crossmark Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hei, jeg har prøvd og søkt (vet ikke helt ha jeg skulle søke på), men jeg fant ikke noe svar. Jeg har ett problem: Jeg har en "god-gutt" som jeg deler internett med, og han ender sånn oftest opp med den største delen av "internett-kaka". Dvs. når han starter å gjøre det han gjør (hmm lurer på hva..) så mister jeg nesten all internettet. Til og med skype sliter med å holde seg inn-logget. Dette er svært irriterende siden jeg liker å spille så mye som mulig når jeg ikke har lekser opp til halsen. Det jeg lurte på er: Finnes det en relativt lett løsning for å dele opp internetten mellom to maskiner? Jeg bruker trådløs, og han sitter å suger kraften med en kabel. Var en som tipset meg om ett eller annet, men det var avanserte greier. Tutorials delt opp i 6 videoer med 10 min hver. Var litt mye å prøve å lære når du ikke kan det språket. Hadde vært veldig fint om noen kunne ha kommet med noen ideer. Lenke til kommentar
Miggelitoo Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hei, jeg har prøvd og søkt (vet ikke helt ha jeg skulle søke på), men jeg fant ikke noe svar. Jeg har ett problem: Jeg har en "god-gutt" som jeg deler internett med, og han ender sånn oftest opp med den største delen av "internett-kaka". Dvs. når han starter å gjøre det han gjør (hmm lurer på hva..) så mister jeg nesten all internettet. Til og med skype sliter med å holde seg inn-logget. Dette er svært irriterende siden jeg liker å spille så mye som mulig når jeg ikke har lekser opp til halsen. Det jeg lurte på er: Finnes det en relativt lett løsning for å dele opp internetten mellom to maskiner? Jeg bruker trådløs, og han sitter å suger kraften med en kabel. Var en som tipset meg om ett eller annet, men det var avanserte greier. Tutorials delt opp i 6 videoer med 10 min hver. Var litt mye å prøve å lære når du ikke kan det språket. Hadde vært veldig fint om noen kunne ha kommet med noen ideer. Først og fremst, hvor kjapp linje har dere? Hvis han bruker en form for torrent pleier det som regel å ta hele linja, ihvertfall om han bruker kabel. Om dette er årsaken kan du jo be han sette på download rate limit eller noe i den duren. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Denne problemstillingen er gjevnlig oppe uten noen forslag til god løsning. Fildelingstrafikk generere mye hakking. Selv om hastighet settes til bare 2% av maks i software (utorrent), så vil spill hakke på andré maskiner. Noen dyre routere kan begrense og fordele trafikk. Noen routere har også qos (quality of service) og skal i teorien automatisk prioritere viktig trafikk, men jeg merker ingen forskjell. Anyone med link til god router med limit-funksjon? Min løsning ble å bestille eget internett da nabo skrudde av router og switch for å spare strøm da han dro på hytta... Lenke til kommentar
crossmark Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2011 Først og fremst, hvor kjapp linje har dere? Hvis han bruker en form for torrent pleier det som regel å ta hele linja, ihvertfall om han bruker kabel. Om dette er årsaken kan du jo be han sette på download rate limit eller noe i den duren. Tror det er 16 opp og rundt 1 ned, men jeg får i alle fall sjeldent mer en 11 ned. Nettet er rimelig rask når man først har det. Tror han sa at han brukte å sette på 300 kb/s, men er ikke helt sikker på det. Har lyst til å banke hard på døren hanes, men bor jo delivs med han. Blir jo ikke så mye trivsel av det. Tror dere det har noe å si om jeg også sniker i en kabel? Lenke til kommentar
Miggelitoo Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg regner med det, men det ser ut som ludvig har mye mer peiling på dette her så jeg får la han svare Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hot tip: dersom det er torrents han driver med, og det ikke er vitalt å få dem ned så fort som mulig, kan dere investere i en NAS med torrentklient som dere begge har tilgang på, eksempelvis noe slikt. Da kan torrents lastes f.eks. om natten uten at man trenger å ha en egen maskin stående på til det formål, samt at innhold typisk kan streames over nettverket så lenge NAS støtter DLNA/UPnP. Dessuten har begge tilgang, slik at f.eks. du kan pause torrents dersom du kan spille. På mange enheter går det nok også an å sette opp en timeplan/ukeplan for torrentklienten. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg finner det så utrolig merkelig at det ikke finnes routere med limit-funksjon. Jeg er i hvertfall ikke i stand til å google meg frem til noe fornuftig. Eneste mulighet er å kjøpe en Linksys router og installere tredjeparts software som tomato. Lenke til kommentar
Zodux Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Pro-tip: dersom du har en router som er støttet av DD-WRT eller Tomato anbefaler jeg sterkt at du bytter til en av disse to fastvarene. Det er ikke fullt så skummelt som det høres ut som. http://dd-wrt.com/site/index (Anbefaler denne) http://www.polarcloud.com/tomato Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Det er mange urutere til under 500kr som har qos hvor man kan sette limit. -Jeg har selv en d-link trådløs ruter hvor man kan sette opp at hver person maks kan bruke ett visst antall prosent av båndbredden, eksempelvis maks 75%. Anbefaler at dere sjekker den ruteren dere allerede har. -PS hvilken type har dere? Lenke til kommentar
alfal Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Det er mange urutere til under 500kr som har qos hvor man kan sette limit. -Jeg har selv en d-link trådløs ruter hvor man kan sette opp at hver person maks kan bruke ett visst antall prosent av båndbredden, eksempelvis maks 75%. Anbefaler at dere sjekker den ruteren dere allerede har. -PS hvilken type har dere? Problemet med torrent er at viss du setter begrensninger på torrent linjen kan han forsatt kjøre routeren i kne med å ha ubegrenset connections i torrent nedlasteren sin. Viss du skal bruke hyllevare produkter må du bruke flere routere/AP for og få dette til eller du kan kjøpe/bygge deg en pro router. http://www.ebay.co.uk/itm/UBIQUITI-ROUTERSTATION-PRO-3-MINIPCI-680MHZ-4x-Gigabit-/190539626074?pt=DE_Computer_Peripherie_Netzwerk&hash=item2c5d0bf65a Min router med dd-wrt x86 pro og 1Giga minne https://prisguiden.no/produkt/jetway-nf92-945gsc--ich7m-atom-270-16ghz-150349 http://www.dbii.com/f52N-PRO.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå