer, Pycnopodia. Det klarer de fint selv. Det som derimot er din oppgave, som individ i et felleskap som verden, og da også WoW i en miniatyrutgave, er, er å ta hensyn til andre personer som har andre verdier enn deg selv. Dette innebærer å holde avtaler du gjør med andre. Selv om du ikke mener det er en spesielt viktig avtale, kan det være at den eller de du har inngått avtalen ikke ser på det på samme måte som deg og da er det ditt ansvar å i det aller minste gjøre alle klar over hvor du står i saken. Nå kan det jo være at de du spiller WoW med er veldig klar over at du driter en lang en i dem, og er inneforstått med det. I så fall er du jo i din fulle rett til å gi så mye faen i dem du vil, og bryte avtaler med dem over en lav sko.

Du er vel en av disse folkene som signer deg på random HC-kø og så går afk i det du joiner i 25 minutter (i stedet for å bare leave av hensyn til de andre)? Jeg foreslår jeg at du lar være å spille med andre _mennesker_ som antakeligvis, eller faktisk tydeligvis om en ser på de som svarer deg i denne tråden, har helt andre syn og verdier enn deg selv. Det finnes massevis av bedre spill enn WoW på markedet til deg, som ikke klarer ta hensyn til andre, som du heller burde prøve. Disse kommer i alle sjangre, har bedre grafikk og oftest bedre questlinjer osv.

Jeg snakker ikke om å kaste bort livet sitt på WoW her. Jeg snakker ikke om å nedprioritere unger, konge eller jobben for WoW. Jeg tviler på du finner noen på dette forumet som gjør det, eller som mener det er noe det er ok å gjøre det. Det er snakk om å planlegge et par timer av en kveld til WoW-spilling, der du vet at du ikke har andre ting å ta deg til. Akkurat på samme måte som du setter av tid til å ta deg en svømmetur eller en tur i skogen. Eller en tur på puben. Det er ikke det at jeg blir mer sur om du avbryter en avtale en har online (eksempelvis WoW) enn om du avbryter en tur på pub-en. Det er like forbanna irriterende.

Jeg selv for eksempel, vet at jeg ikke har en skit å gjøre på tirsdag-torsdag. Derfor er dette dager jeg spiller WoW på. Jeg er sliten etter jobb, er stort sett singel og har ikke ansvar for noen barn i ukedagene. Jeg har ikke noe overskudd til å finne på noe med venner. Om det hender at jeg gjør det allikevel, så klarer jeg å planlegge det noen timer i forveien sånn at jeg får sagt i fra at jeg ikke kan raide. (Ja, er stor forskjell på å si fra noen timer i forveien, slik at folk kan finne en erstatter eller legge nye planer selv). I helgene binder jeg meg ikke til noe på WoW siden jeg prioriterer andre ting de dagene. Merk forresten at jeg ikke sier du ikke skal stikke av fra et raid fordi kona di føder, ungen din har blitt akutt syk eller at han ene du spiller med er lege og har ringevakt denne kvelden. Dette skjer stadig vekk hos de jeg raider med, og det er sånn en må leve med og risiko en vet om (fordi jeg faktisk kjenner de jeg spiller med eller fordi de opplyser om, i god tid, at de kanskje må på jobb for å leke livredder midt i raidet...).

Jeg regner vel med at det ikke er mulig til å få deg til å endre syn på dette uansett, og kommer derfor til å avslutte å diskutere dette. Jeg går ut i fra at du bare er en hensynsløs drittsekk som behandler alle andre mennesker som om de er til for å være statister i ditt liv også når du treffer dem mens de ikke sitter på den andre siden av en internettkabel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

dwezirads, Kall det en avtale men det er å binde tiden sin til et dataspill og så nedprioritere alt annet for denne tiden. Ringer sjefen? Synd, du er opptatt.. Ringer venner? Synd, du er opptatt.. Kone, unger? Synd, du er opptatt..

Det er ikke noe galt i ha planer men når planene er et dataspill så er det en god tid for å tenke seg grundig om.

Det er ikke din jobb å velge verdigrunnlag for andre personer, Pycnopodia. Det klarer de fint selv. Det som derimot er din oppgave, som individ i et felleskap som verden, og da også WoW i en miniatyrutgave, er, er å ta hensyn til andre personer som har andre verdier enn deg selv. Dette innebærer å holde avtaler du gjør med andre. Selv om du ikke mener det er en spesielt viktig avtale, kan det være at den eller de du har inngått avtalen ikke ser på det på samme måte som deg og da er det ditt ansvar å i det aller minste gjøre alle klar over hvor du står i saken. Nå kan det jo være at de du spiller WoW med er veldig klar over at du driter en lang en i dem, og er inneforstått med det. I så fall er du jo i din fulle rett til å gi så mye faen i dem du vil, og bryte avtaler med dem over en lav sko.

Du er vel en av disse folkene som signer deg på random HC-kø og så går afk i det du joiner i 25 minutter (i stedet for å bare leave av hensyn til de andre)? Jeg foreslår jeg at du lar være å spille med andre _mennesker_ som antakeligvis, eller faktisk tydeligvis om en ser på de som svarer deg i denne tråden, har helt andre syn og verdier enn deg selv. Det finnes massevis av bedre spill enn WoW på markedet til deg, som ikke klarer ta hensyn til andre, som du heller burde prøve. Disse kommer i alle sjangre, har bedre grafikk og oftest bedre questlinjer osv.

Jeg snakker ikke om å kaste bort livet sitt på WoW her. Jeg snakker ikke om å nedprioritere unger, konge eller jobben for WoW. Jeg tviler på du finner noen på dette forumet som gjør det, eller som mener det er noe det er ok å gjøre det. Det er snakk om å planlegge et par timer av en kveld til WoW-spilling, der du vet at du ikke har andre ting å ta deg til. Akkurat på samme måte som du setter av tid til å ta deg en svømmetur eller en tur i skogen. Eller en tur på puben. Det er ikke det at jeg blir mer sur om du avbryter en avtale en har online (eksempelvis WoW) enn om du avbryter en tur på pub-en. Det er like forbanna irriterende.

Jeg selv for eksempel, vet at jeg ikke har en skit å gjøre på tirsdag-torsdag. Derfor er dette dager jeg spiller WoW på. Jeg er sliten etter jobb, er stort sett singel og har ikke ansvar for noen barn i ukedagene. Jeg har ikke noe overskudd til å finne på noe med venner. Om det hender at jeg gjør det allikevel, så klarer jeg å planlegge det noen timer i forveien sånn at jeg får sagt i fra at jeg ikke kan raide. (Ja, er stor forskjell på å si fra noen timer i forveien, slik at folk kan finne en erstatter eller legge nye planer selv). I helgene binder jeg meg ikke til noe på WoW siden jeg prioriterer andre ting de dagene. Merk forresten at jeg ikke sier du ikke skal stikke av fra et raid fordi kona di føder, ungen din har blitt akutt syk eller at han ene du spiller med er lege og har ringevakt denne kvelden. Dette skjer stadig vekk hos de jeg raider med, og det er sånn en må leve med og risiko en vet om (fordi jeg faktisk kjenner de jeg spiller med eller fordi de opplyser om, i god tid, at de kanskje må på jobb for å leke livredder midt i raidet...).

Jeg regner vel med at det ikke er mulig til å få deg til å endre syn på dette uansett, og kommer derfor til å avslutte å diskutere dette. Jeg går ut i fra at du bare er en hensynsløs drittsekk som behandler alle andre mennesker som om de er til for å være statister i ditt liv også når du treffer dem mens de ikke sitter på den andre siden av en internettkabel.

Noe verdigrunnlag for andre skal jeg ikke danne, men jeg kan si at vann er sunnere enn cola. Hadde jeg kunne bestemme så hadde jeg hatt lyst til at cola skulle være sunnest, men jeg kan ikke forandre på slike ting.

Grunnen til at spillet ikke er viktig er, rett og slett at det bare er et spill. Dersom noe føltes viktig eller "haster" er det bare en illusjon.. Noen raidere ser ut til å ha kronisk dårlig tid og ikke bare når de spiller, de får aldri spilt nok og når de først spiller får de aldri gjort nok heller. De skynder seg for å gjøre spilleøkten mest mulig effektiv..

Det eneste du bør forvente å få ut av spillet er å slå ihjel litt dødtid her og der, noe som omtrent ethvert annet spill kan gjøre. Sosiale relasjoner og lignende bør man ikke oppsøke i spillet. Det blir som å si opp jobben for å begynne og lete etter panteflasker i bosspann istedenfor, blir å skyte seg selv i foten.

Kan avsløre med en gang at alt dette har en idealistisk tanke i roten og jeg skjønner veldig godt enhver som derfor avfeier alt som tull.

Den idealistiske tanken er at dersom alle tok spillet mindre seriøst vil det føre til at Blizzard gjør spillet mindre krevende. Dersom folk ikke syntes epic items var verdt å ofre flere kvelder i uken for så vil raidene bli kortere og enklere til det punktet det ikke lenger var nødvendig å ofre noe for å spille.

Grunnen til at det tar uker/måneder å raide inn fullt tier set og kanskje et år på å sitte med BiS i alle slots er at spillerene ønsker at det tar så mye tid. Jeg gjør det ikke men jeg er ikke flertallet..

Uansett, det kan stemme at jeg er litt hensynsløs i spillet. Jeg gjør det jeg har lov til (bryter ikke EULA, kjøper ikke gull og lignende men har scammet gold sellers) og klager ikke. Hvis det er noe i spillet jeg ikke liker så finner jeg en løsning, jeg klager ikke. Er det noe jeg har lyst til å klage på så er det folk som klager, de bare lager sur stemning. Kjefter og kjeller ut kjæresten din fordi hun rullet på en sko hun ikke trengte mer enn en annen i gruppen osv.

Ellers ser jeg på alt som fair game - den som er med på leken må tåle å smake steken. Dersom noen gjør deg urett så kan du rapportere dem og bli kvitt dem, det er ikke nødvendig å disutere med personen.

Det hender jeg går afk i dungeons, men jeg klager ikke hvis jeg er vote-kicket når jeg kommer tilbake. Helt iorden og det er opp til gruppen om de har mest lyst å vente på meg eller få en ny spiller tildelt fra dungeonfinder.

Har prøvd blant annet Vindictus, det spillet var veldig moro. Bra grafikk, vanvittig design på rustninger, basert på Source-engine med fysikk og destruerbare omgivelser. Basert på skill og små grupper, kan soloe dungeons, finnes ingen healer-klasse eller spec. Jeg spilte på proxy i usa men kommer ikke til å spille det når det kommer til Europa siden de her vil lansere en forenklet versjon av spillet. Etter å ha spilt Vindictus virker Wow som et retro-spill i forhold, og da er det ikke bare grafikken jeg tenker på.

Wow sin største styrke er at det er kanskje det enkleste mmo-spillet som er laget, dersom du aldri har spilt et spill før vil du fortsatt klare å spille wow opp til maks nivå. Deretter tilbyr det utfordringer for selv de mest drevne spillerne.

Inntil Cataclysm kom spilte jeg i world pvp raids, der opererer man ikke med toppede raids og man kan komme og gå som man vil. Det vil si gearet ditt er uvesentlig og du trenger ikke å være maks level engang, og raidet takker deg for innsatsen når du drar. Selv om du er der bare noen minutter så er det bedre enn ingenting.

Noen hensynsløs drittsekk er jeg ikke, men jeg gjør som jeg vil i spillet. Hvis jeg ganker noen så tvinger jeg ikke den personen til å bli ganket, personen velger det selv gjennom å fortsette å spille. Han/hun bestemmer selv hvor lenge det skal vare, ikke jeg, og hvis personen spiller uten å trives så er det ikke min feil men den personen sitt valg.

En gang cc-locket jeg en rivaliserende guild leder i en time mens jeg så på film. Han kom seg ikke vekk men jeg antar at han hadde trykket på ALT-F4 eller restartet pcen hvis han ble lei av situasjonen.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Snakker vi om samme ting nå? Stikke fra planlagte guildraids som du har meldt deg på?

Og nei. Det er overhodet ikke feil å oppsøke sosiale relasjoner i et spill. Det være WoW eller noe annet. Det er mye større sjans for å finne noen du har felles interesser med når du treffer dem i en slik setting. Det samme gjelder jo for personer du treffer i en turgruppe eller i frimerkeklubben. Du er garantert minst en ting dere har felles. Om dette er spilling, so what?

Jeg har truffet mange personer via WoW og andre spill, og noen av dem er fortsatt gode venner selv om jeg ikke spiller de spillene lengre. Dette er fordi vi har andre felles interesser som vi oppdaget at vi hadde mens vi pratet online i dette spillet. (Og jeg snakker om venner jeg treffer IRL, ikke folk som bare logger på facebook nå og da). Jeg har også truffet venner f.eks. ute på byen. Disse ser jeg ikke lengre da jeg ikke drikker lengre og den eneste felles interessen jeg hadde med dem var vorspiel og øl. Er disse allikevel viktigere enn spillevennene mine, fordi jeg traff dem IRL?

Det eneste DU mener DU bør forvente å få ut av en MMO er ikke nødvendigvis det andre forventer å få ut av det. WoW er laget for samarbeid. Sånn er det bare. Om du ikke er innstilt på å samarbeide er det som jeg har sagt, og som du tydeligvis er enig med (selv om du også tydeligvis fortsetter å spille det) ikke noe poeng i å spille det.

Og den idealistiske tanken din er akkurat det jeg mener med at andre har andre verdier enn deg og at det er jævlig tåpelig av deg å gå rundt å prøve å pushe dine verdier. Du kan iofs påstå at jeg gjør det samme, men mine verdier er i det minste myntet på å plage andre minst mulig, og ta hensyn til og respektere andres tidsbruk og prioriteringer selv om de ikke er forenelige med mine egne.

Jeg forstår godt de som sa noe om tørrlagt alkoholiker og Jesus etter å ha lest at par av avsnittene i dette siste svaret ditt... Og også fordi du egentlig ikke svarer på det viktigste jeg argumenterte for: At det er dårlig gjort å bryte avtaler samme hva slags avtale det er, med mindre begge parter er inneforstått med grunnlaget for at den kan brytes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
(...)

Noen hensynsløs drittsekk er jeg ikke, men jeg gjør som jeg vil i spillet. Hvis jeg ganker noen så tvinger jeg ikke den personen til å bli ganket, personen velger det selv gjennom å fortsette å spille. Han/hun bestemmer selv hvor lenge det skal vare, ikke jeg, og hvis personen spiller uten å trives så er det ikke min feil men den personen sitt valg.

En gang cc-locket jeg en rivaliserende guild leder i en time mens jeg så på film. Han kom seg ikke vekk men jeg antar at han hadde trykket på ALT-F4 eller restartet pcen hvis han ble lei av situasjonen.

Wow. Bare, wow.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det som er så rart, jeg hadde trodd det var en selvfølge også men når jeg åpner opp kontoene mine etter en pause blir jeg kontaktet av folk jeg ikke husker. Innimellom blir jeg kontaktet av rett og slett fans (skal ikke snakke om fan-guilden, hehe) som forteller meg om første gang de møtte meg på lvl 10 osv.

Her snakker du vel egentlig bare rundt grøten. Poenget mitt (om det ikke var klart nok) er at selvfølgelig er det ingen av disse "guildmedlemmene" som bryr seg om deg utover karakteren din når du ikke tar deg tid til å komme innpå folk. De kontakter deg selvfølgelig når du logger på fordi de kjenner "Pycnopedia" (eller hva du nå kaller characteren), ikke deg personlig.

Lenke til kommentar

Snakker vi om samme ting nå? Stikke fra planlagte guildraids som du har meldt deg på?

Og nei. Det er overhodet ikke feil å oppsøke sosiale relasjoner i et spill. Det være WoW eller noe annet. Det er mye større sjans for å finne noen du har felles interesser med når du treffer dem i en slik setting. Det samme gjelder jo for personer du treffer i en turgruppe eller i frimerkeklubben. Du er garantert minst en ting dere har felles. Om dette er spilling, so what?

Jeg har truffet mange personer via WoW og andre spill, og noen av dem er fortsatt gode venner selv om jeg ikke spiller de spillene lengre. Dette er fordi vi har andre felles interesser som vi oppdaget at vi hadde mens vi pratet online i dette spillet. (Og jeg snakker om venner jeg treffer IRL, ikke folk som bare logger på facebook nå og da). Jeg har også truffet venner f.eks. ute på byen. Disse ser jeg ikke lengre da jeg ikke drikker lengre og den eneste felles interessen jeg hadde med dem var vorspiel og øl. Er disse allikevel viktigere enn spillevennene mine, fordi jeg traff dem IRL?

Det eneste DU mener DU bør forvente å få ut av en MMO er ikke nødvendigvis det andre forventer å få ut av det. WoW er laget for samarbeid. Sånn er det bare. Om du ikke er innstilt på å samarbeide er det som jeg har sagt, og som du tydeligvis er enig med (selv om du også tydeligvis fortsetter å spille det) ikke noe poeng i å spille det.

Og den idealistiske tanken din er akkurat det jeg mener med at andre har andre verdier enn deg og at det er jævlig tåpelig av deg å gå rundt å prøve å pushe dine verdier. Du kan iofs påstå at jeg gjør det samme, men mine verdier er i det minste myntet på å plage andre minst mulig, og ta hensyn til og respektere andres tidsbruk og prioriteringer selv om de ikke er forenelige med mine egne.

Jeg forstår godt de som sa noe om tørrlagt alkoholiker og Jesus etter å ha lest at par av avsnittene i dette siste svaret ditt... Og også fordi du egentlig ikke svarer på det viktigste jeg argumenterte for: At det er dårlig gjort å bryte avtaler samme hva slags avtale det er, med mindre begge parter er inneforstått med grunnlaget for at den kan brytes.

Alt kan summeres opp til at jeg syntes du og andre tar spillet for alvorlig og høytidelig. Har jeg eller du rett? Det aner jeg ikke, derfor bruker jeg ordlyd som "jeg ville ikke anbefalt" fremfor "du må slutte".

Det du sier om å oppsøke sosiale relasjoner ser jeg på som det stikk motsatte - nemlig å unngå sosiale relasjoner. Tankegangen blir litt som å drikke cola light og røyke prince mild fordi man skal være sunn og tenke på helsen.

Dersom du er asosial og føler deg ensom kan du lindre ensomheten med kontakt over nettet, men igjen er det en illusjon for om du så er guild leder og gift med en blood elf ingame så er du fortsatt akkurat like alene ved skjermen.

Den idealistiske tanken er at Blizzard lager spillet slik spillerne vil ha det, spillerne er fornøyd med tingenes tilstand. Jeg ønsker ikke at Blizzard skal forandre noe, de har hele tiden tilpasset spillet etter spillernes ønsker og det vil de fortsette å gjøre. Hvis jeg liker det så blir jeg, hvis ikke så finner jeg noe nytt. Det er ikke meningen å pushe noe over på deg eller andre her, hvis jeg eller noen andre ikke er fornøyd med spillet da spiller vi feil spill. Så enkelt.

WoW kunne tatt en dag å levle til max level, eller et år, det kunne tatt flere år å raide seg til høyeste tier sett, eller et par dager. Alt dette er ikke noe Blizzard bestemmer, men spillerne. Husk du har en stemme i spillet - om du betaler betyr det at du er fornøyd.

Det er ikke nødvendig å samarbeide med andre for å spille WoW. Klart det blir lettere men noen liker utfordringen av å spille alene og gjør for eksempel raids/arena alene.

Selv så spiller jeg WoW for å få pause fra folk, når jeg er med folk hele dagen på jobb vil jeg helst slippe å fortsette praten når jeg på kvelden har lyst å ha det rolig. Med det mener jeg at det er mulig å spille wow alene og bruke det for å komme seg vekk fra folk og mas, og at det ikke er en nødvendighet.

Du kan si det er dårlig gjort å bryte en avtale i spillet, jeg er mer av oppfatningen at det ikke er helt gunstig å lage slike avtaler..

PSV, Det er sant, og jeg er takknemlig for at de ikke kjenner meg. For meg er forholdet litt som med kollegaer, på jobben kan jeg bli tvunget til å samarbeide med mennesker jeg har overhodet ingenting til overs for. Men det går helt fint for vi skal tross alt bare gjøre en jobb. Slik føler jeg det i WoW også, jeg trenger ikke å like eller kjenne de jeg spiller med for å få det jeg trenger fra dem.

Lenke til kommentar

Alt kan summeres opp til at jeg syntes du og andre tar spillet for alvorlig og høytidelig. Har jeg eller du rett? Det aner jeg ikke, derfor bruker jeg ordlyd som "jeg ville ikke anbefalt" fremfor "du må slutte".

Det du sier om å oppsøke sosiale relasjoner ser jeg på som det stikk motsatte - nemlig å unngå sosiale relasjoner. Tankegangen blir litt som å drikke cola light og røyke prince mild fordi man skal være sunn og tenke på helsen.

Dersom du er asosial og føler deg ensom kan du lindre ensomheten med kontakt over nettet, men igjen er det en illusjon for om du så er guild leder og gift med en blood elf ingame så er du fortsatt akkurat like alene ved skjermen.

Den idealistiske tanken er at Blizzard lager spillet slik spillerne vil ha det, spillerne er fornøyd med tingenes tilstand. Jeg ønsker ikke at Blizzard skal forandre noe, de har hele tiden tilpasset spillet etter spillernes ønsker og det vil de fortsette å gjøre. Hvis jeg liker det så blir jeg, hvis ikke så finner jeg noe nytt. Det er ikke meningen å pushe noe over på deg eller andre her, hvis jeg eller noen andre ikke er fornøyd med spillet da spiller vi feil spill. Så enkelt.

WoW kunne tatt en dag å levle til max level, eller et år, det kunne tatt flere år å raide seg til høyeste tier sett, eller et par dager. Alt dette er ikke noe Blizzard bestemmer, men spillerne. Husk du har en stemme i spillet - om du betaler betyr det at du er fornøyd.

Det er ikke nødvendig å samarbeide med andre for å spille WoW. Klart det blir lettere men noen liker utfordringen av å spille alene og gjør for eksempel raids/arena alene.

Selv så spiller jeg WoW for å få pause fra folk, når jeg er med folk hele dagen på jobb vil jeg helst slippe å fortsette praten når jeg på kvelden har lyst å ha det rolig. Med det mener jeg at det er mulig å spille wow alene og bruke det for å komme seg vekk fra folk og mas, og at det ikke er en nødvendighet.

Du kan si det er dårlig gjort å bryte en avtale i spillet, jeg er mer av oppfatningen at det ikke er helt gunstig å lage slike avtaler..

PSV, Det er sant, og jeg er takknemlig for at de ikke kjenner meg. For meg er forholdet litt som med kollegaer, på jobben kan jeg bli tvunget til å samarbeide med mennesker jeg har overhodet ingenting til overs for. Men det går helt fint for vi skal tross alt bare gjøre en jobb. Slik føler jeg det i WoW også, jeg trenger ikke å like eller kjenne de jeg spiller med for å få det jeg trenger fra dem.

Jeg tar nok deler av selve spillet mye mer alvorlig enn deg. Men mtp hvor mye du skriver om WoW, altså hvor mye tid du har brukt på å forklare dine tanker om spillet, tanker som i stor grad virker å være helt forskjellige fra alle andre, er jeg allikevel tvilsom til dette.

La meg gå til temaet jeg egentlig diskuterer: Jeg sier det er dårlig gjort å bryte avtaler. Uavhengig av hvor de er inngått. Du mener det er ugunstig å inngå avtaler. Altså er det tydeligvis ikke en så ulik oppfatning her som jeg først trodde. Og med det mener jeg at jeg regner med at du unngår å inngå slike avtaler i WoW, siden du ikke synes det er gunstig å gjøre dem. Og at det dermed ikke får noen negative innvirkninger på andre personers tid og spilleopplevelse at du har veldig forskjellige syn og verdier enn de som faktisk gjør slike avtaler i spillet.

Og ellers, om det sosiale: Det du skriver om dette har i det innlegget jeg quoter har jo ingen relevans overfor det jeg skrev i mitt forrige innlegg og som jeg antar er det du forsøker å svare på. Du snakker tydeligvis om perifere internettbekjentskaper som en slags erstatning for ensomhet. Min påstand i det forrige innlegget mitt er at WoW og andre spill er en likeverdig arena å treffe mennesker på som mange andre arenaer.

Du kan ikke la din manglende evne til, eller uvilje til å treffe mennesker via et WoW-spill være en verdensstandard på hvordan andre mennesker burde bruke WoW. Hele din argumentasjon går jo, om en setter det (litt) på spissen ut på at det er dumt å ikke spille WoW som et singleplayerspill, der alle de andre personene som spiller blir statister i din spillopplevelse når du trenger dem til noe. Her bør du kanskje ta innover deg at WoW er ikke laget som et sinlgleplayerspill, selv om det går an å spille mye av det solo.

Jeg skal jo ikke stikke under en stol at jeg selv ikke egentlig bryr meg om personene jeg spiller med i f.eks. en PuG. Den største delen av spillermassen i WoW er jo, som i den virkelige verden, personer jeg ikke har noe til felles med, ikke kjenner osv. Men det går allikevel an å respektere dem og deres tidsbruk samt deres prioriteringer i spillet. Og dette gjør jeg. Hovedsaklig ved å ikke kaste bort tiden deres eller ved å prøve å overbevise dem om at min måte å spille WoW på er den rette måten. Eller ved å hefte dem unødig om min måte å spille spillet på bryter med deres. (Eksempelvis er det en norm at en skipper så mye trash i pugs som overhodet mulig - det er godt mulig at en har fordeler av å drepe alt trashet, men dette er ikke normen og derfor innordner en seg til det med mindre du finner en gruppe som har samme ønske som deg selv).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...