Nihilist1 Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Hva tenker du om å oppdra barn med den vitenskapelige holdningen, vi kommer ikke med noen utsagn, som studien ikke kan gi grunnlag for. Hvis poden spør deg, "pappa, er det galt å stjele," og du svarer "det vet jeg ikke, kjære sønn, jeg kan ikke se at det fins holdepkt for at det er noe rett og galt i verden, så jeg holder tilbake mine meninger om dette, til det foreligger klarere indikasjoner på eksistensen av dette" - vil det være en oppdragelsesmåte du foretrekker, framfor å bevisst indoktrinere barnet, slik at han skal øke din sosiale status? Ville du vært komfortabel med å oppdra en psykopat? Kunne du f.eks fortalt barnet ditt at; ja, du skal stjele i butikken, fordi vi bor i en storby, om du blir tatt, så blir du ikke fengslet, og det kan tenkes at du klarer å skaffe pappa en ekstra mobil? Kunne du lært barnet opp til å se en annen vei og jogge videre dersom noen holder på å drukne, fordi det er irrasjonelt å risikere livet sitt på å redde ukjente? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg skjønner ikke helt opplegget ditt. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg skjønner ikke helt opplegget ditt. Foretrekker du en oppdragelse som vektlegger rasjonalitet og sannhet som guide for handlinger, eller foretrekker du en oppdragelse som tar sikte på å produsere en bestemt form for handling, som krever at du lyver og manipulerer? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Det blir isåfall en helt hypotetisk situasjon da man ikke er alene om å oppdra barna sine siden barnehage og skole står for en minst like stor del av oppdragelsen som foreldrene står for. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Man oppdrar vel gjerne barn til å passe inn i samfunnet man lever i. I samfunnet vårt er det galt å stjele, uansett hva som er rasjonelt eller ikke. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Man oppdrar vel gjerne barn til å passe inn i samfunnet man lever i. I samfunnet vårt er det galt å stjele, uansett hva som er rasjonelt eller ikke. Da lærer du barnet at menneskene gjør deg til et utskudd om du stjeler, og at de sosiale konsekvensene er langt høyere enn straffen fra politiet, slik at du bør gjøre en god risikoutredning før du stjeler. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg tror du ser for svar/hvitt på ting. Grunnen til at jeg ikke stjeler er ikke bare på grunn av sjangsen for å bli tatt. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg tror du ser for svar/hvitt på ting. Grunnen til at jeg ikke stjeler er ikke bare på grunn av sjangsen for å bli tatt. Nei, det er også pga faren for kognitiv dissonans. Du ville få vanskeligheter med å se på deg selv som en god person, da handlingene dine krasjer med hva du vet kjennetegner en god person. Og det at man må være en god person for at folk skal like deg, er noe du vet ut ifra dine kunnskaper om betingelser i mellommenneskelige forhold. Tenk om foreldrene dine og vennene dine ikke ville ha noe med deg å gjøre? Laste ned derimot, kanskje like mye stjeling, men lar du være å laste ned filmer og musikk....??? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Skal ikke si at jeg aldri har lastet ned noe ulovlig, men jeg er stort sett snill gutt og betaler for meg. Uansett så er ikke samfunnet så veldig kritisk til denne typen stjeling. Om det ikke er helt stuereint så det er ikke langt unna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå