Gå til innhold

Ny stue-pc, så stille og billig som mulig

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på jakt etter en billig stue-pc.

Har til nå sett på forskjellige små HTPC'er, men jeg har egentlig ganske god plass bak TV-benken, så jeg kom til å tenke: "Kanskje det er billigere å sette sammen en normal PC selv?"

Har allerede 1 stasjonær som brukes til daglig, spill, surf etc. Den står idag ganske langt unna TV.

Pluss at den bråker noe helt j****, så er uaktuelt å bruke den.

Er det noen som kan hjelpe meg i å prøve å sette sammen en pakke som blir billigst mulig, samt at det blir en stillegående maskin?

Kan kanskje se for meg at jeg blir å flytte harddiskene fra nåværende stasjonær til denne for å bruke den som en server også.

Har tastatur og mus.

Vil bruke TV'n som skjerm, så trenger jo da kabinett og innmat.

Og den MÅ kunne spille av full HD. Men det gjør kanskje alle skjermkort idag?

Noen forslag? :innocent:

--

JohnMartin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en del forskjellige slike oppsett gjennom de siste årene, og jeg har kommet fram til at en bærbar PC er det beste alternativet for min del. Det er iallfall et av de mest stillegående alternativene.

På en annen side har jeg også erfart at støynivået har minimalt å si, og her er hvorfor:

• Når jeg ikke bruker den er den i hvilemodus; ergo ingen lyd
  • Når jeg bruker den vil den lyden den lager bli overdøvd av stereoen, evt høretelefoner hvis jeg må holde lydnivået nede

Det viktigste mtp lyd er at støynivået er jevnt, endring av støy er veldig mye lettere å legge merke til enn én jevn "tone".

Det finnes mange rimelige bærbare som fint klarer å spille av full HD. Prismessig vil du kanskje få til noe som er noe billigere hvis du setter en sammen selv, men sjansen er stor for at det du ender opp med får en temmelig lav WAF (wife acceptance factor). I tillegg har jo en bærbar så mange andre anvendelsesområder; kjøkkenet når du lager mat, garasjen om du måtte tilbringe tid der, på tur osv..

Lenke til kommentar

Vil bruke TV'n som skjerm, så trenger jo da kabinett og innmat.

Og den MÅ kunne spille av full HD. Men det gjør kanskje alle skjermkort idag?

Du trenger ikke skjermkort en gang for full HD, alle Sandy Brigde og AMD A-series har bra nok integrert GPU for full HD.

Personlig ville jeg sett på noe som dette:

Kabinett

Lian Li PC-Q25 - ca kr 900

Fractal Design Array R2 300W - ca 1 200 kr

Ingen av disse har plass til DVD/BlueRay - så trenger du det så må du velge et annet kabinett. Fractal Design har medfølgende strømforsyning mens til Lian Li må du kjøpe en i tillegg.

Dette er små kabinett med høy WAF faktor, og plass til 5 - 7 harddisker.

Hovedkort/CPU

Begge kabinettene bruker mITX (mini-ITX) hovedkort. Setter opp et par alternativer med realt nummer av SATA porter.

Zotac H67ITX-C-E, 7 SATA, ca 980 kr

Asus P8H67-I B3, 6 SATA, ca 700 kr

Til disse passer en 35 Watt Sandy Brigde - jeg ville gått for en i3 2100T 2,5GHz til knappe 1 000 kr. Du finner rimeligere som f.eks Pentium G630T 2,3GHz. men de har en litt annen grafikkløsning, som jeg ikke stoler helt på.

Minne

Det billigste DDR3 minne du finner, enten 2 x 2 eller 2 x 4. 2 x 2 (4 GiB) koster under 200 kr, 8 GiB ikke mye over 300.

PSU til Lian Li kabinettet.

Personlig har jeg bare et alternativ jeg virkelig liker her - nemligSeasonic X-400FL. den er stille - dvs lydløs, men koster 1 000 kr. Men bedre PSU til en stue-PC/liten server finnes ikke - her er det kvalitet fra A til Å. Cooler Master Silent Pro M 500W er et rimeligere og OK valg. Rimelig kvalitet får du med Seasonic S12-II, som leveres fra 380 Watt og oppover.

Totalpris blir da fra ca 3 100 og oppover kr i og med at du har harddisker etc fra før. Jeg ville uansett ikke kjøpt harddisk for tida - det er en solid pristopp for øyeblikket. Om du eventuelt trenger noe til OS, så kjøper du en Crucial M4 64 GB SSD til knappe 1 000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...