Patrick123 Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Har et kjøleskap med en liten innebygd kjøler som nå er smekkfull av is. Hvordan går jeg fram for å få bort isen? Tror det er på tide, en pingvinfamilie har slått seg ned i det venstre hjørnet. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 http://lmgtfy.com/?q=avriming+av+fyser Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2011 Takk for den, da starter operasjon Icebreaker Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg gjorde et kjapt Google-søk for deg. Manualen til Beha frarådet bruk av hårføner eller andre elektriske apparater for avriming, men gav ingen begrunnelse. Men jeg kan selv tenke meg hva noe av begrunnelsen kan være; Når fuktighet i lufta kondenseres, drypper det litt vann inni kjøleskapet. Dette er temmelig normalt. Men kjøleskapet kan jo ikke la vannet renne på gulvet, og det er heller ikke koblet til avløpet. Så hvor blir vannet av? Saken er at det er snakk om ganske små mengder. De drypper gjennom et hull i "gulvet" i kjøleskapet, og samles opp i et slags fat som er montert over kompressoren. Kompressoren er en elektrisk motor med pumpe. Den blir ganske varm når den står på, så vannet som samler seg i fatet over motoren fordampes etter hvert som det drypper nedi. Hvis du avrimer kjøleskapet så vannet renner som en bekk, vil ikke vannet i fatet over kompressoren fordampe raskt nok, og fatet, som ikke er ubegrenset stort, renner over. Da får du vann på gulvet. Jeg vet ikke om det finnes flere grunner til at man ikke skal avrime fryseboks/kjøleskap med hårføner, men jeg kan tenke meg at det er for å unngå vannsøl. Fatet er tilgjengelig fra baksiden av kjøleskapet, og kan tømmes med fille oppi en vaskebøtte. Men hvis du flytter på kjøleskapet ditt, må det (om jeg husker riktig)være avslått og stikkontakten trukket ut. Når du har satt det på plass må du vente noen timer med å sette strøm på det igjen. Dette pga. at flyttingen får gassen i radiatoren til å forskyves, og du kan skade kompressoren ved å starte den før væsken i systemet har falt på plass igjen. Jeg tar dette fra hukommelsen. Jeg er ingen ekspert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå