Gå til innhold

Førstegangstjestens muligheter

code

Anbefalte innlegg

"Jeg hadde en annen thread litt tid tilbake hvor jeg hadde en god del spørsmål, men siden det er en gammel tråd tenkte jeg at jeg kunne starte en ny enn med andre type spørsmål."

Hei, jeg er en gutt som har blitt innkalt til førstegangstjeste i 2012, også lurer på noen flere ting.

Også kansje også få noen flere tips ang. hva som er mulig å gjøre i forsvaret.

Til dags dato så kunne jeg tenkt meg en befals utdanning (1+1år), men usikker på hvilken avdeling jeg burde søke til. Problemet jeg har er at jeg ikke vet hvilke fagområder som er opne for vær av befalsskolene, kan heller ikke finne dem på forsvarets internetsider. Hvis noen vet om en link eller kan fagområdene i hode så hadde det vært toppers.

Jeg har litt blandet mening ang. utenlandstjeneste(om det er noe jeg kunne tenkt meg eller ikke), så hvilke fagområder & befalsskole vil lede til utenlandstjeste? Også kan/vil, Hundetjenesten, Luftforsvarets befalsskole (LBSK) lede til utenlandstjeste?

Er det noen som vet cirka hva dem forskjellige arbeidsområdene til f.esk telemarkbataljon & kystjeger er under utenlandstjeste, eller gjør dem fleste det samme, hvordan er det med dem andre fagområdene som leder til utenlandstjeste?

Takker for svar, kommer garantert med flere spørsmål når jeg vet hvilke fagområder som er mulig innen for dem forskjellige befalsskolene.

- MVH ANONIII

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Tar man en befalsutdanning i Forsvaret i dag er det bare å regne med å før eller siden bli kalt ut til INT OPS. Om du ikke satser på videre karriære i Forsvaret utover pliktåret er det selvfølgelig avdelinger der du ikke har like stor sannsynlighet for det. Det er nok også et kriterie du vil bli vurdert på under opptaket, så hvis du i utgangspunktet sier at utelandstjeneste er uaktuelt synker nok også sannsynligheten for å bli tatt opp til skolen.

Bare å spørre hvis du har videre spørsmål. Er ikke helt sikker på hva du sikter til med tanke på fagområder.

Mvh

Lenke til kommentar

Hei!

Tar man en befalsutdanning i Forsvaret i dag er det bare å regne med å før eller siden bli kalt ut til INT OPS.

Mvh

Hva baserer du dette på? Det virker som om du sier man kan gjøre ferdig pliktåret sitt, være sivil og så plutselig bli sendt til INTOPS?

Lenke til kommentar

Takk for svar,

det jeg mente med "fagområder" var vel dette:

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/utdanningskalkulator/atilaa/Sider/atilaa.aspx

Akkurat nå er det ikke uaktuelt å gjennomføre utenlandstjeste, men har blandet følelser, på grunn av lite viten, og hva det faktisk innebærer.

For meg er det ikke viktig om det høres "tøft" ut eller om jeg går med mye fancy equipment under befals utdanningen, men heller hva de forskjellige "fagområdene/grenene gjør i krig". F.esk telemarkbataljon står som Hærens hurtige reaksjonsstyrke, noe jeg ville trod da er en veldig "frontline" styrke. Mens jeg mener å ha lest at kystjeger mer mere informasjons henting. Selvfølgelig tar jeg helt sikkert feil, også derfor jeg vil finne ut hva dem forskjellige oppgavene er, eller om dem i heletatt har forskjellige oppgaver.

Det jeg prøver å finne ut mere om nå er:

Heimevernets befalsskole, UB-Jeger

- (Kan men ta dette som vanlig 1+1år befalsskole, og hva er forskjell på heimevernets utdannelser og hæren?)

Hundetjenesten, Luftforsvarets befalsskole

- (Er det mulighet for utenlandstjeste)

Hærens Hurtig reaksjonsstyrke

- (Er dette veldig frontline styrke?)

Kystjeger

- (Hvilke type oppgaver utfører dem?)

Militær Livvaktavdeling

- (Blir dette 3årig? fgtj+militærlivvakt utdannelse+pliktig tjesteår)

Telemark bataljon

- (Mulig å ta telemarkbataljon som befalsskole?, hva gjør dem i utenlandstjeste?)

Takk for svar igjen.

- MVH ANONIII

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Er nok ikke hensiktsmessig å legge ut det jeg vet om de ulike avdelingene, men anbefaler at du kontakter Forsvarets Responssenter på 03003 (valg 2) og spør dem om at du lurer på.

Kan likevel svare på litt av det andre du lurer på.

TMBN er ingen befalskole nei, men du kan jo være heldig å få jobb der i plikttjenesten, men det svært vanskelig å forutsi hva slags stilling du får når du går en befalskole. Som regel kommer kullet frem til en løsning der den med best karakterer/offisersvurdering får velge stilling først, så det er med andre ord langt fra sikkert at du kommer rett til TMBN.

TMBN er en kampavdeling og operer deretter i utelandstjeneste.

KJK er også en kampavdeling (ikke en spesialavdeling) og selv om de i teorien spesialiserer seg på det maritime domenet gjør de mye av det samme som TMBN, dog med noe større grad av spesialisering.

Hundetjenesten har sikkert folk ute de også, så hvis du vil ut er det alltids muligheter for det.

Livvaktsavdelingen vet jeg ikke noe om, annet enn at det er en del strenge krav til opptak og at du kan regne med utenlandstjeneste i løpet av pliktjenesten.

Hærens Hurtig Reaksjonstyrke er jo en styrke satt sammen av flere elementer som primært intar en QRF-rolle. Ikke mange norske styrker er i "frontlinjen" om du vil kalle det slik, men en QRF skal jo stå i beredskap skulle allierte styrker komme i trøbbel. INTOPS kan påregnes.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar
Heimevernets befalsskole, UB-Jeger

- (Om man kan ta dette som vanlig 1+1år befalsskole

Dette er 12 måneder totalt. Ikke mulighet for å ta det over to år-

Hundetjenesten, Luftforsvarets befalsskole

- (Er det mulighet for utenlandstjeste)

Ja, hvis du melder deg inn i intops (luft). De har søkshunder og patruljehunder. Du kan søke stilling både hvis du er befal eller fullført førstegangstjeneste (grenader)

Hærens Hurtig reaksjonsstyrke

- (Er dette veldig frontline styrke?)

Definer frontline?

HHR skal være der det skjer så fort som mulig. Sier seg selv at når TMBN er en del. Holder de seg i front.

Militær Livvaktavdeling

- (Blir dette 3årig? fgtj+militærlivvakt utdannelse+pliktig tjesteår)

Nei. 1.år førstegangstjeneste + utdanning som har varighet på 3-4 år. Finner ingenting om pliktår. Kan hende det går under fase 3 av utdanningen. Som er spesialisering innenfor fagfelt.

Kystjeger

- (Hvilke type oppgaver utfører dem?)

Alt mulig. Fra etterretning, sabotasje, oppklaring, patruljering etc...

Lenke til kommentar

Takk for raske svar,

da er det mulig jeg har missforstått mye av hvordan befalsskolen fungerer.

Altså først inn på enten Hæren/Sjøforsvaret/luftforsvaret/heimevernets befalsskole, også etter hvordan du gjør det under den første perioden vil du kunne sette en ønskeliste innen andre "grener"?

Men vil det da være sånn at jeg starter min utdanning på luftforsvarets befalsskole også kan gjøre det for dårlig, så jeg kommer ikke inn på hundetjesten, også må ta f.esk vakt & sikring istede?

Men hvordan er det da med utlandstjeste siste året? Har du noen form for "spesialisering" da?

Også hva er forskjellen på heimevernetsbefalsskole & hærens befalsskole?

Selv om det kansje ikke er så "viktig" så vil jeg fortelle hvordan jeg trodde det var, først befal rekrutt, deretter 6mnd lederutdanning, også tilslutt 6mnd'r med spesialisering innen en "gren" som f.esk telemark bataljon. Også deretter et plikt år som f.esk vakt/instruktur eller utlandstjeste.

- MVH ANONIII

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Nei, ikke helt slik det fungerer.

Du møter opp på Kjevik i slutten av Juni (hvis de ikke har flyttet datoene siden min tid), der har alle befalskolene samlet opptak. Er en drøss med befalskoler i Forsvaret og alle disse har eget opptak her. (stort sett).

Så i forkant søker du deg inn på en befalskole, og hvis du kommer igjennom grovopptaket så blir du invitert til FOS (Felles opptak og seleksjon). Her er det et par uker med diverse aktiviteter og hvis du til slutt blir tatt opp til skolen tar du hele utdanningen din der.

Dvs kommer du inn på feks Hærens Befalskole så har du et års utdanning og dermed et års pliktjeneste ute i avdeling (alt fra TMBN til Art.bat er mulig). Så har du jo noen mer spesifikke befalskoler som FTBS, FSES, FIH, osv..

Lenke til kommentar

Nei, ikke helt slik det fungerer.

Du møter opp på Kjevik i slutten av Juni (hvis de ikke har flyttet datoene siden min tid), der har alle befalskolene samlet opptak. Er en drøss med befalskoler i Forsvaret og alle disse har eget opptak her. (stort sett).

Så i forkant søker du deg inn på en befalskole, og hvis du kommer igjennom grovopptaket så blir du invitert til FOS (Felles opptak og seleksjon). Her er det et par uker med diverse aktiviteter og hvis du til slutt blir tatt opp til skolen tar du hele utdanningen din der.

Dvs kommer du inn på feks Hærens Befalskole så har du et års utdanning og dermed et års pliktjeneste ute i avdeling (alt fra TMBN til Art.bat er mulig). Så har du jo noen mer spesifikke befalskoler som FTBS, FSES, FIH, osv..

Tusen takk for raske svar.

Det føles ut som jeg har missforstått hvordan det fungerer så ille at jeg nesten må begynne å tenkte på alt pånytt :)

Av en eller annen grunn så frister det veldig med 1+1år med befalsskole, også har jeg veldig lyst å sette meg i en posisjon hvor jeg kan ta utenlandstjeste som pliktår om jeg tror dette er noe som faller i smak etter litt tid i forsvaret.

Og prøver å finne ut den rette veien å gå. Infanteri tror jeg er eneste tingen som passer meg.

Hva er til å anbefalle om jeg vil ta et års utdanning el. fgtj, deretter 1års utenlandstjeneste?

Har egentlig planer om politi høyskolen etter min tid i forsvaret. Befalsskole vil vel være et pluss på cv, iforhold til f.esk jeger styrker som Fallskjerm/Kyst -jeger, som ikke gir befalsskole utdannelse.

Også vis man går f.esk UB-jeger, vis man verver seg til utenlandstjeneste etter første året, er det korteste man kan verve seg ved en 2års kontrakt?

- MVH ANONIII

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Ok, etter mange mange flere timer research endte jeg enda mere usikker på mine vidre valg.

Telemark bataljon, virker interesant, men 3år vervet grenader etter fgtk virker muligens litt i lengste laget.

Kystjeger er nå høyt på listen min, men usikker på hvordan jeg greier å stille til opptaks kravene, har rundt et halvt år til å trene til opptak, også 3år verving.

Leser mange steder at UB har få muligheter vidre i forsvaret, og at det blir vansklig å få utenlandstjeneste eller å verve seg på grunn av befalsstillingen, er dette sant?

