Ultraztone Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Hei! Er det flere enn meg som sliter med mekanisk energi ikke bevart? Er dette vanskeligere enn de andre underkapitlene under energi/arbeid? Har boka Ergo for fysikk 1 og jeg fikk faktisk ikke til den første innlæringsoppgaven engang! Noe med et vannkraftverk og vannmagasin:s Hvis det er flere som sliter med ikke bevart mekanisk energi kan vi jo diskutere, gi tips og annet her:) Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Dette er egentlig ikke noe hokus pokus, og det kommer nok også du til å si når du har fortstått det. Først og fremst vil mekanisk energi ikke bevart si at det ikke all energien tilført et legeme vil bli overført til f. eks bevegelse i den retningen man ønsker, ettersom andre krefter også virker på det samme legemet. Eksempel En bil er drevet av en motor. Når man trår på gasspedalen gjør vi om kraften ifra motoren til en bevegelse av bilen. I tillegg virker andre krefter imot denne bevegelsen, som luftmotstand og friksjon ifra veibanen. Dermed vil en hvis andel av energien tilført gå tapt i forhold til det man ønsket å oppnå med den tilførte energien. Med andre ord har man altså et gitt energitap. Om man ser nærmere på motoren har også denne energitap i forhold til den potensielle energien frigjort ifra drivstoffet, som følge av varmeutvikling, lyd, friksjon osv. Dette energitapet blir i mange oppgaver oppgitt som en gitt prosentandel. Jeg fant en annen tråd med denne problemstillingen hvor det er tilfellet: Lenke Jeg håper det var til hjelp, og lykke til videre! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå