Gå til innhold

DVI>VGA?


Koma

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe 2 stk. LCD DVI skjermer (Hyundai Q17S). Skjermkortet mitt er ASUS G4 TI4200 128MB. Dette kortet har en VGA port og en DVI-I port.

 

Kan jeg kjøre en DVI skjerm på VGA porten ved å sette til en plugg (adapter) (24pins>15 pins?)? Den skjermen som er koblet til DVI porten blir primærskjermen mens den DVI skjermen som er koblet til VGA porten blir sekundærskjermen.

 

Er dette mulig? Nå kjører jeg 2 LCD VGA skjermer, en i DVI (m/plugg 15>24) og en vanlig i VGA porten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du må bruke VGA utgangen, samt VGA inngangen (D-Sub) på den ene skjermen. Dersom du ikke velger å finne deg et nytt skjermkort med 2 DVI-I utganger. Finnes visst med NVidia brikkesett, eks ASUS V9560 Video Suite. Ellers har Matrox slike kort.

 

Dersom du sjekker nærmere spesifikasjonene på skjermen, eks hos PSdata, vil du finne at Hyundai Q17S har både D-Sub og DVI-D inngang.

 

Tror nok ikke det er så lett å få analoge signaler til å bli digitale. Grunnen til at man kan koble Analoge skjermer på DVI-I (med adapter) er at standarden håndterer både Digitale og Analoge signaler.

 

Så jeg tror valgene dine er, kjøre begge skjermene i Analog modus, 1 analog og 1 digital, eller få deg et nytt skjermkort med 2 digitale utganger (i tillegg til skjermene).

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for svar...

 

Hvis jeg har forstått Bolson riktig:

 

Det er altså fullt mulig å kjøre dual, den ene skjermen som DVI og den andre DVI skjermen som VGA, men kvaliteten vil være forskjellig?

 

Det jeg trenger m.a.o. er en D-sub (en adapter som at jeg kan kjøre en DVI skjerm i en VGA port), men signalene blir da analoge på denne ene skjermen=dårligere kvalitet på den som er i VGA porten enn den som er i DVI porten.

 

(oivind_dahle: Glimrende topic du skrev om Q17S. Den gjorde at jeg valgte skjermen. ) :wink:

Lenke til kommentar

Koma..

 

Jeg uttrykte meg litt krøkkete ser det ut til. Hyundai Q17S har 2 skjerminnganger, en standard VGA (D-Sub, 15 pinner), og en DVI-D. Du kan sjekke spesifikasjonen på f.eks PSdata. Ene skjermen kobler du med vanlig VGA kabel fra VGA på kortet til VGA på skjermen og setter den i Analog modus, mens den andre kobles digitalt med DVI kabel. Kvaliteten på den som er koblet opp analogt vil bli dårligere, så skal du bruke skjermene i 2 skjermsløsning med krav til høy billedkvalitet, så anbefales skjermkort med 2 DVI-I utganger.

 

PS, jeg har prøvd digitalt/analogt oppsett med 2 LCD skjermer med ulik størrelse. Fungerer OK, men til mye 2 skjermsarbeid, eks design og store regneark vil jeg helst ha DVI på begge.

Lenke til kommentar

Det går jo fint ann og konvertere ifra digitalt til Analogt. Du må bare ha en DAconverter til og gjøre jobben. VI har jo slike ting overalt. DAC på skjermkortet er hvor raskt DA (digital til Analog) jobber.

 

Kan være noe spessielt med denne skjermen siden jeg har rimelig liten erfaringer ifra LCD skjermer

 

Du må nok ha en converter ja. Den koster nok endel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...