wolfisland Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hei! Jeg har tenkt til å kjøpe meg iPhone 4S. Jeg har en veninne som bor i USA, og tenkte hun kunne kjøpe telefonen til meg. Er det mulig for meg å bruke en Iphone 4S fra USA? Hva må jeg eventuelt gjøre? Tenker også å kjøpe en iPad 2 fra USA. Funker dette? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hei! Jeg har tenkt til å kjøpe meg iPhone 4S. Jeg har en veninne som bor i USA, og tenkte hun kunne kjøpe telefonen til meg. Er det mulig for meg å bruke en Iphone 4S fra USA? Hva må jeg eventuelt gjøre? Tenker også å kjøpe en iPad 2 fra USA. Funker dette? Helt mulig. Nå har ikke salget av ulåste iPhone 4S startet enda, men det kommer nå i November. Skal du ha 3G-varienten av iPad 2 må du sørge for at du ikke kjøper CDMA-varianten men at du holder deg til modellen som fungerer på GSM-nettet. Samme gjelder iPhone 4S som i utgangspunktet fungerer på alle nett, inklusive CDMA, men hvor telefonen blir stilt inn på det nettet du skal bruke den på når du kjøper den. Lenke til kommentar
Anubisman Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hadde nøyaktig samme spørsmål som OP, men er selv litt usikker på det Untouchab1e nevnte CDMA, tror at jeg kommer til å forstå det, men faren min som skal til USA har nok noen problemer med å vite hva man skal spørre om. Noen som har noe tips til hva han må si til en eventuell selger i statene for at de skal forstå at han ikke kan ha CDMA varianten? (bare å si "w/out CDMA?") og han drar om 1 uke ca, så har noen en nøyaktig dato på når de ulåste begynner å selges? takk for alle svar på forhånd Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hadde nøyaktig samme spørsmål som OP, men er selv litt usikker på det Untouchab1e nevnte CDMA, tror at jeg kommer til å forstå det, men faren min som skal til USA har nok noen problemer med å vite hva man skal spørre om. Noen som har noe tips til hva han må si til en eventuell selger i statene for at de skal forstå at han ikke kan ha CDMA varianten? (bare å si "w/out CDMA?") og han drar om 1 uke ca, så har noen en nøyaktig dato på når de ulåste begynner å selges? takk for alle svar på forhånd Ja, du kan fint si at du ikke skal ha CDMA, men min erfaring tilsier at en selger ikke nødvendigvis har peiling på forskjellen. Det er vel AT&T-modellen som er GSM og Verizon som er CDMA. Men som sagt støtter iPhone 4S begge deler, så jeg tror du må spesifisere at du skal bruke den på GSM-nett når du kjøper den. Spesifiser at du skal bruke SIM-kort (CDMA-telefoner bruker ikke SIM), så har du enda et begrep å slå i bordet med Lenke til kommentar
wolfisland Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Hadde nøyaktig samme spørsmål som OP, men er selv litt usikker på det Untouchab1e nevnte CDMA, tror at jeg kommer til å forstå det, men faren min som skal til USA har nok noen problemer med å vite hva man skal spørre om. Noen som har noe tips til hva han må si til en eventuell selger i statene for at de skal forstå at han ikke kan ha CDMA varianten? (bare å si "w/out CDMA?") og han drar om 1 uke ca, så har noen en nøyaktig dato på når de ulåste begynner å selges? takk for alle svar på forhånd Ja, du kan fint si at du ikke skal ha CDMA, men min erfaring tilsier at en selger ikke nødvendigvis har peiling på forskjellen. Det er vel AT&T-modellen som er GSM og Verizon som er CDMA. Men som sagt støtter iPhone 4S begge deler, så jeg tror du må spesifisere at du skal bruke den på GSM-nett når du kjøper den. Spesifiser at du skal bruke SIM-kort (CDMA-telefoner bruker ikke SIM), så har du enda et begrep å slå i bordet med Har funnet ut litt mer om dette her nå. For det første: GSM bruker nesten ikke letter i norge, det er det gamle nettverket. CDMA som bruker i usa, de telefonene som er låst til AT&T osv vil ikke fungere i norge, men De ulåste versjonene av iPhone vil fungere i norge, fordi: I norge brukes YDMA som går på samme frekvenslenge som CDMA, så derfor vil de fungere! (De ulåsne koster nesten like mye som de gjør i norge) 16GB i norge koster det samme som 64GB i USA, så du vil jo spare litt ^^ Endret 12. november 2011 av wolfisland Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Hadde nøyaktig samme spørsmål som OP, men er selv litt usikker på det Untouchab1e nevnte CDMA, tror at jeg kommer til å forstå det, men faren min som skal til USA har nok noen problemer med å vite hva man skal spørre om. Noen som har noe tips til hva han må si til en eventuell selger i statene for at de skal forstå at han ikke kan ha CDMA varianten? (bare å si "w/out CDMA?") og han drar om 1 uke ca, så har noen en nøyaktig dato på når de ulåste begynner å selges? takk for alle svar på forhånd Ja, du kan fint si at du ikke skal ha CDMA, men min erfaring tilsier at en selger ikke nødvendigvis har peiling på forskjellen. Det er vel AT&T-modellen som er GSM og Verizon som er CDMA. Men som sagt støtter iPhone 4S begge deler, så jeg tror du må spesifisere at du skal bruke den på GSM-nett når du kjøper den. Spesifiser at du skal bruke SIM-kort (CDMA-telefoner bruker ikke SIM), så har du enda et begrep å slå i bordet med Har funnet ut litt mer om dette her nå. For det første: GSM bruker nesten ikke letter i norge, det er det gamle nettverket. CDMA som bruker i usa, de telefonene som er låst til AT&T osv vil ikke fungere i norge, men De ulåste versjonene av iPhone vil fungere i norge, fordi: I norge brukes YDMA som går på samme frekvenslenge som CDMA, så derfor vil de fungere! (De ulåsne koster nesten like mye som de gjør i norge) 16GB i norge koster det samme som 64GB i USA, så du vil jo spare litt ^^ GSM-nettet brukes jo. Så lenge du ikke har 3G-dekning så er det GSM-nettet man faller tilbake på. Avhengig av hvor man bor i landet er det langt fra alltid at du er på 3G-nett, spesielt hvis du befinner deg innedørs, under bakken, osv.. Du blander sammen modulasjonsteknikken W-CDMA (Wideband Code division multiple access) som benyttes av 3G/UMTS-nettet her til lands med mobilstandarden CMDA (også kjent som CDMA-One (2G) og CDMA2000(3G). Disse er ikke det samme. CDMA-nettet i USA benytter seg eksempelvis ikke av SIM-kort fordi telefonen knyttes direkte mot abonnent. Så uansett vil du da ikke kunne benytte GSM-nettet i Norge, og det betyr at i ganske store deler av landet vil telefonen være ubrukelig. Så det har absolutt mye å si hvorvidt du kjøper CDMA eller GSM-varienten. Men du har rett i at operatørlåste iPhones ikke vil fungere med andre operatører før du låser den opp. iPad's er derimot ikke operatørlåste. Endret 17. november 2011 av Untouchab1e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå