trondtang Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hei. Jeg har nylig gått til innkjøp av en Svart 2001 Modell Ford Focus Stasjonsvogn. Den har gått 165000km og er EU godkjent til august 2013. Betalte 13000kr for bilen. Bilen er ikke noe pen og se på, den har litt/endel rust og en bulk eller to. Når det kommer til rusten så er det ikke gjennomrust på bilen det er kun overfladisk. Rusten er langs kanalene, under dørene og i hjulbuen dvs i bånn av nesten hele bilen. Når det kommer til bulken så er denne å finne i passasjerdøra foran. Her har det også kommet litt rust da bulken begynner og bli noen år gammel. Jeg regner med at jeg kan bruke en slags sparkel her da bulken ikke er så stor men ganske synlig. Så spørsmålet er hvordan får jeg fjernet rusten på best mulig måte og hva slags verktøy/redskap og produkter burde jeg bruke? Og hva det lønner seg når det gjelder lakkering osv. På forhånd takk for alle innspill. Mvh Trond. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Du må først fjerne all løs rust, skrape og pusse inntil du ikke får bort mer, deretter drar du på en rustbeis, som omdanner rusten til metall/binder den. Det er flere typer på markedet, sjekk hos Biltema, Torshov bil og liknende forretninger. Oppå der legger du en grunning. Bulkene tar du med stålplast eller bilsparkel, alt etter hvor store de er. Det finnes flere typer stålplast: fin, grov, med glassfiber, med metallpartikler. De har hvert sitt bruksområde. På toppen av sparkel/stålplast legger du en slipegrunning. Det er en type grunning (lakk) som dekker over små ujevnheter. Lakkering til slutt. Om bilen fortsatt skal være svart må du være klar over at det er fargen som lettest avslører dårlig grunnarbeide og er omtrent umulig å få perfekt uten profesjonell hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå