Gå til innhold

Beretløp, dine erfaringer

Syn

Anbefalte innlegg

Hei og hå.

Skal inn til førstegangstjeneste på Heggelia Leir ved sambandsbataljonen.

Har sittet et par dager nå og lest det jeg kan finne av erfaringer av beretløpene

og må si det er utrolig god underholdning og jeg gleder meg meget.

Greier nå ikke finne flere via google, så jeg prøver her.

Er ikke bare interessert i Heggelia sine, og setter stor pris på alle som gidder å skrive.

Har du hatt beretløp?

Da vil jeg gjerne vite hva dere gjorde og hva du synes om det!

Håper på en del svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

33 timer med gjørmebad, vandring, dytting av GW opp bakker, vanding, bæring av tømmerstokker opp bakker, vandring, vandring i myr, bæring av "sårede soldater", vassing i bekk, rå potet og rått egg til middag, mer gjørmebad, alt dette krydret med tung sekk og "gass-gass-gass". Alt i alt morro å ha vært gjennom, men ikke noe jeg ønsker å gjøre igjen.

Høydepunktet på turen var vel å ligge ved en stor betongblokk imens tre sprengladninger ble fyrt av i økende styrke, man lå jo bare der og nøt tiden man ikke var våt og kald eller tasset rundt med tung sekk og/eller bar båre/dyttet bil. Tror faktisk det var sol også.

Og avsluttningen var magisk, da dørene av lagerhallen ble åpnet og burgere lå klar på grillen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var i Heggelia for rundt 10 år siden. Da ble vi vekket i 3-4 tiden av krakilske sjanter og Rammstein. Kastet på oss diverse klær, før vi fant ut vi skulle gå med arbeidsuniform. Så raste vi litt rundt og løftet diverse ting. Folk som prøvde å snike seg unna fordi "de hadde vondt i ryggen" og diverse, ble båret på både og på andres rygg. Selvsagt mange glade meldinger fra oss som bar på dem også.

Så løp vi gjennom hinderløpe mens vi bar dunker med vann. Krøp litt gjennom den elva, mens røykgranater og rødfis smalt rundt oss.

Så litt jogging i leir fordi en nepe sa han frøs.

Så ble vi delt opp i grupper og tok situps og pushups. Og situps og pushups.

Så løp vi hinderløype igjen, denne gang dårligere enn første gang, så vi tok en ny runde "oppvarming", fordi vi åpenbart var kald og stiv. Så var det ny runde hinderløype, med ny kryping i elv.

Så tror jeg vi avsluttet med å stå på plassen mens en fenrik og noen sjanter spylte oss "rein" med en slange.

Vi avsluttet seansen med pølsefest i dusjen i like kaldt vann.

Skal jeg gi deg et tips, så er det å spare energi til du skal fyke i dusjen. Løp som faen når dere får lov til det, og spring rett i dusjen. Håndkle og slikt kan du bruke senere. Varmt vann er ikke noe som varer evig på disse kassernene når samtlige skal dusje....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Berretløpet var litt meningsløst - sett at du ikke skjønner dette gjennom linjene mine. Samtidig må du være taktisk å rope hvor mange armhevinger du tar, samt pushe andre. Så får du cola-tillegget i 1 år...

Du blir sannsynligvis også dradd ut på "korporalkurs" eller hva de kaller det. En litt verre øvelse hvor du går langt i 1,5-2 døgn med minimalt av mat. Vi fikk en pakke kakao (en kopp) som vi skulle fordele på 6 stk. Det var himmelsk med noe varmt etter å ha vært kald i timesvis... :)

Lenke til kommentar

Hadde mitt beretløp i Panserbataljonen i Kavaleri eskadronen.

Vi hadde allerede vært 3 dager ute i feltet med driftig av base og oppklaringspatruljer på kveldene. Neste morgen var det eksadronsoppstilling hvor vi ble gasset med x antall CS gassgranater etter at kapteinen holdt en tale. Deretter ble alle lagene fordelt ut på forskjellige poster hvor vi gjorde forskjellige fysiske ting.

Som f.eks :

*TAS (transport og syke/sårede) i en lang hindreløype, hvor opp til flere i laget måtte bæres igjennom så lavt som mulig.

*Lage skytter stilling ved hjelp av sand sekker som måtte bæres langt for så å tømmes, så fylle opp igjen og lage stillingen.

*Staffet mot et annet lag med sandsekker/stein som skal bæres i en bratt oppover bakke og så ned igjen. Det laget som tapte måtte motta en stein/sandsekk som også skulle være med opp. Slik forsatte det til det ene laget hadde alt (da måtte taperne ha med seg sandsekk/stein for resten av postene).

Dette var bare for å nevne noe (vi hadde 10 poster om jeg husker riktig).

Etter dette hadde vi oppstilling igjen på kvelden, hvor vi skulle marsje avgårde. Da ble en lagkamerat "skutt" og vi måtte tasse han med en selvbygd båre. Så vi tasset denne personen noen kilometer ned til en militær leir der vi ble pushet igjennom en hindreløype 4 ganger (fordi vi skulle klare å slå den forrige tiden vi fikk på hinderløypa).

Så fikk vi en liten pause, for da skulle vi gjøre klar til 15 km marsj / jogging (tidskrav på litt over 2 timer). Så vi fikk bytta til joggesko.

Etter dette ble vi kjørt med scania lastebiler ut til et skytefelt hvor vi fikk en spreningsdemo med TNT. Deretter ble vi kjørt tilbake til leir, hvor vi trodde vi var ferdig fordi vi begynte å pusse lagsutstyr og fikse småting. Så vi ble sendt ut på oppstilling igjen for å så jogge avgårde til Minken (den lokale hindreløypa i Setermoen). Som vi gjennomførte 2 ganger lagsvis. Etter dette jogget vi avgårde til gjørmeløype som egentlig skulle gjennomføres 2 ganger, men siden noen fikk mild hypotermi måtte de avslutte.

Skal nevnes at jeg hadde sovet 6-7 timer på 5 dager, vi fikk nesten ikke mat da berretløpet startet. Veldig usikker på lengden av berretløpet, men det startet torsdag morgen kl 0700 og sluttet fredag ettermiddag en gang.

Gled dere :)

Lenke til kommentar

Dimmiterte fra sbbn 1.juli i år å kan vel si at det som Noxnon beskriver stemmer ganske greit. Masse patruljering nettene før beretløpet er vanlig og. Men som sagt, beretløp og mestring er to forskjellige ting.

Er værst i starten, når mørket kommer går du over til zombie modus og da er alt chill :)

Å til folk som mener beretløp er ille.. :nei:

Endret av m ysse
Lenke til kommentar

Var i Heggelia for rundt 10 år siden.

Varmt vann er ikke noe som varer evig på disse kassernene når samtlige skal dusje....

Forsvaret er nok litt oppdatert siden den gang. Jeg var på Setermoen for et par år tilbake og jeg opplevde ikke en gang at det var fritt for varmtvann, så tviler på at trådstarter bør bekymre seg for dette.

Hei og hå.

Har sittet et par dager nå og lest det jeg kan finne av erfaringer av beretløpene

Er ikke bare interessert i Heggelia sine, og setter stor pris på alle som gidder å skrive.

Har du hatt beretløp?

Jeg hadde beretløp med stormeskadronen på Setermoen i 2009. Fra hva jeg har hørt så vil jeg si at beretløpene varierer veldig mye og at de egentlig bare blir "enklere" for hvert år. Selv om noen sikkert er heldigere enn andre. Tviler på at beretløpet til sambandsbataljonen er spesielt tungt.

Vi var to tropper i eskadronen min. Min tropp hadde et tungt beretløp, men mye enklere enn den andre troppen. Vi hadde én knallhard dag, mens den andre troppen hadde tre slitsomme dager, noe jeg anser som verre.

Vi våknet til vanlig tid 05.40. Sto opp, gikk til kantina, spiste mat og laget matpakke. (Utelunsj, hadde vi fått beskjed om). Tilbake fra kantina, ryddet og vasket rommet. Oppstilling 07.45. Etter oppstillingen hadde vi Fyfo (fysisk forstring). Her hadde vi en styrkesirkel i nesten to timer. Mesteparten gikk ut på skuldrene og armene. Mesteparten i troppen var helt ødelagte i kroppen etter den ville økten.

Etter fyfoen var det rett i dusj og tilbake til oppstillingsplass. Her får vi beskjeden; "Velkommen til årets beretløp!".

Stemningen i gruppa ble munter, da de fleste ville få dette overstått.. og ikke minst at vi slapp å stå opp midt på natta. Skrekkscenario. Vi fikk deretter noen minutter på oss å pakke sekken. Jeg hadde en del rosiner og kjeks igjen fra forrige øvelse som jeg tok med meg i jakkelomma. Andre tok med seg smågodt som de hadde kjøpt på velferden dagen før. Befalet sjekket aldri lommene våre.

Så var altså løpet i gang. Vi marsjerte noen kilometer inn i skogen. Her ble vi delt opp i lag.. og hvert lag måtte lage en båre. Befalet stresset oss hele tiden.

Deretter hadde vi en konkurranse. Den tyngste personen måtte ligge på båra og så var det om å komme seg raskest mulig i mål. (ca. 1 km) Vi merket fort at vi hadde hatt en tung fyfo-økt tidligere på dagen. Etter konkurransen var det bare å forsette med båren til idrettsanlegget. Her var det konkurranse i hinderløypen. Båra - med en person på - kunne ikke være nær bakken. Her holdt vi på en god stund og dette var utrolig slitsomt.

Etter dette gjenstod masse, masse marsjering.. vi gikk hele tiden oppover, noe som etter hvert ble veldig slitsomt. Da vi omsider kom til topps var det bare å finne frem matpakka. Den skulle for så vidt bare kastes i en samla haug, så noe mat ble det ikke.

Ellers var det masse mer masjering. "kryping" (husker ikke navnet) over en laang strekning. Før det etter hvert begynte å bli svært mørkt, noe som gjorde at vi bare måtte gå hjemover mot leiren. Her var det om å bli førstemann tilbake. Jeg husker ikke om det var en stor vannkanne på laget som måtte bæres eller om vi bare gikk med våpenet. Uansett, folk var trette og slitne. Turen hjem gikk utrolig sakte.. spesielt lagene som var så uheldige med å ha jenter på laget. :)

Vi kom oss tilbake til "garasjen" vår og stilte oss opp. En av sersjantene begynte å snakke om isbading.. noe som heldigvis bare var tull. Vi gikk inn i garasjen og der ventet en haug med pizzaer og en cola til hver.

Husker jeg var utslitt etter løpet, men egentlig var det bare skøy. Det kjedelige er jo at en får lite mat.. og kroppen reagerer jo ulikt på dette fra person til person. Det var flere som virkelig slet.

Beretløpet er ikke noe stress. Det trenger du ikke bekymre deg for. :) Førstegangstjenesten derimot.. den er kjedelig.

Lenke til kommentar

Varmt vann er ikke noe som varer evig på disse kassernene når samtlige skal dusje....

Forsvaret er nok litt oppdatert siden den gang. Jeg var på Setermoen for et par år tilbake og jeg opplevde ikke en gang at det var fritt for varmtvann, så tviler på at trådstarter bør bekymre seg for dette.

Status på kasserne hjertind er ihvertfal i dag at vannet er mellom lunkent og kaldt, og strålen er altfor liten om det er flere en 3 stk som dusjer samtidig.
Lenke til kommentar

Hei og hå.

Har du hatt beretløp?

Jeg var i SBBN 09/10, og vårt beretløp var å gå opp på toppen av Blåtind med minst 15 kilo stein i sekken.

Lenke til kommentar

Beretløpet er ikke noe stress. Det trenger du ikke bekymre deg for. :) Førstegangstjenesten derimot.. den er kjedelig.

Kan si at 10/11-innrykket på Setermoen hadde store problemer med vannet. Stort sett over hele leiren :)

Du var i en stormeskadron, og synes du hadde en kjedelig tjeneste? Mon tro hva du hadde sagt hvis du hadde vært i vakt og sikring?

Lenke til kommentar

Det var ikke et problem hver gang vi dusjet, men etter beretløpet gjør at 120 stk skal dusje varme i kroppen samtidig. Tro meg, vannet var kaldt.

Temperaturen var slik man får det når man lar kaldtvannet renne til det blir kaldt.

Jeg holdt til på Hjertind (tror jeg - lengst inn i en gudsforlatt leir).

Lenke til kommentar

Dimmiterte fra sbbn 1.juli i år

Å til folk som mener beretløp er ille.. :nei:

SBBN --> Ikke ille beretløp

Sier vel det meste :)

Skal du sitere noe, få med alt.

Sier vel heller hvor dårlig form noen er. Sier ikke at jeg koste meg, men i forhold til andre ting er det ingenting. Hadde du hatt mestring(er veldig få bataljoner som har mestring til værnepliktige) hadde du skjønt hvor chill beretløpet var i forhold.

beretløpet varer i 30 timer, mestring varer 3-5 dager, you do the math.

EDIT: og mtp at du selv har hatt mestring, skjønner jeg ikke hvorfor du skriver det, blir for dumt egentlig. Poenget mitt var at om folk synes beretløpet av sykt hardt, da skal de være glad for at de ikke har mestring.

Endret av m ysse
Lenke til kommentar

Kan si at 10/11-innrykket på Setermoen hadde store problemer med vannet. Stort sett over hele leiren :)

Du var i en stormeskadron, og synes du hadde en kjedelig tjeneste? Mon tro hva du hadde sagt hvis du hadde vært i vakt og sikring?

Sykt. Jeg var inne i hele 2009 og ikke én gang slet vi med for lite varmtvann..

Vi gjorde mye gøy i stormeskadronen, men synes bare førstegangstjenesten er alt for lang. Ett helt år.. kunne sikkert fått den unna på noen få måneder. Det er så mye venting at jeg blir gal av å tenke tilbake på det. Når jeg ser tilbake på tjenesten min så er jeg selvsagt storfornøyd med å ha fullført den og ikke minst at den var så interessant. Meningsløst å være i vakt og sikring i over et helt år.. hva er det for en førstegangstjeneste liksom. Men skal innrømme at det var flere ganger - som regel da vi var ute i skogen i minusgrader - at jeg ønsket meg til vakt&sikring. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...