Befalsskole ble fort litt usikkert, med tanke på at man ikke kan bli vervet som grenader, og vil derfor trenge "flere år på bakken" før du kan få befalsstillinger i utenlandstjeneste.

Som sikkert flere skjønner om dere leser tråden så har jeg minimal, til ingen god informasjon ang. hvordan ting gjøres i forsvaret, så jeg trodde/håpet på en lederutdannelse med utenlandstjeneste som pliktår. Virker som det er nærmest umulig?

Noen tips :) ?

Lenke til kommentar

Har du pågangsmot og ståpåvilje så vil du komme langt i forsvaret.

Leser mange steder at UB har få muligheter vidre i forsvaret, og at det blir vansklig å få utenlandstjeneste eller å verve seg på grunn av befalsstillingen, er dette sant?

Etter UB-utdannelse blir du sersjant. Så jeg tror det gjelder befalstillinger generelt.

Grunnen kan være at befal har krav på høyere lønn og tillegg enn hva en grenader har. Men kan ikke si sikkert om det er vanskeligere av den grunn. Fordi forsvaret skal prøve å gi grenadere befalstillinger (gi de en "kort" befalsutdanning)

Lenke til kommentar

Har du pågangsmot og ståpåvilje så vil du komme langt i forsvaret.

Etter UB-utdannelse blir du sersjant. Så jeg tror det gjelder befalstillinger generelt.

Grunnen kan være at befal har krav på høyere lønn og tillegg enn hva en grenader har. Men kan ikke si sikkert om det er vanskeligere av den grunn. Fordi forsvaret skal prøve å gi grenadere befalstillinger (gi de en "kort" befalsutdanning)

Jeg kunne tenkt meg å ta flere år i forsvaret, men har også planer om politihøyskolen, så har ingen planer om Krigsskole. Befalsutdanning er jo svært positivt vidre i det sivile livet med tanke på CV, men om dette gjør at mine 1/3 år som vervet soldat blir uten mulighet til utenlandstjeste virker det ikke like spennende, og kan ikke se for meg selv som en som en fulltids student instruktør heller.

Men jeg har sotti meg som mål å prøve ut Kystjeger, har gått over fra slanketrening til hardtrening, og håper bare på det beste, og får se hvordan det går, med tanke på at opptaket er om et halvt års tid. Starter å følge Marinejeger treningsprogrammet til uken som kommer. (Stigningene i treningsprogrammet virker litt urealistisk, men får se.)

Et annet spørsmål jeg lurer på er ang. utenlandstjeste, man er 6mnd'r borte, 12mnd'r hjemme, men disse 12mnd'ene jobber du på en av forsvarets baser i Norge med lønn, eller er du hjemme hos mamma & pappa og venter til 12mnd'r har gått?

Også vis jeg ikke kommer inn til kystjeger, og prøver meg på UB-Jeger, kan jeg året etter ta kystjeger med sersjant grad og igjen verve meg som vanlig? Leste at når du verver deg som kystjeger etter førstegangstjeste vil du bli matros, men kan du bli vervet som sersjant og gjøre det samme som matrosene?

Har jo fått innkalling til sjøforsvaret i mars 2012, og frykter at vis jeg ikke vil gå UB/Befalsskole, og ikke greier opptaket til kystjeger, så passer muligens hæren bedre for meg enn sjøforsvaret. Hvordan er det å bytte til hæren fra sjøforsvaret?

Også noen som har erfaring med hvor mye man greier å forbedre tiden på 3000 meteren over et halvt års periode?

Vet ikke hvor fort jeg løper nå, men er ofte på mølla, og vet at 15km/t i 12min virker svært skremmende, hvor 12km/t i 10min er ganske hardt for meg nå (flere sier at mølla er 2-3km/t feil, med tanke på at 7km/t på mølla er tippe punktet på jogge/gange).

Minimums styrkekravene greier jeg til dags dato, så fryter ikke dem særlig.

Takk for alle svar, eller tips.

- MVH ANONIII

Lenke til kommentar
Et annet spørsmål jeg lurer på er ang. utenlandstjeste, man er 6mnd'r borte, 12mnd'r hjemme, men disse 12mnd'ene jobber du på en av forsvarets baser i Norge med lønn, eller er du hjemme hos mamma & pappa og venter til 12mnd'r har gått?

Du jobber på avdelingen din. Da går det for det meste i trening, rutiner og ny taktikk kjøring til neste gang du skal ut. Er ikke at du slapper av i 12 måneder. Muligens man får fri like etter man kommer tilbake. Men ikke et helt år.

Også vis jeg ikke kommer inn til kystjeger, og prøver meg på UB-Jeger, kan jeg året etter ta kystjeger med sersjant grad og igjen verve meg som vanlig? Leste at når du verver deg som kystjeger etter førstegangstjeste vil du bli matros, men kan du bli vervet som sersjant og gjøre det samme som matrosene?

Veldig usikker på dette. Ettersom noen avdelinger er ganske kresen på å bare ta inn grenaderer/matroser. Men det går sikkert ann å ring noen som har med inntak av KJK. De har sikkert et nummer på siden sin.

Har jo fått innkalling til sjøforsvaret i mars 2012, og frykter at vis jeg ikke vil gå UB/Befalsskole, og ikke greier opptaket til kystjeger, så passer muligens hæren bedre for meg enn sjøforsvaret. Hvordan er det å bytte til hæren fra sjøforsvaret?

Ring VPV 03003 og snakk med de. Det er veldig sjeldent at de har noe imot at du bytter gren. Jo tidligere du ringer jo større sjanse er det. De er veldig hjelpsomme, og alle som viser interesse for å komme inn finnes det plass for.

Også noen som har erfaring med hvor mye man greier å forbedre tiden på 3000 meteren over et halvt års periode?

Vet ikke hvor fort jeg løper nå, men er ofte på mølla, og vet at 15km/t i 12min virker svært skremmende, hvor 12km/t i 10min er ganske hardt for meg nå (flere sier at mølla er 2-3km/t feil, med tanke på at 7km/t på mølla er tippe punktet på jogge/gange).

Minimums styrkekravene greier jeg til dags dato, så fryter ikke dem særlig.

Kommer veldig ann på hva slags form du har vært i før. Og hva slags forhold du har til løping.

På underkant av 4 måneder så gikk jeg fra 12:45 til 11:20. Og da gikk jeg ikke inn for det. Det var fra starten rekrutten og til slutten på hundeførerkurs . Hundefører kurset var det løpeplikt og løping med hundene flere ganger om dagen (så var nok det som funket). Trener du målbevisst så skal du klare en bra forbedring på tiden.

Ta en test og finn ut hva du løper på.

Husk det er minimum styrkekravene. Du bør ligge godt over det, spesielt hvis du tenker på KJK. Hadde siktet på 5-6 karakter. Og det er ikke spesielt vanskelig å få til.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar
Et an....?

Du jobber på avdelingen din. Da går det for det meste i trening, rutiner og ny taktikk kjøring til neste gang du skal ut. Er ikke at du slapper av i 12 måneder. Muligens man får fri like etter man kommer tilbake. Men ikke et helt år.

Også vis je...

Veldig usikker på dette. Ettersom noen avdelinger er ganske kresen på å bare ta inn grenaderer/matroser. Men det går sikkert ann å ring noen som har med inntak av KJK. De har sikkert et nummer på siden sin.

Har j...

Ring VPV 03003 og snakk med de. Det er veldig sjeldent at de har noe imot at du bytter gren. Jo tidligere du ringer jo større sjanse er det. De er veldig hjelpsomme, og alle som viser interesse for å komme inn finnes det plass for.

Også no...

Kommer veldig ann på hva slags form du har vært i før. Og hva slags forhold du har til løping.

På underkant av 4 måneder så gikk jeg fra 12:45 til 11:20. Og da gikk jeg ikke inn for det. Det var fra starten rekrutten og til slutten på hundeførerkurs . Hundefører kurset var det løpeplikt og løping med hundene flere ganger om dagen (så var nok det som funket). Trener du målbevisst så skal du klare en bra forbedring på tiden.

Ta en test og finn ut hva du løper på.

Husk det er minimum styrkekravene. Du bør ligge godt over det, spesielt hvis du tenker på KJK. Hadde siktet på 5-6 karakter. Og det er ikke spesielt vanskelig å få til.

Takk for svar.

Tippet at man var ved avdelingen i disse 12mndene hjemme, noe som er veldig godt å høre.

Leste også at noen år tilbake var det 86 personer innen hele KJK, mens det var kun 15stk i INTOPS, hva gjør dem resterende personene hjemme i Norge? Masse trenging til muligens INTOPS?

Jeg har VPV på speed dial #1, dem er sikkert dritt lei meg.

Ringte tidligere idag, dem kunne svare på svært lite ang. KJK.

Hva jeg fikk vite var, med tanke på at KJK var FGTJ så kunne jeg ikke starte på FGTJ deretter melde meg på opptaket ettersom jeg allerede hadde startet på min FGTJ, siden jeg kan ikke ha lengre FGTJ enn en vis antall dager, og må derfor utsette FGTJ min til etter KJK opptaket. Om jeg ikke består opptaket eller ryker ut senere vil jeg bli plasert i SJØFORSVARET etter dems behov.

Dette er annerledes med befalsskole hvor jeg kan starte på rekrutt og få perm under opptaks tiden til befalsskolen siden dette ikke går under FGTJ på samme måte.

Noe jeg kunne ha gjort var å ringe å spurt om å bytte til FGTJ i hæren, i tilfelle jeg ser 1mnd før opptak at jeg ikke greier minstekravene, og ikke prøver meg på KJK opptaket i heletatt, og kan da starte på FGTJ i hæren. Prøver jeg meg på opptaket og detter ut så havner jeg tilbake i sjøforsvaret alikevel.

MEN det som er tingen er at jeg har lest på forsvarets sider at fleste av opptaks plassene er holdt av til personer som er innkalt til FGTJ i sjøforsvaret, derfor om jeg bytter til hæren er det mulighet for at jeg minsker mine sjanser ved eventuelt KJK opptak. (Noen som har hørt noe mere om dette?)

Flertallet av plassene er forbeholdt soldater som skal starte på førstegangstjenesten i Sjøforsvaret. For å komme på opptaket til kystjegerkurset, må du søke på Kystjegerkommandoens eget søknadsskjema. Søknadsfristen er 1. mars.

SOURCE: http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/spesialstyrker-spesielle-tjenester/kystjeger/Sider/Søknad.aspx

Takk for svar igjen.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Gå for KJK hvis det er det du vil da. Det er kun opp til deg selv om du klarer opptaket.

Høres kanskje banalt ut, men det er jo enkelt, det er bare å gjøre det.

Jeg er faktisk helt enig, det er BARE å gjøre det, så går det som det går, også er det kun meg selv som setter grensene og velger hvilket utgangspunkt jeg skal ha når jeg er til opptak.

Har bestemt meg for å prøve KJK, prøver bare å finne ut et par ting rundt det, så jeg har en backup plan i tilfelle jeg ser jeg ikke greier minstekravene før opptaks dato.

Noen sier at man ikke burde legge seg så mye opp i detaljer, bare se hva som skjer, men jeg mener at dette kan og skal ses på som en jobb, og da er det viktig å ha en pekepinne om hva som skjer etter utdannelse. Sånn er det vel for de fleste yrker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...