Gå til innhold

Backpaking/work and travel erfaringer.

Beateo2

Anbefalte innlegg

Hei, ønsker å høre om erfaringer fra work and travel eller backpakerliv. Ønsker også gjerne og komme i kontakt med noen som har vært på en slik tur.

Jeg vil til australia, men vil også høre andres erfaringer

Noen ting jeg lurer på: (uavhenging av work and travel eller ikke)

- HVOR reiste du?

- var det lett å finne jobb?

- fikk du gode jobber?

- var det lett å finne boplass, og hvor og hvordan bodde du?

- Hva gjorde du?

- positive og negative erfaringer?

- reiste du alene eller sammen med andre?

- anbefaler du å reise

mvh. Beate

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har en god kamerat som er i australia nå, han sier det er veldig vanskelig og finne jobber som er bra betalt, han har utdanning innen helse. han har jobba litt med frukt plukking, veldig dårlig betalt, nesten ikke nok til betale mat og boende per dag.

jeg har møtt rundt 30/40 når jeg har hvert ute og reist som har hvert og jobbet i australia, er i grunn bare 4stk av de som har fortalt at de har hatt bra jobber, 2akritekter, 1 skadedyr utrydder og en innen gruve drift i nord

alle har sagt det samme at det er alt for mange backpackere som prøver og finne jobber

Lenke til kommentar

Med mindre du kommer opp med en ekstraordinært god deal ville jeg jobbet i Norge og levd det glade slaraffenliv i utlandet. Klarer ikke se romantikken i hardt kroppsarbeid for 40 kroner timen; du bor i et land der det skal usannsynlig kort oppsparingsperiode til for å finansiere lange reiser, det er det verdt å utnytte.

Å jobbe i utlandet kan selvsagt være en morsom og lærerik opplevelse, men ikke den typen jobber det typisk er snakk om. Triks: betaler de ikke flybilletten min fra Norge for å få deg på intervju er det bortkastet tid.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Med mindre du kommer opp med en ekstraordinært god deal ville jeg jobbet i Norge og levd det glade slaraffenliv i utlandet. Klarer ikke se romantikken i hardt kroppsarbeid for 40 kroner timen; du bor i et land der det skal usannsynlig kort oppsparingsperiode til for å finansiere lange reiser, det er det verdt å utnytte.

Å jobbe i utlandet kan selvsagt være en morsom og lærerik opplevelse, men ikke den typen jobber det typisk er snakk om. Triks: betaler de ikke flybilletten min fra Norge for å få deg på intervju er det bortkastet tid.

Jeg skal jobbe før jeg eventuelt reiser, men vil samle opp penger der og. har sett på diverse nettsteder der de utlyser jobber for backpackere, med en vanlig normal lønn. men får vente å se :)

Lenke til kommentar

Veldig enig.

Jeg har selv søkt en del jobber i utlandet, men da som jobb (oljeservice), og ikke som ferie. Jeg kunne aldri tenkt meg å kombinere dette i form av en "working holliday". Da tjener jeg heller pengene mine i Norge, og nyter ferien ...

Lenke til kommentar

Veldig enig.

Jeg har selv søkt en del jobber i utlandet, men da som jobb (oljeservice), og ikke som ferie. Jeg kunne aldri tenkt meg å kombinere dette i form av en "working holliday". Da tjener jeg heller pengene mine i Norge, og nyter ferien ...

samme her, har en veldig bra betalt jobb her hjemme i norge, hadde aldri fått en like bra betalt jobb i utlandet.

kan nevens at jeg har jobbet litt med dykking i utlandet, i øst timor, men kjente han jeg jobba for så gjorde han em tjeneste siden han trengte folk en liten periode

Lenke til kommentar

Takk for svar. Men er det ingen her som har erfaringer å kan fortelle om hva de gjorde og om de fikk jobber. Jeg vil se på det som en ferie, hvor jeg kan få ulike kunnskaper i forskjellige ting, fylle reisekassa litt, og bli kjent med andre mennesker. Har også jobb her i Norge, men tror det kan bli kjedelig å gå flere dager med bare reising, om jeg får dårlig betalt, så vil jeg jo ha spart opp penger underveis, slik at jeg kan nyte ferien og oppholdet om jeg ikke blir fornøyd:) Men tror det vil være en morsom opplevelse for min del

Lenke til kommentar

Var nettopp og backpacket i Australia nå. Om det er enkelt eller vanskelig å få jobb har jeg opplevd og hørt så mye forskjellig om fra andre. Vet av noen som søkte på masse men ikke fikk noe. Men vet også av de som søkte om jobb, fikk intervju og fikk jobben på dagen. Det er vel litt flaks inne i bildet.

Men det er jo heller ikke de beste jobbene man får. Det er ofte drittjobber som er dårlig betalt. Fruktplukking, dele ut flyere, telefonsalg, servitør osv. Drar man til Sydney kryr byen av asiatere som jobber for langt mindre lønn enn norsker ville godtatt. Derfor er det asiatere som jobber over alt.

Men vil man ha jobb og går inn for det og søker på det som er så skal man vel få jobb. Man kan jobbe for samme arbeidsgiver i maks 6 måneder, men i mange jobber, spesielt i de litt bedre jobbene, må man ofte binde seg for 6 måneder. Dette gjør det ikke like enkelt å reise rundt og jobbe på forskjellige steder. Det er også mange hosteller som lar deg bo gratis om du jobber der et par timer i uka. Ellers er det en del som trenger en au pair, så man kan bo gratis hos en familie å hjelpe til der.

Bodde på hostel, og det er også noe å oppleve. Bodde på alt fra 6 til 10 mannsrom, så lett å bli kjent med andre. Men etter å bo slik i flere måneder savner man litt privatliv:p Ellers er det lett å finne steder å bo. Var et firma som jobbet med å leie ut leiligheter, så man kunne bli med dem å se på leilighetene, og få den på dagen. Ellers finner man mange anonser på nettet, og det henger oppslag over alt. Men standarden var så som så. Skal man bo til en grei pris er det ofte at man må dele rom med en person. Er greit om man reiser to sammen. Og så deler man stue, kjøkken og et par bad med opptil 20 andre. Så blir litt lignende som hostel uansett.

Australia var ganske mye dyrere enn jeg trodde. Det er nesten norske priser der, så pengene flyr fort unna. Men så klart, det er også mye positivt med å reise ut i verden på denne måten. Møter mange interesante mennesker man ellers ikke ville møtt, opplever mye nytt og spennende, forbedrer engelsken, lærer om andre land og kulturer, blir mere selvstendig og lærer mer om seg selv. Så det er en opplevelse å få med seg uansett. Så anbefaler å reise. Men spar opp en god del penger først, så du har råd til å reise og oppleve ting når du først er der. Hvis du skal jobbe og reise, så ville jeg anbefalt å jobbe et sted i noen måneder først, og så reise rundt etterpå i noen måneder, kanskje ta noen småjobber på veien om man finner. Ville dratt til f eks Melbourne og jobbet der en stund, så kjøpt eller leid bil og kjørt oppover hele vestkysten opp til Cairns.

Endret av knottsau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...