Nervevrak Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Kameraene begynner å bli gamle, så på tide å finne en erstatter. Det har vist seg at disse ikke tåler ristingen i helikopterne så veldig godt. De har vært mye inne til service pga de spiser bånd, eller zoomen slutter å virke. De har heller ikke vært så lys sterke som vi ønsker. De har også manglet litt på muligheten til å zoome inn, uten å begynne å riste, men fortsatt opprettholde detaljene. De blir brukt som håndholdt. Hva vil være en god erstatter å vurdere? Vi har fått noen kriterier som må oppfylles: -Bedre oppløsning. Slik at detaljene fortsatt er til stede når en zoomer inn under redigering. (Gjerne også ha stabilisering god nok til å kunne bruke zoom litt når en filmer i helikopteret også.) -Bedre bildestabilisator i forhold til dagens. -Må legge opptakene på minne/HD/DVD, eller annet som ikke krever bånd. -Helst være mer lyssterk en dagens for å virke bedre under skumring/natt. (Søkelys blir brukt som lyskilde når det er mørkt.) -Holde seg under 20.000kr. Endret 31. oktober 2011 av Nervevrak Lenke til kommentar
arthon Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Kameraene begynner å bli gamle, så på tide å finne en erstatter. Det har vist seg at disse ikke tåler ristingen i helikopterne så veldig godt. De har vært mye inne til service pga de spiser bånd, eller zoomen slutter å virke. De har heller ikke vært så lys sterke som vi ønsker. Regner med at noe av grunnen til at de ikke tåler ristingen er hvordan kamera lagres i helikopteret når det ikke er i bruk. Legg litt ekstra flid i beskyttelse mot risting. Alle kameraters bevegelige deler vil bli ødelagt av kontinuerlige vibrasjoner. Ikke kjøp kamera med Hardisk opptaker av samme grunn. De har også manglet litt på muligheten til å zoome inn, uten å begynne å riste, men fortsatt opprettholde detaljene.De blir brukt som håndholdt. Dess mer du zoomer dess mer vill risting ha effekt på opptaket. Det finnes to typer bilde stabilisering; Optisk og Digitalt. Noen kameraer har en kombinasjon av disse, som vil være det beste hvis det er laget godt nok. Stabiliserings software kan i noen tilfeller hjelpe, selv om jeg har min tvil om effektiviteten på typen vibrasjoner i et helikopter. Deshaker --> http://www.guthspot....eo/deshaker.htm Eneste alternativer er store dyre kamera rigger med gyro. Hva vil være en god erstatter å vurdere? Vi har fått noen kriterier som må oppfylles: -Bedre oppløsning. Slik at detaljene fortsatt er til stede når en zoomer inn under redigering. (Gjerne også ha stabilisering god nok til å kunne bruke zoom litt når en filmer i helikopteret også.) -Bedre bildestabilisator i forhold til dagens. -Må legge opptakene på minne/HD/DVD, eller annet som ikke krever bånd. -Helst være mer lyssterk en dagens for å virke bedre under skumring/natt. (Søkelys blir brukt som lyskilde når det er mørkt.) -Holde seg under 20.000kr. Generøst budsjett, men siden du ikke har sagt hva kamera skal brukes til. F.eks. er det for å ha opptak av arbeids operasjoner eller driver dere med mer professionelle opptak? Så er det vanskelig å gi noen konkrete råd i forhold til hva som er viktigst. Tilsvarende modeller i forhold til det dere har (som er veldig gammelt i forhold til kamera utviklingen) er Canon XA10 og Canon XF100 (litt over og under budsjett) Men det er ikke nødvendigvis kameraer som jeg ville anbefale. Alt kommer an på hva det skal brukes til og de kameraene er ganske store hvis man bare skal ha dem for å filme arbeids oppgaver. Skal dere ha mer pro kamera blir det en helt annen diskusjon. Da ville jeg heller gått for et lite kamera som Panasonic HDC-SD 90 til 3 995,- med en hybrid av optisk og digital stabilisering og 21x optisk zoom og flere digital zoom funksjoner. Mest fordi det har den beste stabiliseringen i følge tester og er lite og enkelt å jobbe med. Kombiner det med et Countour hjelm kamera så har du en funksjonell pakke. Andre har sikkert bedre råd om kameraer enn meg, men først er det viktig å vite hvilke oppgaver kameraet skal ha før man kan komme med mer konkrete råd. Dyre store kameraer er ikke alltid de beste for spesifikke oppgaver. Canon lanserer et nytt kamera på Torsdag 3 november, men det tror jeg er utenfor ditt budsjett. Endret 1. november 2011 av arthon Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 1. november 2011 Forfatter Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Budsjett har en tendens til å sprekke, så opp mot 25000 vil nok gå også. Så det var XA10 og XF100 ansvarlig for innkjøp hadde opp i en blekke fra FV (XA10 merket som nyhet i det bladet). Kan dessverre ikke si direkte hva det skal brukes til. Noe som gjør det vanskeligere for dere å komme med anbefalinger. Men zoom trenger ikke å være mer en max 3-5x, da blir det for nærme uansett hvor bra stabeliseringen er. Og digital zoom blir slått av. For det er viktig at opptaket ikke blir manipulert på noen måte. Det er snakk om å filme fra 50-200m avstand. Og kunne forholdbestemme størrelser på "soveposestørrelse" ting i forhold til andre ting en får opp i bildet... Til sammenligning blir det kanskje som å stå på 2-400m å filme mennesker. Også etterpå skal en kunne bestemme høyden på menneskene i forhold til kjente høyder på ting som også er med på opptaket. En bør også ut i fra opptaket kunne skille om det er snakk om tynne, tykke, gamle, unge, mann/kvinne -mennesker. Men en må huske på at det rister, så en kan ikke bruke zoom for hardt. Da må en heller gå for større oppløsning med god lysstyrke. Slik at en eventuelt kan zoome etterpå i et redigeringprogram. Du nevner SD90, vil ikke SD800 eller HS700 være bedre? Om en videokamera har hardisk og minnebrikke. Så kan en vel velge minnebrikken fult ut som lagringsmedia? Eller vil en kunne oppleve at disse er beregnet for hardisk. Og om en velger minnebrikke så må en kanskje gå ned på kvaliteten for at kameraet skal kunne skrive raskt nok inn? Blir "ullent" det her. Men ingen på jobben som har særlig peil på dette. Kjedelig å betale mye for noe som ikke er bedre en det vi har i dag. Edit: Bedre blir det vel uansett siden det nå er HD på stort sett alt. Så det viktigste er vel stabilisatoren(e) og at det er lysfølsomt vil jeg tro? Endret 1. november 2011 av Nervevrak Lenke til kommentar
arthon Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Det er utrolig vanskelig å finne et kamera med en kombinasjon av tekniske spesifikasjoner som passer best til ditt bruk. Det vil alltid bli en del kompromisser. Derfor blir det nærmeste man kan komme her på forumet mer en "teknisk-filosofisk" diskusjon og råd. Budsjett har en tendens til å sprekke, så opp mot 25000 vil nok gå også. Så det var XA10 og XF100 ansvarlig for innkjøp hadde opp i en blekke fra FV (XA10 merket som nyhet i det bladet). De to Canon forslagen er ikke nødvendigvis de beste kameraene i prisklassen. Hvis man ser på tilsvarende størrelse kameraer (lette "news/doku kameraer") som er mest i bruk av TV selskaper pga. bildekvalitets-kriterier som feks. NRK og BBC har så er ofte Panasonic kameraer en gjenganger. Nå er det ikke nødvendigvis disse kameraene som er best til ditt bruk. De har bedre bildekvalitet, men feks. ikke avansert optisk/digital bildestabilisering. Her faller egentlig budsjettet ditt mellom to stoler. Kan dessverre ikke si direkte hva det skal brukes til. Noe som gjør det vanskeligere for dere å komme med anbefalinger. Greit nok, men jeg tror jeg skjønner litt hva det skal brukes til. Spørsmålet blir egentlig en vurdering av dere om hvor god teknisk bildekvalitet dere trenger i forhold til andre funksjoner som god bildekvalitet. Her kommer egentlig valget inn mellom et bra "handycam" til 4000.- og et dyrere SEMIPRO-kamera til 25000.-. Og de beste SEMIPRO og PRO kameraene koster gjerne mer enn 25000.- Men zoom trenger ikke å være mer en max 3-5x, da blir det for nærme uansett hvor bra stabiliseringen er. Og digital zoom blir slått av. For det er viktig at opptaket ikke blir manipulert på noen måte. Panasonic HDC-SD 90 som jeg foreslo har som nevnt den beste stabiliseringen, så kan man velge hvor mye zoom man trenger. Generelt sett er et større kamera lettere og holde stille under filming. Men her snakker vi om også om mye risting/vibrasjoner og da er det letter med et lite kamra som er lettere å dempe for operatøren. Så igjen blir det en avveiing mellom teknisk bildekvalitet og praktisk bruk. Canon LEGRIA HF G10 er regnet som et bra kamera, mindre zoom, bildestabilisering etc. til 11 295,-, men med dårligere bildestabilisering enn det Panasonic kameraet. Det er snakk om å filme fra 50-200m avstand. Og kunne forholdbestemme størrelser på "soveposestørrelse" ting i forhold til andre ting en får opp i bildet... Til sammenligning blir det kanskje som å stå på 2-400m å filme mennesker. Også etterpå skal en kunne bestemme høyden på menneskene i forhold til kjente høyder på ting som også er med på opptaket. En bør også ut i fra opptaket kunne skille om det er snakk om tynne, tykke, gamle, unge, mann/kvinne -mennesker. Men en må huske på at det rister, så en kan ikke bruke zoom for hardt. Da må en heller gå for større oppløsning med god lysstyrke. Slik at en eventuelt kan zoome etterpå i et redigeringprogram. Egentlig så trenger du et av de nyere mye dyrere kamera med større sensor og bedre oppløsning, som Sony NEX-FS100EK 61 295,- eller Panasonic AG-AF101 47999.-, men da begynner det å bli mange kameraer å velge mellom. For ikke å snakke om 3-4K oppløsnings kameraer som Canon's nye kamera, og RED Scarlet som begge blir lansert 3.NOV. Men da snakker vi om priser rundt $10.000.- Du nevner SD90, vil ikke SD800 eller HS700 være bedre?Om en videokamera har harddisk og minnebrikke. Så kan en vel velge minnebrikken fult ut som lagringsmedia? Eller vil en kunne oppleve at disse er beregnet for harddisk. Og om en velger minnebrikke så må en kanskje gå ned på kvaliteten for at kameraet skal kunne skrive raskt nok inn? Hvilket som er best av disse på papiret kan du bare finne ut ved å lese mange tester, men ett kamera som ser fint ut "på papiret" er ikke nødvendigvis best til ditt bruk. Du kan jo bare se på listen fra FV (3 sider) av det meste som er tilgjengelig i alle prisklasser og kvaliteter. Det er ikke lett å velge her i kombinasjonen pris/kvalitet. Veldig lett å kaste bort penger på et kamera som gir lite igjen for høyere pris. http://www.fotovideo...ideokamera.aspx Noen kameraer har innebygget Harddisk som hovedlagring/mellomlagring selv om de også har slots for minnekort. Unngå disse fordi den mekaniske disken vil ryke fortere enn de med flash memory. Da har du luket ut noen modeller. Blir "ullent" det her. Men ingen på jobben som har særlig peil på dette. Kjedelig å betale mye for noe som ikke er bedre en det vi har i dag. Edit: Bedre blir det vel uansett siden det nå er HD på stort sett alt. Så det viktigste er vel stabilisatoren(e) og at det er lysfølsomt vil jeg tro? Alle kameraer som er aktuelle har "HD oppløsning". Forskjellen blir hvor god den HD oppløsningen er!!! Som nevnt før; Avveiingen blir mellom et "amatør handycam" til 4-5000.- eller et SEMI-PRO kamera til 20-60000.- Hva får man mest ut av til ditt spesifikke bruk? Er det mer gunstig å ha "amatør" kameraer og heller bytte dem ut ofte når det kommer nye kameraer med høyere oppløsning de neste 2.3 årene eller er det best å kjøpe et dyrere kamera som skal var 5-6 år? Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg kontaktet Norges kontorene til Panasonic, Sony, JVC og Canon, lagt frem kriteriene og spurt om du kunne få lån ett par aktuelle kameraer fra hver av dem for så å teste dem grundig før du kjøper. Jeg ville ikke ikke kjøpt et kamera uten å prøve det ut i helikopteret først for så å se hvordan hvert kamera fungerer i bruk i helikopteret kombinert med hvordan bildekvaliteten fungerer i den softwaren dere bruker. Du kan jo også prøve å ringe NRK Beta eller NRK kamera teknisk avdeling og spørre om råd. Andre som kanskje er villig til å gi råd er Ultimax Aerial AS. Selv om de utvikler og bygger dyre avanserte kamera stabiliserings rigger for helikopter så har de sikkert mye erfaring med billigere kameraer. http://www.ultimax.no/ http://nb-no.faceboo...170847649605170 Kjøp bare ikke et kamera basert på råd fra noen som skal selge deg et kamera. Første råd alle som arbeider med kvalitets video er; Test, Test, Test før du handler. Spør gjerne igjen hvis du har kommet frem til 2-3 modeller du vil velge mellom. Endret 1. november 2011 av arthon 2 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Har du sett på kameraer som Pansonic GH2? Dette er i