Gå til innhold

Asus p8z68-v pro - Ahci eller Ide?

^fmj

Anbefalte innlegg

Jeg installerte os (win7 x64) med AHCI enabled i bios. Men når jeg åpnet en hdd gikk det veldig lang tid før filene kom frem. Hvis jeg var i winamp og lastet inn en ny playlist hørte jeg at hdden spant skikkelig opp, kom en lav, skarp lyd før sangene kom frem. En skikkelig delay med andre ord.

Nå har jeg byttet til IDE og alt er mye bedre.

Noen ide om hvorfor AHCI ikke funker like bra som IDE?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er korrekt, det virkere tregere når jeg åpner en hdd eller en mappe med mange filer. Har hatt et par lignende tilfeller nå etter at jeg bytta til IDE, hvis jeg bytter til en annen sang i playlisten er det litt delay, men langt fra så ille som da den stod på AHCI i bios.

Win 7 x64.

Har akkurat bytta HK, har installert alt nødvendig fra platen som fulgte med, men ser at det er en driver fra 18. oktober på asus.com, skal prøve den.

Lenke til kommentar

Har samme greien med samme HK. Er vel det at harddiskene går i sleep state når de ikke er i bruk på en stund. Så da må de spinne opp igjen fra som om de var avslått eller noe (mener å ha lest at det er noe powersaving greier fra ASUS). Det begynner å bli ganske slitsomt, og hadde ikke noe sånn det gamle HKet (P5N-E SLI). Men kan jo ikke være vanlig at det tar 5-8 sekunder før HDDene reagerer, vel?

Lenke til kommentar

:/, det virker som den faller mer og mer etter og så må den hente seg inn igjen på et vis. Det virker som det ble bedre etter at jeg la inn den siste driveren. Det er ikke så mye som 5-8 sekunder hos meg, mer 2-4 kanskje.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Ehm hmm, det med powersaving jeg hadde lest var dette:

Intel Smart Response Technology Faster Access, Bigger Storage Intel Smart Response Technology boosts overall system performance. It uses an installed fast SSD (min 18.6GB available) as a cache for frequently accessed operations, speeding up hard drive/main memory interaction. Key benefits are expedited hard drive speeds, reduced load and wait times and maximized storage utilization. Power consumption also goes down by reducing unnecessary hard drive spin, an important part of Green ASUS eco-friendly computing.

Men kanskje det har noe med det å gjøre likevel? Eller kanskje det bare er noe gale med HKet? :(

Jeg har en SSD, men bruker ikke Smart Response, fordi da måtte man installere OS med RAID-oppsett, og det fant jeg ikke ut før etter jeg hadde installert på vanlig måte. Skal prøve å bytte til IDE og se om jeg merker noe forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke SDD, men kjekt å vite.

Jeg la inn et kontrollpanel fra intel, det påstås i alle fall at alt fungerer slik som det skal, ncq aktivert og de riktige overføringshastighetene er oppgitt.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...