DeltronZero Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Slitt en stund nå med et utrolig irriterende (og mystisk) problem. Bilen har gått lite og motor har vært i utrolig fin stand - til en varm sommerdag da den sto på tomgang og kokte over med kliman på maks. Oppdaget at bilen var helt tom for vann, og ekspansjonstanken hadde "eksplodert". Virket også som radiatoren hadde lekkasje. Jeg byttet radiator, sjekket vannpumpe (allerede vært bytta til nyere type med metallimpeller av tidligere eier, virka robust), bytta termostat, og termostathuset så helt og fint ut. Så: hvordan i all verden skjedde dette? Vet at kjølesystemet er en svakhet på disse bilene, og at vannpumpe av gammel type i plast fort kan ryke, og overtrykket kan sprenges ut f.eks i ekspansonsjtank. Men det eneste jeg fant var hull i ekspansjonstank og det skjedde jo pga kokingen! Etter jeg hadde byttet radiator osv fungerte bilen helt fint en stund - hadde bl.a flere langturer og temp nåla var stødig hele veien. Så en dag i Oslo med mye start og stopp og trafikklys kom problemet tilbake. Når jeg fikk kjørt i jevn fart klarte bilen å kjøle seg ned igjen, men ved start og stopp kokte den. Plutselig en dag for ikke lenge siden kokte bilen med en gang - selvom jeg lå i jevn fart på e18. Lot bilen kjøle seg ned og etterfylte vann, men hjalp ikke. Sjekket under oljelokket og fant et gult belegg som er et kjent tegn på gåen toppakning. Fryktet det verste og hatt bilen parkert en stund nå. Vet det er stor sjanse for toppakning siden bilen koker hver gang jeg kjører nå, men ellers er det veldig få tegn! - motoren går stille og rolig, like mye kraft som før - ikke noe spesielt med eksos - ikke olje i vann eller vann i olje (bare under oljelokket men hørt det er vanlig hvis bilen blir småkjørt mye/blir varm, eller kondens - mens på peilepinna er oljen helt fin) - latt motoren stå og gå med lokket til ekspansjonstanken oppe, vannet er helt i ro Vet toppakning kan gå helt uten videre uten alle disse tegnene, men burde jeg ikke merke mer? Lufta aldri systemet godt nok tror jeg og det trodde jeg var grunnen til at den kokte på småkjøring før men ikke nå lenger? Hadde en lekkasje ved termostathus som jeg tetta med pakningsstoff (selve termostathuset var helt), men når bilen koker kommer røyken mest derfra et sted... Kan en lekkasje der være årsaken? Skal sette på nytt termostathus og gjøre det ordentlig denne gangen, men tviler på at det gjør at bilen koker så fort? Når bilen kokte sist gang merket jeg at termostathus + slangen derfra var glovarm, mens ekspansjonstank og de andre slangene var kalde. Når jeg klemmer på slangene føles det ut som at det ikke er noe vann der. Hva betyr dette? Har jeg ikke sirkulasjon..? Har jeg lekkasje ved termostathus og er dette + luft i systemet nok til at den koker så fort? Eller er det sikkert at det er toppakning? Vet jeg skrev langt og det ble mye spm, men tar imot all info/synspunkter jeg kan få med takk Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Høres på meg ut som du ikke har sirkulasjon, hvertfall ikke god nok.. Vann under trykk koker ikke før ca. 140 grader, men som kjent ved ca. 100 grader uten trykk.. Det jeg tenker er både mangel på sirkulasjon og lekkasje en plass, uten at jeg har vært mye borti sånt på disse bilene, kjenner dog til fenomenet med denne svakheten hva gjelder toppakning og problemer med kjøling til bakerste sylinder blant annet.. Lenke til kommentar
DeltronZero Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Hva kan forårsake mangel på sirkulasjon hvis vannpumpa er i orden? Skal iaffal bytte termostathuset og håper det løser lekkasjeproblemet... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Bytt termostat når du først er i gang da denne kan være en av grunnene, litt avhengig av hvor hvem slanger som er varme og kalde.. Andre grunner kan være f.eks tette slanger/kjølekanaler, men oftest bare termostaten som "tetter" et system 100%. Lenke til kommentar
DeltronZero Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Gamle termostaten funka (testa den i en kjele og kokte opp vannet), men bytta den ut likevel så tviler på at det er termostat! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Ville sjekka den du har i nå også for å være sikker da, for er som sagt ikke så mye som setter en full blokkade på vannet bortsett fra den, men kan jo også være andre ting som nevnt over Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Hva med radiator? Lekker den? Vet at kompisen min sin E34 520i kokte når han hadde gåen radiator. Lenke til kommentar
DeltronZero Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Må vekk med en del ting for å sjekke radiator igjen, men håper ikke det da den nettopp ble bytta! Men uansett: bør jeg prioritere trykktesting av toppakning imorra eller finne ut av dette med lekkasje/sirkulasjon først? Kan jeg fikse dette hvis toppakning er ødelagt? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg ville lagt inn litt tid i feilsøking av kjølesystemet først, da det kan være kurrant nok å finne selv.. Du kan som kjent blåse toppakning mange veier som f.eks vann i olja, olje i vannet, vann til eksos, eller eksos til vannet for å nevne noen Lenke til kommentar
DeltronZero Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2011 Skal sjekke termostat igjen og finne ut av det imorra. Men hvis toppakning er gått vil den vel fortsette å koke uansett? Bilen bruker forresten lite vann virker det som. Fant den gule guggen på viftebolten også...det kommer vel av olje blandet med frostvæske? Sistnevnte skjønner jeg det er mye søl av der , men olje? :S hvor renner det egentlig olje hvis det er oljelekkasje? Eller betyr det olje i vannet og det har sprutet ut pga lekkasje? Bilen brukte aldri olje før, men brukt litt i det siste. Er det normalt pga overopphetingen eller tilsier det og gåen toppakning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå