Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er det noe galt med skjermkortet mitt?

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg har i lang tid hatt sporadisk trøbbel med PCn! La meg utdype:

For lenge siden, sikker nærmere 3 år tilbake, så startet jeg å få bluescreen i mens jeg spilte visse spill. Plutselig så fryser spill og lyd looper før jeg får en masse farger og artifacts på skjermen, og PC går i bluescreen. Den feiler på en eller annet nVidia dll, men umulig å få med seg i farten (og jeg aner ikke hvor mann finner log?). Windows rapporterer og følgene:

NVIDIA Graphics Driver has stopped working properly.

A driver update, if available, might prevent this problem from recurring.

There are several ways of locating and installing driver updates, but it is best to let Windows do this for you. Try the first step below, which describes the process. If it doesn't produce a driver update that solves the problem, then try the remaining steps in the order given.

Så vidt jeg kunne gjette så dette ut som overoppheting av GPU, så jeg kontaktet Komplett. Komplett tok inn kortet og kjørte en 24 timers stress test (3d mark), uten å finne noe galt.

Jeg er helt tom for ideer om hva som kan være galt! Dette er meget irriterende da det har vært sånn i årevis!

Noen punkter som bare gjør det hele mer forvirrende:

- Jeg har formatert PCn opp til flere ganger i løpet av perioden jeg har hatt problemer

- Jeg har byttet hovedkort

- Jeg har to disker, men feiler i spill på begge

- Spill som feiler er henholdsvis: Mass Effect, Mirrors Edge, og nå Battlefield 3. Jeg har andre mer krevende spill, som Crysis, Oblivion, Dead Space, ingen av disse har noe problemer.

- Jeg har installert to ekstra vifter, påvirker ikke hyppigheten av problemet på noen måte

- Jeg har naturligvis nyeste driver, men feilen har vedvart i mange generasjoner av drivere

Noen som har en minste aning om hva som er galt eller hvor jeg skal gå her ifra? Jeg har ikke mye penger, så satser ikke på noe feil-utskifting av utstyr for øyeblikket.

System info:

Intel Core2Duo 2.40GHz

4GB minne

GeForce 9800 GTX+

Windows Vista 64-bit

Takker og bukker for all form for tilbakemelding! Jeg er åpen for alle forslag og tanker, så del de :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært fint om du kunne postet specs på pcen, alt sammen. Jeg mistenker at det er strømprosessoren din som sliter med å holde følge. Slik jeg har forstått det går det ikke til helvete før GPUen blir utsatt for veldig tunge oppgaver?

Last ned MSI Afterburner og sjekk temperaturen på skjermkortet under heavy load og idle.

Sjekk også om spenningen har blitt underklokket.

Den feilmeldingen du får, får jeg når jeg overklokker skjermkortet for høyt uten å øke spenningen. Driveren i seg selv burde ikke henge seg opp dersom skjermkortet blir for varmt.

Lenke til kommentar

Hadde vært fint om du kunne postet specs på pcen, alt sammen. Jeg mistenker at det er strømprosessoren din som sliter med å holde følge. Slik jeg har forstått det går det ikke til helvete før GPUen blir utsatt for veldig tunge oppgaver?

Last ned MSI Afterburner og sjekk temperaturen på skjermkortet under heavy load og idle.

Sjekk også om spenningen har blitt underklokket.

Den feilmeldingen du får, får jeg når jeg overklokker skjermkortet for høyt uten å øke spenningen. Driveren i seg selv burde ikke henge seg opp dersom skjermkortet blir for varmt.

Det kan være noe i det. Jeg er veldig fornøyd med den jeg har, en Corsair VX 450W, har liksom vært "mer en nok juice". Men i senere tid har jeg jo installert mye rart, wifi kort, firewire, bluetooth, ekstra HDD osv osv. Kan ha blitt litt for mye.

Jeg skal ta en grundig sjekk ved første anledning. Selvfølgelig litt lite tid ut uka :(

Finnes det forresten noe godt programvare for å fiske ut hardware info nå om dagen?

Tusen takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Hvilken hardware info tenker du på da?

CPU-Z og GPU-Z (eller MSI Afterburner) er flotte programmer som forteller deg det meste om prosessoreren og skjermkortet ditt. SpeedFan vil fortelle deg temperaturen på nesten alt i PCen din, og vise deg RPM på noen av viftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...