utgangpunktet et stillbildekamera og jeg vet ikke om det vil tilfredsstille kravene, men videofunkjsonen er ganske god og det tåler at Iso skrus opp litt uten at videoen blir ubrukelig. Det er også mulig å ta stillbilder mens man filmer som gir mer høyoppløselige enkeltbilder. Panasonic har ganske bra stabilistor på sine objektiver, men det finnes ikke noen lyssterk 5x zoom (f.eks). Skal du ha mer enn 3x zoom er det bare Panasonics 14-140mm som er tilgjengelig i øyeblikket og det har realtivt dårlig lysstyrke. Panasonic har en mere lyssterke objektiv på sin roadmap, men eksakt spec og leveringstidspunkt er ikke kjent. Det finnes andre stillbildekameraer også som har lignende egenskaper, for eksempel Sony NEX-5n og til dels Nikon V1. Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 1. november 2011 Forfatter Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Takker for god tilbakemelding. Tror jeg tar kontakt med Ultimax, eventuelt også produsentene. Blir et lite hasteinnkjøp. Så får dessverre ikke store tiden til testing. Føler jeg har trålet det meste. Og ut fra min kunnskap sitter jeg igjen med følgende på papiret: Canon: Legria HF s200 Legria HF s21 Legria HF G10 Sony: NEX-VG20EH hdr-cx700ve (Litt skeptisk til "Vidvinkelobjektiv" - Det vil muligens gå utover små detaljene, siden brikken må dekke "et bredere landskap?) Panasonic: HDC-SD900 Du nevner HDC-SD90. Men de andre i x00 serien ser ut til å ha samme stabelisering i følge hjemmesiden. Men har i tillegg større brikke/lysfølsomhet. HDC-SD90 ser ut som et veldig bra kamera, men akkurat hva gjør den så bedre i stabilitet en de andre fra Panasonic? Lysstyrken er også viktig. Endret 1. november 2011 av Nervevrak Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Pass i alle fall på at kandidaten ikke lider av rolling shutter - det vil bli et helsike med vibrasjonene fra helikopteret.. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Takker for god tilbakemelding. Tror jeg tar kontakt med Ultimax, eventuelt også produsentene. Blir et lite hasteinnkjøp. Så får dessverre ikke store tiden til testing. Føler jeg har trålet det meste. Og ut fra min kunnskap sitter jeg igjen med følgende på papiret: Canon: Legria HF s200 Legria HF s21 Legria HF G10 Sony: NEX-VG20EH hdr-cx700ve (Litt skeptisk til "Vidvinkelobjektiv" - Det vil muligens gå utover små detaljene, siden brikken må dekke "et bredere landskap?) Panasonic: HDC-SD900 Der her du ihvertfall noen konkrete kandidater å starte med, så blir det å lese "Reviews/Tests" av disse og se hvilke som får best skussmål i forhold til pris/kvalitet. Du nevner HDC-SD90. Men de andre i x00 serien ser ut til å ha samme stabelisering i følge hjemmesiden. Men har i tillegg større brikke/lysfølsomhet. HDC-SD90 ser ut som et veldig bra kamera, men akkurat hva gjør den så bedre i stabilitet en de andre fra Panasonic? Lysstyrken er også viktig. Det er godt mulig (og sikkert riktig) at 900 serien er bedre enn 90 serien. Grunnen til at jeg brukte 90 serien som eksempel var for å ha et mer konkret utgangspunkt uten å måtte bruke timer på å lese om forskjellen mellom de forskjellige modellene. Når Panasonic lager kameraer som heter HDC-HS900 / HDC-TM900 / HDC-SD900 som egentlig er det samme kamera, men bare med små forskjeller så ser man hvor vanskelig det er å velge det riktige. Panasonic (og alle de andre produsentene som skaper akkurat den samme forvirringen) kunne egentlig klart seg med en modell som hadde "alt". Det var ikke mer enn det fra min side. Her kan du lese litt om forskjellen mellom 90 og 900 serien: http://www.pcpro.co....asonic-hdc-sd90 http://www.expertrev...sonic-hdc-sd900 Det er hundrevis av slike tester. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Pass i alle fall på at kandidaten ikke lider av rolling shutter - det vil bli et helsike med vibrasjonene fra helikopteret.. Det er også et viktig punkt. Her kan det være stor forskjell mellom likt prisete/specet kameraer. En annen sak å være oppmerksom på er at kamera kan ta opp i 50/60 fps. i full HD kvalitet. Da har du mye mer informasjon for analysene under etterarbeidet. Endret 1. november 2011 av arthon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå