Gå til innhold

Kjøpe eller leie bolig, og hvor?

Missen

Anbefalte innlegg

Hei! Fyller straks 21 år, og skal i den forbindelse flytte hjemmefra. Jeg har en fulltidsjobb, hvor det blir en del skiftarbeid. Bor ti min fra jobben med bil, så får som regel alltid låne mine foreldres bil (litt bortskjemt her ja.) Nå vil jeg altså bo for meg selv, men er litt usikker på hva jeg bør gjøre. I området jeg jobber i, er det dårlige utleietilbud, men det selges stadig vekk boliger der. Jeg tjener ca 17 000,- netto hver måned, og har ca 250 000,- på sparekonto hvor omtrent 60 000,- av disse er studielån ifra et utenlandsopphold. I byen jeg bor, koster det ca 6500 til 9000 å leie per mnd. Jeg er avhengig av å komme meg raskt til jobb, da jeg kan få telefoner om jeg kan jobbe, og trenger da å komme meg dit på kort tid. Lønner det seg å kjøpe en billig bil da, eller bør jeg satse på å finne et sted i gåavstand? Som sagt er det dårlig med utleie i området.

Til høsten har jeg planer om å begynne å studere, vet ikke hva eller hvor enda. Er helst derfor jeg er usikker på dette med boligkjøp, samt at det er mye penger det er snakk om. Samtidig føler jeg at jeg kaster penger rett ut av vinduet ved å leie.

Hva bør jeg gjøre? Leie eller kjøpe? Gåavstand eller satse på bil/kollektiv?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altid best å eie hvis man har muligheten. Bil er dyrt, men utrolig kjekt også.

Du sier du tenker på å fortsette å studere. Hvis du skal gjøre det, og samtidig kjøpe. Så må du passe på at du klarer å betjene lånet (og leve normalt) med bare studiepengene. Studielån/stipend er jo ikke akkurat mye penger. Kanskje ha en ekstra jobb ved siden av, og det kan la seg gjøre. Få foreldrene dine som allerede skjemmer deg bort mye, til å være kausjonister. Samt kanskje du kan låne litt av de også.

Lenke til kommentar

Ja, er nettopp det jeg er usikker på. Dersom jeg blir fulltidsstudent, må jeg jo få meg en ekstrajobb eller noe, men tror fremdeles det blir for mange utgifter. Kan det være et alternativ å flytte på nyåret, og leie fram til sommeren, og heller se hva som skjer til høsten? Veldig usikker på hva jeg bør gjøre for å best mulig utbytte av å flytte.

Lenke til kommentar

Det høres jo egentlig ikke ut som om du har råd til å kjøpe, så da må det vel bli å finne seg et sted du kan leie.

Uenig. En som har klart å spare opp 250k er nok rimelig flink med penger, så jeg tror du kommer langt med det TS :) Men du må jo selvsagt skaffe deg en deltidsjobb om du skal ha muligheten. Men det er jo også mulig å kjøpe med avdragsfrihet mens du studerer.

Kjøp er så og si alltid bedre enn leie, hvertfall hvis du planlegger å bli boende der. Så jeg sier sats på å kjøpe ;)

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar

Er du veldig usikker, så er det tryggest å leie. Selge og kjøpe bolig er dyrt, så best å gjøre det så få ganger som mulig.

Hvis du ser etter billige leiligheter som har andel, må du være obs på at det kommer store tilleggsutgifter i måneden. Dette varierer fra kompleks til kompleks, og kan også variere innad i komplekset. Vi snakker om utgifter opp i 3000 kr. (Disse går til fellesutgifter for stell og oppussing av boligblokk/leilighetkompleks).

Hvis du kjøper en boenhet til cirka 1,5 millioner. Du må låne minst 1 300 000 kr. For det første så overstiger det 75 %, så da blir det enda dyrere å låne (hvis du får lån). Med dagens veldig gode rente, vil det koste deg cirka 6000 kr, men kan fort øke opp til 7 500 kr hvis renta øker. Er det andel du kjøper må du ut med 2-3000 til. (Fellesutgifter er det også i selveier-leilighet, men dette er mer ned på 500-1000 kr). I tillegg kommer forsikringene, strøm og nettleie, samt mer. Du trenger også å kjøpe deg mange møbler vil jeg tro, og kanskje en bil. Og så har man mat, som er vel på rundt 2 til 3 tusen kroner.

Så er utgifter på cirka 15 til 20 tusen kroner i måneden sånn jeg ser det sånn kjapt. Du får vel et sted mellom 6 0g 8 tusen kroner av lånekassa. Ergo du må skaffe deg en deltidsjobb hvor du tjener, la oss si 12 tusen kroner. Og det er jo mulig. Jobbe 2, kanskje 3 timer om dagen, og i helgene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...