Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar starter ikke med mindre jeg stokker om på RAM

Anbefalte innlegg

Hei! (Beklager for lang post, men vil dekke de fleste faktorer)

For omtrent 3 mnd siden, presterte jeg å miste laptopen min (En Acer Aspire 5741G) fra relativt stor høyde, som i 2 meter. Dette endte med at skjermen ble knust. Jeg sjekka at pcn starta som den skulle og at alt fungerte før jeg bestilte ny skjerm.

Etter jeg bytta skjermen begynte jeg å få problemer med pc'n. Den ville rett og slett ikke slå seg på. Ingen lys, ingen reaksjon. Kun indikasjon på at laderen ga strøm til batteriet. I ren desperasjon tok jeg ut alt av batteri og strøm og trykket, strøk og holdt nede på-knappen før jeg satte alt inn igjen. Og vips! der funka den gitt!

Jeg googla deretter problemet litt, og det viste seg at det å ta ut batteri og lader for å så holde ned på-knappen i 30 sek faktisk kunne hjelpe med å få start.(Var vist snakk om å "discharge" alle strømkomponenter i hovedkortet) Og slik levde jeg i 3 mnd hver gang pc'n min ble utladet.

Men nå i den senere tid vil ikke dette trikset fungere lengere. Jeg leste i samme slengen at det å resette RAM kunne fungere. Måten de forklarte det på var å foreta en lett troubleshoot ved å forsøke å starte pc'n med forskjellige ram-brikker i forskjellige slotter.

Det fungerer per i dag. Det er ikke ofte pc'n blir heelt utladet eller står uten strøm i lengere tid. Men det som er greia, er at jeg kan la den stå i dvale i opptil 3 timer uten lader. Hvis den står lengere må jeg åpne luken til ram-slottene og romstere.

Ritualet for å få pc'n min til live er nå som følgende:

1. Ta ut lader og batteri

2. Ta ut den fremste ram-brikken

3. Snu laptop opp ned og hold inn på-knapp i 30 sek

4. Sett i lader og batteri - Start pc (Får beskjed om at minnekonfig. er endret osv)

5. Slå av laptop - ta ut lader og batteri

6. Sett inn den siste ram-brikken

7. Sett i lader og batteri - Start opp (Gjenta trinn 2-3-4-5-6 hvis det ikke funker)

Synes det er litt rart at den ikke skal boote med begge ram-brikkene i først, men så funke med begge etter jeg har boota med kun en.

Kan noen vær så snill å gi meg tips? Hva må fikses, evt. erstattes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel opplagt at du har problemer med enten hovedkortet eller ram-brikkene, mest sansynlig hovedkortet. Jeg regner med at du har forsøkt å bytte om ram-brikke 1 og 2, og at det er det ene ram-sporet som gir PC-en din problemer? Den sikreste måten å feilsøke dette på er å bytte ram-brikker med en annen datamaskin og se om problemet følger brikkene eller hovedkortet.

Dersom hovedkortet er skaded er du nødt om å bytte det, noe som er svært kritisk på en bærbar PC. Hvis det datamaskinen fungerer smertefritt dersom du har bare én rambrikke kan du alternativt skaffe deg en større brikke og klare deg med én.

Lenke til kommentar

Det er vel opplagt at du har problemer med enten hovedkortet eller ram-brikkene, mest sansynlig hovedkortet. Jeg regner med at du har forsøkt å bytte om ram-brikke 1 og 2, og at det er det ene ram-sporet som gir PC-en din problemer? Den sikreste måten å feilsøke dette på er å bytte ram-brikker med en annen datamaskin og se om problemet følger brikkene eller hovedkortet.

Dersom hovedkortet er skaded er du nødt om å bytte det, noe som er svært kritisk på en bærbar PC. Hvis det datamaskinen fungerer smertefritt dersom du har bare én rambrikke kan du alternativt skaffe deg en større brikke og klare deg med én.

Problemet ligger ikke i å må kjøre med en mindre ram-brikke. Så fort jeg får starta pc'n med kun en ram-brikke i, kan jeg slå den av og sette i den siste ram-brikken. Da funker alt som det skal. Men er pain in the ass å må gjøre dette hver gang pcn blir stående for lenge uten strøm (merk. hver natt nå i militæret pga up-tighte befal)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...